Artikeln handlar alltså om kombinationen av det planerade fribeloppet på 300k (upp från 150k) och en eventuell reguljär höjning av ISK-skatten. Skatten på ISK beräknas ju efter statslåneräntan ligger sista november året innan. I artikeln säger de att om den räntan ligger kvar där den är nu i november då höjs ISK-skatten. Men fribeloppet gör att skatten ändå skulle minska för de med mindre än 2 miljoner. Räknar man ihop båda effekterna skulle man få högre skatt över ungefär 2 miljoner.
Fast det är ju spekulativt eftersom det inte är siste november än.
Det kommer nog fungera ganska fint att justera skatten på ISK över 3 miljoner precis som att det gått fint att justera skatten på ISK flera gånger tidigare.
Motion va’? Men, det är oavsett det jag menar. Det ska ju förhandlas, stötas och blötas innan det blir spikat ändå. Nu är det ett förslag.
Mmm, och så skapar man en jävla soppa igen. Jag blir så trött…
Exakt vad jag tänker också. Och när folk nu vant sig vid spelreglerna för ISK så ska man peta och ändra vilket får även de med summor över tre miljoner att se över fler sidor av sina placeringar, när de kanske tidigare ändå tyckt att ungefär en procent årligen har känts rättvist.
Ja, och nu snackar norrbaggarna om att skrota den igen. Det ger verkligen en stabilitet. Inte.
Hoppet är det sista som överger väljarna, helt oavsett åsikt.
Jag måste också slänga in att hela den här passagen går ju på tvärs med vad vi på forumet brukar uppmana till kring barnsparande och hur matematiken går ihop i citatets inledning är för mig en gåta:
Så optimerar du ditt ISK-sparande
För par med gemensamt sparande ger Ingnäs konkreta råd om kontouppdelning för att maximera skattefördelarna. ”Har du ett ISK-konto med 250 000 kronor, då tycker jag du ska dela upp det i två konton”, säger han och föreslår att par med 450 000 kronor delar upp det i ”två konton med under 300 000 kronor vardera”. Samma princip gäller barnsparande som många föräldrar förvaltar i eget namn.
Då får du inte skattefriheten om barnsparandet slås ihop med ditt eget sparande”, säger Ingnäs.
Menar att om jag skulle nå 3 miljoner och om det mot all förmodan skulle bli högre skatt över 3 miljoner. Så skulle jag låta pengarna fortsatt vara investerade på mitt ISK.
Oavsett sparform så betalar man skatt. Att sitta och klura och oroa sig kring optimering när man på många sätt vunnit, det får andra göra.
Det var inte för länge sen när Magdalena Andersson och Mikael Damberg pratade om en värnskatt på ISK/KF men oindexerat brytpunkt på 3 milj kr. Rödgröna älskar värnskatt på inkomst och kapital eftersom det påverkar inte deras väljare och samtidigit ökar skatteintäkterna och förstärkar sina klassiska rhetorik “de rika ska bidra med mer skatt”.
Lita inte på opinionsundersökningar. De representera ganska del lite av väljarna. Den som skriver röstar på Tidö och har aldrig frågas av någon opinionsföretag
De kan inte bilda regering. V och C pratar inte med varandra pga anti-diametrisk skattepolitik. S och MP bråkar nu på kärnkraft, integration och invandring. S vill ha stramare invandring. V, MP tvärtom osv. Det endast plan och stabil avtal som finns i Sverige är Tidöavtalet. Och på historisk point of view, alla regeringar i Sverige sen Carl Bildt har varit minst 2 mandatperioder
Menar du att de röstade på Tidöpartierna 2022 och nu är besvikna? Det skulle vara intressant att höra varför. Tidö är en av de få regeringar som faktiskt genomför alla sina vallöften. Jag personlig röstade på de för att genomföra exakt vad de gör.
Och frågan är: vad är alternativet? Oppositionspartierna vägrar att ge något förslag på hur de skulle styra Sverige. De måste lägga fram ett avtal så att vi vet vad de vill förändra i Sverige. Så många konflikter inom oppositionen, kan inte förstå vad vill de ha.
10 gillningar
Saihtam
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
33
Fråga de Tidöpolitiker, jag är väljare inte politik. Tidö gick till valet 2022 för att minska invandringen och bryta segrationen till Sverige. Och de vann valet
Inte riktigt, det handlar främst om landets egna begränsad resurser i bostad och jobb som finns. Jag sökte ett jobb i 2014 och fick det, det är därför jag är här Någon annan som kanske sökte samma tjänst fick den inte. Tänk också att när jag kom till Sverige antal arbetslösa var under 290,000. Hur är ca 540,000 inskriva arbetslösa. Hoppas du förstår att det är inte samma sak att jämföra Sverige 2014 och Sverige 2025. Landet har stor problem med segregation och utanförskapet.
Kanske inte så konstigt… oavsett vad vi har för politiska sympatier och oavsett vilket parti vi röstar på är det väldigt få av oss som “får förmånen” att delta i en opinionsundersökning inför ett val. Det är ju inte så att de frågor ens “hälften av alla “ röstberättigade. Drygt 1000 personer brukar anses statistiskt säkerställt underlag…
Visserligen är det större chans att få vara med i en opinionsundersökning än att vinna en miljon… Men…