Lyllo dig! Och så säger dom att blixten inte slår ner två gånger på samma ställe…
![]()
Ähh, sätt ett tak på 100-200kSEK på ISK. Var inte många års sen hon ville ha det.
Ja, den testballongen minns man och den lämnade väl inte ens marken… så dålig lyftkraft hade den.
Det var väl t.o.m. ett misstag att siffran de räknade på läckte ut?
Tror de hade använt en resurs inom riksdagen för att få räknat på något. De beräkningarna är inte offentliga, om inte en politiker använder något från beräkningarna i en debatt eller offentligt. Så någon klantade sig och använde nån siffra och poof offentliggjordes hela rapporten med siffran i.
Låter sunt. Ska inte finnas incitament för att lägga pengar på hög. 2-3 M är mycket pengar.
Om man inte får har mer än tre miljoner tappar ju ISK det mesta av sitt syfte. Man skulle kunna ha höjd skatt över 25 miljoner t.ex. Då kan man leva på ISK, men riktigt stora förmögenheter får man placera på annat håll.
Det är ju just därför ISK är skattegynnat framför AF när man tar högre risk (aktier) och högre skatt än AF (över tid) om man har lågavkastande/låg risk papper (korta räntepapper).
För att incentifiera risktagande.
Jag har en förmåga att inte följa sannolikhetslära. På gott och ont. ![]()
Men S brukar inte vilja att man ska kunna det, så i deras värld är tre miljoner rimligt. Svensson ska jobba till det datum som pappa staten bestämt. Man kan också se det som ett köttben till parbildning, kärnfamilj med många välartade barn och indirekt änkepension.
Snart gräver de väl upp Erlander och stöttar upp honom i riksdagsbänken också.
(Ja, det finns retoriska överdrifter i ovan text.)
Syftet med ISK är väl inte att kunna leva på, utan ett sätt att skapa incitament för sparande genom en förmånlig och framförallt enkel struktur kring deklaration? Det tycker jag man uppnår med råge idag, med tanke på att i princip alla har en.
Ska man ägna sig åt förmögenhetsplanering kan man gott nyttja enkelheten hos ISK men betala lite extra. 2-3M i dagens penganivå är en bekväm tillvaro, mer än så är, törs jag säga, etiskt oförsvarbart ![]()
Skulle bli svårt att se värnskatt på Isk/KF på ett avtal mellan rödgröna och Centern. Centern kommer bli en stark skattebroms kraft i varje vänsterregering som vill höja/införa någon värnskatt.
Det återstår att se vilka skattesatser vi pratar om. Blir det för bedrövligt får man väl plöja ner lite stålar i ett Attefallhus och/eller solcellsbatterier, eller nå’t annat som sakta avkastar tillbaka slantarna över tid.
Är det bara på förmögenhet på ISK över 3 miljoner som är etiskt oförsvarbart eller alla förmögenheter? Är jag etiskt helt förlorad som har en nettoförmögenhet på runt 40 miljoner? (En väldigt liten del ligger på börsen.)
Svenska staten fortsätter att presentera nya åtgärder för att få svenskarna att byta land.
Det är lite intressant. Vi betalar skatt på inkomster, varor, sparande, tobak, mat, bränsle, el och resor. Men man hör aldrig om skatteoptimering kring dessa.
Men så fort det viskas om ett förslag på högre skatt på sparande över nivå x så blir det panik och planer börjar smidas. Jag tror inte det lär bli en skatt som ruinerar ens sparande eller gör en pank, om förslaget ens går igenom.
Men det är också intressant att läsa resonemangen och hur stor skillnad det är mellan hur olika människor tänker, tolkar och prioriterar.
Steget till återinförd fastighetsskatt blir oavsett kortare om ISK-tak kommer. Så jag ser det som att man krattar manegen… ![]()
Fastighetsskatt är mycket rimligare än högre ISK-skatt. Och det kan jag säga trots att höjd fastighetsskatt förmodligen vore värre för mig.
Detta uppnås med skalet ISK. I vilket syfte jag fyller det, är inte för dig att avgöra.
Sant.
Också sant. Det är väl just därför det blir en lite halvhätsk diskussion, för att vi inte vet om vi pratar om t ex 0,25 procentenheter högre skatt eller 2,5 procentenheter.
Men nog optimerar folk både inkomster (sök på brytpunkt och uttag ur firman, i forumet) varor (taxfee, “sätt det på firman”, köp begagnat etc), tobak (sluta, handla utomlands, rulla själv etc), mat (kort datum, storpacksrabatt osv), bränsle (samordna körning med jobbärenden, samåk men sätt upp det på deklarationen som två bilar), el (rörligt pris vs förbrukning m m) och resor (välj lågprisperioder, färdsätt etc). Allt detta är ju i någon mån också skatteoptimeringar.
Så där våra åsikter går isär är väl där jag håller med om att börsinvesteringar innebär en mycket högre risk än sparkonto och där pengarna redan skattas och har skattats. Det är där det skaver för mig. Men nej, jag tror inte jag går under av detta, om det inte blir helt huvudlöst.
Men gör gemene man det?
På RT vet jag att det förekommer även om jag inte fattar poängen med att jaga 0.1% delar. Men ”vi” på RT är en droppe i havet (sett till sveriges befolkning), värt att komma ihåg.
Men är som sagt intressant att så många här är så oroliga över något som troligen inte ens påverkar deras liv nämnvärt.