Olika kommunalskatt?

Göran Persson lyfte en gång i tiden idén att helt avskaffa kommunernas ekonomi, dvs att den huvudsakliga inkomstskatten (precis som i nästan alla andra utvecklade länder) skulle hamna hos staten. Spelade ganska väl in i bilden av honom som maktfullkomlig, så blev svårt att driva i någon valrörelse.

2 gillningar

När behöver man egentligen meddela skatteverket och adressändra? Har tillträde i augusti, funderar på att vänta på att byta adress till mitten av november. Nackdelen är väl att posten kommer till gamla adressen men då vi har nuvarande bostad inom familjen är det inte riktigt problem (plus att det knappt kommer ngn post ändå)

Enligt lag är du skyldig att meddela adress så fort du flyttat och har din huvudsakliga dygnsvila i nya huset.

Det är numer brottsligt att inte anmäla rätt adress och att dömas för folkbokföringsbrott är kanske inte vad man är sugen på tänker jag.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.1/370042.html

5 gillningar

Jaha, såpass. Gissar att det är en förmån man får som politiker då bara. :joy: S-toppen avgår efter SVT:s bostadsavslöjande | SVT Nyheter

2 gillningar

Ja, politiker har en förmåga att ibland försöka få till egna förmåner. :rofl:

Någon borde tala om för dem att lagen inte gör skillnad på vem som begår brottet. :wink:

2 gillningar

Men det har kostat honom dyrt ändå då han fick avgå! Det var inte helt gratis :+1:
Allt har sitt pris även om man är politiker :nerd_face:

1 gillning

Annat är det för M-politikern Helena Bouveng. Hon njuter fortsatt av sin fina lägenhet på Södermalm och traktamentet som betalas av våra skattepengar, trots att hon bor på Värmdö.

4 gillningar

Är inte så enkelt då det beror på släktband i detta fall samt övriga förutsättningar.

Exempelvis om det är @Ballongpinnes föräldrar som bor kvar så är det troligen fullt legalt att stå kvar i lågenheten så länge som hon sover över en natt i veckan samt bor ensam i sin nya bostad.

Kan möjligen vara värt det för besparingen.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/330371.html

Så enkelt är det inte, om du läste sidan du just länkade till står det tydligt att föräldrar inte räknas.

Därför ska det i detta fall registreras direkt vid flytt.

I såna fall tolkar vi följande stycken olika,

Om en person har dubbel bosättning gör Skatteverket en samlad bedömning av var en person ska anses ha sin egentliga hemvist. Den fastighet där en person tillbringar dygnsvilan tillsammans med sin familj har inte en utslagsgivande betydelse för folkbokföringen, men har en stor betydelse för bedömningen av personens egentliga hemvist (prop. 2012/13:120 s. 149).

Med familj i folkbokföringen avses:

• makar,
  • registrerad partner,
  • sambor, och
  • hemmavarande barn.

Även barn över 18 år innefattas av begreppet familj så länge de bor kvar hemma hos sina föräldrar. Vem som ska räknas som sambo framgår av 1 § sambolagen.

Som jag tolkar den text du citerar; kan en förälder som veckopendlar till annan ort fortsätta att vara folkbokförd på den bostad där hen har sina barn, även om barnen är äldre än 18 år. Men ett vuxet barn som veckopendlar kan inte fortsätta vara skrivet hos sina föräldrar.

1 gillning

En faktor som har viss betydelse i tillväxtkommuner är att kommunen finansierar verksamhet med markförsäljningar. Så länge det byggs nytt hålls kommunens budget under armarna av detta. När det blir sämre tider kan det leda till underskott och skattehöjningar.

1 gillning

Men bygger man nytt så är ju tanken att nya skattebetalare ska flytta in. Det kräver iofs att de jobbar… :face_with_monocle:

Den konkreta kommun som jag tänker på här är Sigtuna. Där byggde den egensinnige Anders Johansson så kallade “Johansson-hus”, en vanlig modell av lådformad mindre villa. Sedan har de säkert även sålt mark för byggnationer kring Arlanda. Detta skapade med tiden ett beroende av intäkter från markförsäljning för att hålla nere kommunalskatten. Jag tror att man som kommun iofs inte får sälja fast egendom för att finansiera löpande drift men du kan ju å andra sidan finansiera investeringar som då inte behöver belasta den löpande driften. Det behövs en hel del investeringar när man expanderar kraftigt.

1 gillning

Aha, jag föreställde mig glesbygd och mer specifikt tidigare avsomnade industriorter som nu anar morgonluft med batterifabriker, severhallar och “fossilfritt” stål.

Jag tror inte att markpriserna generellt är så höga där men det kan ju förstås förändras.

Att få folk att bosätta sig i kommunen medför ökade kostnader för kommunen. Har kommunen en relativt hög skattekraft får dom inte behålla dom skatteintäkterna eftersom vi har det kommunala utjämningssystemet.

Likaså sätta folk i arbete påverkar också det kommunala utjämningssystemet. Inte säkert det ger netto positivt.

Enda sättet blir då höja skatterna som går direkt till kommunen.

Historisk så är nog Danderyd ett bättre exempel,

I kommunens budget har dessutom löpande kostnader för t ex vård, skola och omsorg delvis finansierats med pengar som kommunen fått in genom att sälja av mark – engångsintäkter som inte bygger en långsiktigt hållbar ekonomi.

När väl luftslottet sprängdes så blev det skattehöjning till mer normala nivåer,

Ja, Danderyd har gjort så och dessutom misskött ekonomin. Hanteringen som sådan finns på många håll och behöver inte vara dålig i sig.

Det kommer vi få se mer av att kommuner säljer ut sina tillgångar. Jag väntar bara på att dom till sist säljer dom kommunala vägarna.