Olika kommunalskatt?

Det sker hela tiden att kommunen skapar ”vägföreningar” av gamla kommunala vägar, som medför att de flyttar sitt underhållsansvaret till de boende.

2 gillningar

Just det. Jag tänkte bara på i städerna. Där kanske dom kan få nån krona ifall privata aktörer smäller upp lite vägtullar eller så inför dom det själva.

Skulle tro många villa ägare kan tänka sig att köpa vägen själva om det medför att de kan slå upp en vägbom och förbjuda obehörig trafik.

1 gillning

Yes. Finns säkert några fastigheter som SBB kan suga till sig.

1 gillning

Just kollektivtrafiken är regional (Region Skåne i detta fallet)…

Det är väl inte bara skaleffekter som påverkar. Även hur mycket invånarna tjänar.

Boden och Danderyd är ungefär lika stora i folkmängd. Danderyd har en medianinkomst på 480k/år och Boden har 295k/år. Boden måste ha mycket högre skattesats för att få samma skatteintäkter.

• kommunstorlek
  • demografi (äldre befolkning = lägre skatteintäkter)
  • socioekonomisk status (högre SES = högre skatteintäkter)
  • arbetslöshet (hög arbetslöshet = både lägre skatteintäkter och (i de flest fall) högre ersättningar
  • utanförskap/social utslagning (högre grad av alla tänkbara former av bidrag)
  • partifärg

Det är därför man intfört Robin Hood-skatten

Ett problem för dom kommunerna är väl att när unga människor studerat färdigt, skaffar familj och får jobb där dom tjänar bra så flyttar dom till kranskommunerna. Kvar blir studenter, låginkomsttagare och pensionärer med låg inkomst och stort behov av kommunal service.

Finns ju en enkel lösning för detta och det är att man betalar skatt utifrån arbetsort istället för boendeort. Då behöver våra välmående kommuner även satsa på ett välutvecklat näringsliv som möjligen skulle vara långsiktigt gynsamt för Sverige.

Samtidigt skulle det totalt döda mindre kommuner. Den jag kommer ifrån har ”inga” jobb utan alla jobbar i grannkommunen på den stora industrin.

2 gillningar

Det här låter väldigt vanskligt. Tänker tex på alla småkommuner runt en stad som Umeå som skulle få in minimalt med skatteintäkter. Vem jobbar tex i Vindeln eller Bjurholm?

Kan hänvisa till Lindqvist om att man i såna fall behöver arbeta på sin attratkivitet :pray:.

Tycker inte att all inkomst ska gå till arbetsorten men tycker det blir fel idagsläget när det premieras vara en sovstad istället för attraktiv arbetsort. Sen klagar man på Robin Hood skatter som delvis finns till för att jämna ut denna skillnad.

Då är det väl bättre att skatterna tas ut på arbetsorten och sen får boendeorten ta del av Robin Hood skatten istället så blir alla nöjda?

1 gillning

Jag har home bias och tänker på Malmös kranskommuner. Här jobbar folk i Malmö, Lund och även Köpenhamn (ja, jag vet, det ser annorlunda ut) eller för den delen Helsingborg etc.

Stor och ung befolkning som i t ex Lomma skulle få rejäla problem att fixa skola och dagisverksamhet om alla skattade i Malmö.

Så, betala ännu mer skatt då för att en del av Malmös befolkning inte jobbar alls? Det låter också “sådär”.

Nej, jag jobbar inte i någon av städerna utan i en av kranskommunerna f ö.

1 gillning

Samma skatt för hela landet vore det mest rättvisa och bästa. Helt otroligt att så inte är fallet i min värld och inget parti som faktiskt aktivt driver denna fråga.

1 gillning

Men hur fördelar man sedan den till regioner och kommuner? Det är ju bra om det finns skäl att ha sunda kommunala finanser och inte bara spendera varenda krona, för att man då kan begära höjda anslag nästa år.

På samma sätt kan man argumentera att då måste Lomma fixa så de har egna atttraktiva arbetsplatser istället för att åka snålskjuts på grannkommunerna.

Jag ser ju gärna statlig sjukvård även (och därmed försvinner de regionala skillnaderna där). Vad gäller kommunala finanser så håller jag med kring svårigheten där. Men är ju flertalet kommuner som är alldeles för små och sammanslagningar behöver ske.

Inbillar mig att ju högre socioekonomisk standard desto högre andel av befolkningen som har möjlighet att jobba hemifrån, så då skattar man ju i arbetsorten :stuck_out_tongue:

1 gillning

Men… ingen ville ju jobba på eternitfabriken till slut. :see_no_evil:

Visst är det så, men i ett relativt glesbefolkat land som Sverige tror jag inte det skulle funka.