Efter en del lyckade aktieinvesteringar har innehavet passerat en miljon. Jag har aktierna i ett ISK hos banken. En tanke slog mig om jag verkligen kommer kunna ha råd att spara i ISK framöver när innehavet närmar sig 10 miljoner på grund av skatten. Enligt chatGPT skulle ISK-skatten på 10 miljoner bli hela 86 300 kr/per år. Det blir ganska fet restskatt med det beloppet. Hur gör småsparare? Kommer de inte upp i såna sparbelopp så de drabbas aldrig? Blir det någon skillnad om aktierna istället är inom en kapitalförsäkring?
Inte totala skatten, men i KF betalas den per kvartal och från själva KF:en.
Kul att du har ambitionen att komma upp i 10 miljoner, men du oroar dig lite väl tidigt när du endast har en miljon.
Samt, om din investering går upp med 9 miljoner tror du inte du har råd att sälja lite för att betala skatten? ![]()
Det är bara att betala och se glad ut. Extra ont gör det om man gjort en förlust under året.
så var det en gång för mig tyvärr.
Hmm … För att undvika hög ränta… Du får ha i kalendern att kolla hur mycket restskatt du kommer få i början av nya året. Sälj av lite fonder så att du kan får ner totalen under 30.000 SEK innan deadline i februari ?.
En gång till senare på året gör du samma sak med resten av restskatten.
Ingen stor sak…
Alternativt ändrar du prellimnärskatten du betalar till högre varje månad och kryssar i att skatteverket inte skall betala tillbaka det som står på ditt skattekonto
Jag har bara blivit surmulen på detta en gång. Det var när jag inte tänkt på/visste att skatten på pension är hög före riktåldern. Det året blev det 40.000 extra i restskatt som en otrevlig överaskning. Sved…
Alternativ ett!
Lägg undan x-tusen varje månad och sätt in på skattekontot.
Alternativ två!
Invänta deklarationen och se vilken summa du behöver betala och sälj av den summan från dina innehav och sätt på skattekontot.
Alternativ tre!
Mix av ett och två.
Alternativ fyra!
Sätt allt på sparkonto och få mindre skatt och ingen avkastning.
Alternativ fem!
Sluta spara och investera, konsumera och donera är också kul.
Sen, stort grattis, trevligt problem att ha! ![]()
![]()
Jag kör idag ettan och planerar gå över till tvåan när summan blir för hög att spara till.
Just nu, ja. Men du får räkna med marginalskatt på ISK kan införas eftersom flera partier pratar om det.
10 M borde avkasta i snitt 700k/ år inflationsjusterat, tror du inte du har råd med det?
Du har redan fått bra svar. Men jag såg detta:
De kommer inte upp i sådana belopp. Småsparare är per definition småsparare och snittsvensken har inte mycket på ISK.
Hela poängen med skattesystemet runt ISK för din del är ju att du i snitt överavkastar ganska kraftigt och att betala 86k när du tjänat en halv till en mille samma år borde ju inte svida så mycket.
Detta är något jag har tänkt på också. Har lagt in 6+ MSEK i ett ISK för första gången i år och nästa år lär jag då få en rejäl skattesmäll som min inkomst inte kan täcka. Men får ta från bufferten helt enkelt.
Edit: Skatten på 10 MSEK bör vara någonstans runt 100k+ dock med årets schablonintäkt.
Det är nog vanligare att man tar från själva ISK-sparandet. Det är ju den man betalar skatt på.
Om du samtidigt betalar ränta för ett bolån så kvittas det mot kapitalinkomster, då blir skatten lägre.
Påminner lite om när jag precis gått ut i arbetslivet med CSN-lån (de gamla lånen innan 2002). En av mina kurskamrater:
”Det är ju bra om man får låg lön, eftersom man måste betala av studielånet procentuellt på lönen”
Ja, så kan man ju också se det.
Du får be ChatGPT att räkna på rätt siffror.
9 700 000 kr × 0,01065 = 103 305 (ej skatt på 300k)
Så du ska betala 103 305 SEK i skatt.
Samt, det är enorm skillnad att nå första miljonen och 10 miljoner. Ifall du är vanlig sparare så kommer mycket att hinna ändras innan du når dit. Även ifall du lyckas med 15% utveckling varje år och 15 000 kr/mån i sparande så kommer det ta dig 12 år att nå dit.
Du har redan fått bra svar här men lägger till en sak. Kortfattat, ChatGTP ljuger för dig i detta fallet, eller i allafall förstår inte hela bilden.
Du får avdrag på räntor som är inbetalda, detta gäller alla källor… och om du har betalt utländsk källskatt dras den av.
Dvs det är rätt enkelt att få 0 kr i skatt på ISK, på ett innehav av 10 miljoner. Utbytet är högre risk skall sägas dock.
Via rejält bolån då eller? Jag tar gärna emot om du har andra tips.
Tack för alla svar i detta inlägg som verkar ha engagerat många.
Det är alltså aktier och inte fonder som avses i det här fallet.
Jag tror det får bli så att jag får sälja av några aktier för att täcka skatten när det blir aktuellt.
På ett rent principiellt plan tycker jag personligen att det är sjukt att man ska behöva skatta på pengar som man redan har betalat inkomstskatt för. Sparande borde uppmuntras istället för straffbeskattas.
Det gör du ju inte. Du beskattas på vinsten (på isk den förväntade vinsten). De inkomstskattade pengarna skattar du inte igen.
Besparade pengar beskattas inte och vi behöver separera ränteintäkter samt investerat kapital i aktier och fonder från sparande. För dina aktier har du valet med ISK med schablonskatt baserat innehavet eller aktie/fondkonto med beskattning på vinsten. ISK tenderar vara en fördelaktigt skattesats när vi investerar för tillväxt. Ifall du vill undvika skatt baserat på innehavet så kika närmare på vanlig depå.
Jag har funderat på depå. Dock är ju också fördelen med ISK att det underlättar vid deklaration.
Är du säker?
Tänk dig en person som arbetar, betalar inkomstskatt och sätter sina pengar på ett vanligt lönekonto med 0 % ränta. Efter några år har personen samlat ihop till exempel 3 miljoner kronor, som sedan sätts in på ett ISK.
Personen gör dåliga aktieval och kapitalet på ISK-kontot börjar minska med säg 5 % per år. Personen betalar då fortfarande ISK-skatt, även om kapitalet har tappat rejält i värde. De inkomskattade pengar skattar ju igen!