Om man har mer en 2 miljoner kronor så kommer man få en högre ISK skatt iaf som det ser ut nu. Det återstår och se hur räntorna blir under hösten.
Vad tycker ni om detta?
Om man har mer en 2 miljoner kronor så kommer man få en högre ISK skatt iaf som det ser ut nu. Det återstår och se hur räntorna blir under hösten.
Vad tycker ni om detta?
Total nonsens rakt igenom.
Nåja, det handlar ju mest om avtagande marginalnytta av skattefriheten upp till 300 kkr kombinerat med ordinarie justering som ju kan gå både upp och ned. Det hade ju kunnat vara en ny värnskatt på allt över 2 Mkr ![]()
Precis. Är statslåneräntan sista november lägre än vad den var förra året så ser jag framför mig rubriker i stil med “skattesänkning för alla med över 300 000 på ISK-sparandet” eller liknande. Gärna vinklat så att man skall tycka att det är orättvist att de som har mindre än 300 tusen inte får sänkt skatt.
Drabbas? Hur då?
Kanske att jag är extra hjärntrött, men i artikeln står väl inget konkret om att högre belopp än 2 miljoner betalar högre skatt?
Kan någon förklara?
Nej, jag tolkar det på samma sätt. En rätt så meningslös artikel.
Höjd skatt på ISK och KF över 3 miljoner blir nog verklighet efter nästa val.
Socialdemokraterna har redan med det som skarpt förslag i sin skuggbudget.
”Gränsen för höjd skatt: 3 miljoner kronor
Däremot ställer sig S bakom sänkt skatt på sparande genom investeringssparkonto, ISK. S accepterar därmed att personer ska slippa skatt på upp till 300 000 kronor i sparkapital.
– Det är i grunden bra, men det är inte rimligt att de med de högsta kapitalinkomsterna har en så stor rabatt i ISK som man har i dag, säger Mikael Damberg.
Skillnaden med S budget är att partiet vill höja skatten för personer som har 3 miljoner kronor eller mer på ISK.”
Blir tyvärr så, men vi som är långsiktiga får flytta in fonderna i en vanlig AF och låta pengarna parkera där. Ta @Jacke77 . Han skulle kunna ha en AF och lägga in allt som är över 3 miljoner i den. Det blir tyvärr mer skatt, men som vanligt är vi som sköter oss som drabbas.
3 miljoner är ganska lite pengar. Så ska man ha en gräns så kan man lägga den på 30 miljoner.
Jag redan nästan allt på vanligt är Aktie- och fondkonto och trivs bra med det. ”Uppskjuten skatt är det bästa lånet” tror jag Warren Buffet sade
.
Avdragsrätt på förluster och att skatt på utdelningar kan kvittas mot ROT och RUT, ränteavdrag etc är finfint med.
Clickbait ![]()
Jo men Socialdemokraternas förslag på höjd ISK-skatt över 3 miljoner blir nog verklighet 2026 ändå. Jag har svårt att se att Tidö vinner detta val.
Ungefär 1/3 av det jag på börsen privat är i AF-konto.
Inte velat flytta in till ISK pga av politikerna. Känns bra nu, men jag har förlorat på det då dessa positioner gått upp väldigt mycket. Kommer bli rejält med skatt och det hade varit bättre med ISK. Men jag får vara glad att jag inte har allt på ISK om S får makten …
Vi måste genast få “kalkylatorer” (ping @janbolmeson) där vi kan modellera olika scenarion om när vi har mjölkat skattesystemet på ISK tillräckligt för att “ta förlusten” att flytta ut pengarna till AF. Sedan måste vi också få till ett bra drev mot @Lysa om att de måste få till en lösning så att vi kan äta kakan och samtidigt ha den kvar med en slags hybrid virtuell depå där man lägger en bas aktier i AF, en bas räntor i AF och en float för utjämningar på ISK så att man inte behöver realisera en massa vinster.
Allt detta behöver vara förra veckan. Gärna med AI stöd.
Vi behöver också intervjuer med FIRE-Filip, Depå-Jens och Daytrader-Stina som berättar om hur de nya “reglerna” påverkar dem.
Ja, det är väl risken. Men i artikeln i TS nämndes väl aldrig det. Så artikeln är ju bara skräp oavsett.
Ja, nu börjar maskineriet snurra… och jag som redan velar kring att pytsa in en del i en AF.
![]()
![]()
Det är val hösten 2026 och om sossarna mot förmodan hinner bilda regering och baxa detta genom budgetförhandlingen till höstbudgeten 2026 lär det införas först 2027.
Precis vad jag tänker, och då får de jobba snabbt tror jag. Sedan tillkommer också frågan hur detta ska utformas:
Pratar vi om ett fast procentuellt uttag över tre miljoner? Är det verkligen tre miljoner som blir gränsen? Kommer detta belopp att indexjusteras? Vilka konton berörs? Blir det någon form av progressiv skala? Är detta vänsterns variant på valfläsk?
Kanske oroa sig för aktuella förslag först. ![]()
Inte ens i artikeln nämns höjd ISK skatt, tvärtom.
Grattis till oss alla som får sänkt skatt. ![]()
Å andra sidan blir allt annat dyrare för mig och många andra 2026. Men en får passa på att förtränga det och oroa sig över skatter som kanske aldrig blir av. ![]()
“Problemet” är ju att man har två olika tankesätt på det hela,
Som det är nu så betalar jag drygt en månadslön i skatt på mina ISK:n. Skulle jag flytta över pengarna till AF så kan jag / måste jag i stället spara mer för att täcka skatten vid uttag. Har man en väldigt lång sparhorisont så blir det komplicerat, för att inte säga väldigt komplicerat. Samtidigt så kanske man får andras “kostnader” som sjunker över tid, t.ex. ett bolån.
Den statliga skatten på kapitalinkomster har varit i stort sätt oförändrad över en lång tid, vilket är bra. ISK skruvas det på väldigt ofta, vilket är dåligt.
Samtidigt har man ju de facto tagit bort möjligheten till att pensionsspara genom avdragsrätt (IPS är fortfarande möjligt till de som saknar rätt till TJP genom anställning). 2 eller 3 miljoner är kanske “mycket” om man bortser från pension, men för en person som är mitt i arbetslivet är det inte så mycket med tanke på vad som förmodligen behövs vid en framtida pension.
Att inte ha möjligheten till uppskjuten skatt för pensionssparande är ett sätt från politiken att minska frihet och öka kontroll och behov.
Jo det står 3 mkr i deras budget promotion för 2025 och de hade det på tapeten även inför förra valet. ”En tredje skattenivå för ISK”. Jag har inte sett det i något officiellt dok mer än länken nedan.
Hur det ska utformas är oklart. Däremot står det i finansieringsdelen att de tänkt gå +3,5 miljarder totalt på skattesänkning under 300 k (vilket de är för) och skattehöjning över 3 mkr.
Vad det blir för skatt över 3 mkr för att finansiera skattesänkningen under 300 kkr och sedan addera ett teoretiskt skattenetto på 3,5 miljarder kan jag inte räkna ut. Hittar inga detaljer på dera beräkning heller. Det enda som framgår är att var tredje krona i ISK är på folks konton som har över 3 mkr.
Det som dock är ställt utom varje tvivel är att folket kommer att skatteoptimera för att ligga under 3 mkr ![]()
Vad detta innebär netto för staten, om ens något, vet nog ingen. Det verkar inte ha gjorts någon djupare konsekvensanalys (åtminstone inget officiellt vad jag kan se). Det är nog bara ett ”det känns rätt” förslag som kan slå bakut.
Förmögenhetsskatter (som detta ju är) är oftast dåligt för landet och valutan. Se på Norge som införde det 2021 (1-1,1% beroende på förmögenhet) vilket orsakat stora utflöden ur landet vilket gjort att NOK är så svag (tänker ”experterna” åtminstone).
Risken är att det driver inflation för att svenska SEKen återgår till sin nedåtgående Peso trend. Tyvärr. Gissar jag. Om in S struntar i det ![]()
![]()