Hej.
Jag och min fru är båda i 35-årsåldern och jobbar inom mjukvaruvärlden. Hon har fått ett intressant jobberbjudande i Stockholm. Det skulle innebära ett stort lönelyft för henne, på ca 25,000 kr i månaden, men också mycket högre boendekostnader. Dock kan vi nog reducera privatsparande pga mycket större ITP1 som går mot pensionen.
För min del jobbar jag på distans nu med en lite otrygg anställning och vill hitta något nytt. Problemet är att arbetsmarknaden för utvecklare i Göteborg är väldigt centrerad kring Volvo och bolagen runtomkring. De flesta jobb jag tycker är intressanta för min egen utveckling finns i Stockholm, och jag har kikat runt på Linkedin i ett bra tag. Jag ser inte alls lika stor potential till spännande uppdrag här som i Stockholm
Vi har två små barn, ett på några månader och ett på drygt tre år. Bådas våra föräldrar är skilda och vi har inte fått jättemycket hjälp av dem nu med småbarnen. Samtidigt har vi ju våra liv här med den närmaste släkten i Göteborgsregionen.
Lönepotentialen i Stockholm verkar mycket högre, men det verkar också vara ett tuffare arbetsklimat. Jag har också hört att det sociala klimatet är lite hårdare där jämfört med Göteborg.
Skolan är också en viktig faktor. Jag vet inte om man måste betala så mycket att man blir “husfattig” bara för att bo i ett område med bra skolor utan att bostadspriserna är skyhöga. Vi har en del kapital i både aktier och nuvarande bostad.
Områden vi har kikat på är Nacka, Täby och delar av Solna - men det är svårt att veta vart som man skulle vara bekväm med att bo. Bor man närmare de centrala delarna där den nya tunnelbanan ska byggas kanske pendlingen in till stan inte blir så farlig om några år. Vi vill ju helst av allt bo bekvämt (modernt om det är inom budget), lugnt och bekvämt och känner inget måste om att bo mitt i smeten. Desto viktigare är livskvalitet.
Jag vet att vi har en lyxsituation med så höga löner, men det som tynger oss är att lämna familjen. Hade vi inte haft barn hade vi flyttat direkt. Så det är mest för barnens skull och deras band till släkten som vi tvekar.
Jag undrar om någon har gjort en liknande flytt, kanske testat att flytta en kortare period och hur det gick? Hur värderar ni saker i livet? Var det värt att flytta till Stockholm även om ni offrade ert sociala liv? Och ni som flyttat från Göteborg, var det värt det?
Tusen tack för alla era tankar - det surrar mycket i hjärtat och hjärnan just nu.