Var anser du att gränsen för "högavlönad" går?

Stopp ett tag, vad är det för siffra? Tidigare i tråden pratades om medianlön eller inkomst i häradet 34k per månad för hela landet. Där står det 29k för hela landet i genomsnitt. Genomsnittet borde vara högre än medianen.

Vad är vad här? Är det inkomst inklusive de som inte arbetar vars snitt är 29k i månaden i hela landet?

Edit:
Hittade på SCB, medellön är mycket högre än medelinkomsten. Hela landets medellön var 36100 år 2020.

Den senaste länken refererar också till årsinkomst men står inget om omräkning till heltid. Tidigare har det varit fallet. Så i realiteten är medel och median lägre i o m att snittarbetstid är mindre än heltid

Så med det sagt är den faktiska inkomsten den lägre. Heltidsekvivalenten är väl intressant på sitt sätt också

För att kunna jämföra medianlöner tittar vi på bruttolöner, det vill säga månadslöner före skatt. Sedan räknar vi om deltidslöner till heltid

Jämfört med senaste
https://scb.se/om_kommunsiffror

…sen är frågan om pensionerna är inräknade i båda också, drar ner annars

Frågan är då hur många tjänar precis på eller under brytpunkten. Finns ju ett antal personer som kan skatteplanera genom att vara egen företagare. Så räkna hur många som ligger över brytpunkten kan egentligen vara väldigt missvisande.

1 gillning

Visar genomsnitt inkomst för alla i åldern 20-64 år inklusive lön, bidrag, pension osv, så är en siffra som stämmer mer mot verkligheten.

Se nedan för SCB beskrivning,

Diagrammet visar den genomsnittliga sammanräknade förvärvsinkomsten för personer i åldern 20-64 år som var folkbokförda den 31 december respektive år.

Den sammanräknade förvärvsinkomsten består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet (till exempel eget företag). I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomst även inkomst från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från Försäkringskassan.

För att få fram månadsinkomsten har vi först räknat ut den genomsnittliga årsinkomsten per kommun och sen delat den med tolv.

Skulle nog vilja säga att inkomst är mindre representativt för verkligheten i denna fråga än lön.

Undrar bara vad är meningen med alla sådana enkäter och undärsökningar på RT bloggen :thinking: ? Vad ska man med den statistiken till vad vi tycker här :thinking: ? Snart kommer frågan vem ska ni rösta på vid nästa val :joy: !

3 gillningar

Denna är extra intressant tycker jag eftersom ingen verkar kunna enas varken vad som är hög, eller vad som menas med avlönad :joy:

5 gillningar

Fast det skapar mycket trafik på bloggen i alla fall. :joy:. Jan blir 100% nöjd i alla fall :+1:. Alla vi andra som diskutterar här och övertygar varandra blir bara irriterade och har inte så mycket nytta av det :joy::grin::+1:. Inga precis avslapnande inlägg i alla fall :thinking::sleeping:. Inte så konstigt att Jan sedan efter allt den här rek Helena till terapi. :grin:

4 gillningar

Gamla gränsen för värnskatt tycker jag håller än.

“År 2019 betalade personer under 65 år 5 procent förhöjd statlig inkomstskatt, dvs. ”värnskatt”, på delen av årsinkomsten som överstiger 703 000 kr eller 58 583 kr/månad.”

1 gillning

Det där är ju en skröna som väll aldrig försvinner. Om man räknar vad en kvalificerat anställd kostar för en AG är skillnaden betydligt mindre, ofta även omvänd. Och nej, inte pga skatterna. Tj-pensionen på Svensk nivå kan en Tysk lönedreng bara drömma om. Är man singel och jämför applen med applen (pension, försäkringskassa mm.) betalar man i Sverige lägre skatt med. Been there, done that. Annars hade inte jag varit här. Jag kan sköta min anställning därifrån med.

Men jag instämmer helt: att anse att man blir högavlönad från en nivå som beskrivs här av majoriteten kan inte jag förstå. dubbla den och jag håller med.

Med det tankesättet finns det ju bara låginkomstagare och höginkomsttagare. Låter märkligt.

För övrigt räcker en medianlön knappt till att låna för att köpa en etta i hygglig förort till Stockholm. Och någonstans har då ordet ”höginkomsttagare” helt tappat värdet i mina ögon.

2 gillningar

Högavlönad är den som ligger i övre kvartilen i sitt arbetsmarknadsområde.
Lågavlönad är den som ligger i nedre kvartilen i samma område.
Övriga bara är.

1 gillning

“Högavlönad” är ett så diffust begrepp så svaren blir ju givetvist högst subjektiva, och det var väl hela poängen med den här enkäten? Att få reda på vad folk här tycker, så inga svar är fel eller rätt.

Som redan påpekats i tråden, så är det ju lite relativt var i landet man bor, mindre än 1% av Svenskarna, men runt 10% av de som bor i Danderyd.

Själv tycker jag nog att högavlönad går vid de sista procenten någonstans, på samma sätt som jag tycker att de med hög IQ ligger runt de sista procenten.

1 gillning

Iaf i Stockholm kan jag uppleva att bostadssituationen utgör en parallell måttstock för lönen. Har man en bra bostadssituation så kan man se det som att högre lön bara är en glidande skala av att man har råd med lite dyrare grejer, det sker egentligen inget radikalt med ekonomin i spannet 50-80 000 i månaden. Om man vill göra en markant skillnad i sin finansiella standard, tex genom att köpa hus i riktigt dyrt område, behöver man upp så otroligt mycket mer i lön för att ha råd, sannolikt är det ytterst få anställda som klarar att göra det. Så jag är inte säker på att man känner sig lågavlönad om andra har 30 000 mer än vad man själv har eftersom förutsättningarna inte blir så drastiskt annorlunda. Förutsatt då att man har minst 50-60 000 själv.

1 gillning

Egentligen inte. Det som det hänger på är hur ens bostadsvinster sett ut tidigare. När priserna är på så höga nivåer handlar det mer om huruvida man har 3-5-7 miljoner att stoppa in. Har man tex ”bara” 3 miljoner kommer man inte superlångt med 100 000 i lön för man får inte låna så mycket. Man kan alltså fortfarande inte köpa en villa i bromma för typ 18 miljoner (detta är ju inte lyxhem utan övre medelklasshem).

1 gillning

Min poäng är att någon med en betydligt lägre lön kan ha högre standard pga bra bostadskarriär. Det kan också vara så att någon med en väldigt hög lön har väldigt höga bostadskostnader vilket gör att de har mindre att röra sig med än någon med väsentligt lägre lön. Utöver det spelar det förstås stor roll vad en ev partner har för lön för den totala standarden.

Alltså är det inte självklart att man uppfattar att det finns anledning att bli avundsjuk på någon med betydligt högre lön under de nuvarande ekonomiska premisserna i storstäderna.

Om en villa för 18 miljoner är ”medelklasshem” så behöver man nog göra en sanitycheck.

6 gillningar

Marknaden behöver en sanity check, men du får ju garanterat inget “överklasshem” i bromma för 18mkr, så då återstår väl medelklasshem?

Sveriges dysfunktionella bostadsmarknad är nog inte helt bäst att utgå ifrån när man definierar inkomstgrupper :slight_smile:

Banker lånar generellt inte ut mer än 10 000 000 kr i bolån. Så får att köpa ett hus för 18 000 000 kr så behöver man minst vara 2 st personer med varsin lön på 80 000 kr/mån, samt ha en kontantinsats på 8 000 000 kr. Om ett sådant par inte räknas som i alla fall undre överklass så är min bild av medelklassen helt felaktig…

Eller det kanske bankerna gör men endast via sin Private Banking…

2 gillningar