Familj vs. karriär: Tankar om att lämna Göteborg

Hej.

Jag och min fru är båda i 35-årsåldern och jobbar inom mjukvaruvärlden. Hon har fått ett intressant jobberbjudande i Stockholm. Det skulle innebära ett stort lönelyft för henne, på ca 25,000 kr i månaden, men också mycket högre boendekostnader. Dock kan vi nog reducera privatsparande pga mycket större ITP1 som går mot pensionen.

För min del jobbar jag på distans nu med en lite otrygg anställning och vill hitta något nytt. Problemet är att arbetsmarknaden för utvecklare i Göteborg är väldigt centrerad kring Volvo och bolagen runtomkring. De flesta jobb jag tycker är intressanta för min egen utveckling finns i Stockholm, och jag har kikat runt på Linkedin i ett bra tag. Jag ser inte alls lika stor potential till spännande uppdrag här som i Stockholm

Vi har två små barn, ett på några månader och ett på drygt tre år. Bådas våra föräldrar är skilda och vi har inte fått jättemycket hjälp av dem nu med småbarnen. Samtidigt har vi ju våra liv här med den närmaste släkten i Göteborgsregionen.

Lönepotentialen i Stockholm verkar mycket högre, men det verkar också vara ett tuffare arbetsklimat. Jag har också hört att det sociala klimatet är lite hårdare där jämfört med Göteborg.

Skolan är också en viktig faktor. Jag vet inte om man måste betala så mycket att man blir “husfattig” bara för att bo i ett område med bra skolor utan att bostadspriserna är skyhöga. Vi har en del kapital i både aktier och nuvarande bostad.

Områden vi har kikat på är Nacka, Täby och delar av Solna - men det är svårt att veta vart som man skulle vara bekväm med att bo. Bor man närmare de centrala delarna där den nya tunnelbanan ska byggas kanske pendlingen in till stan inte blir så farlig om några år. Vi vill ju helst av allt bo bekvämt (modernt om det är inom budget), lugnt och bekvämt och känner inget måste om att bo mitt i smeten. Desto viktigare är livskvalitet.

Jag vet att vi har en lyxsituation med så höga löner, men det som tynger oss är att lämna familjen. Hade vi inte haft barn hade vi flyttat direkt. Så det är mest för barnens skull och deras band till släkten som vi tvekar.

Jag undrar om någon har gjort en liknande flytt, kanske testat att flytta en kortare period och hur det gick? Hur värderar ni saker i livet? Var det värt att flytta till Stockholm även om ni offrade ert sociala liv? Och ni som flyttat från Göteborg, var det värt det?

Tusen tack för alla era tankar - det surrar mycket i hjärtat och hjärnan just nu.

2 gillningar

Lönepotentialen i Stockholm verkar mycket högre

Lönen är nog minst viktig i sammanhanget. Ni vet förmodligen bäst själva vad som känns rätt i magen. Lycka till oavsett vad ni bestämmer er för.

2 gillningar

Att kunna få hjälp med småbarnen är värt en hel del. Kanske inte 25k i månaden. Men att lämna västkusten för Stockholm. Skulle jag aldrig göra om inte frugan var från Stockholm och jag träffade henne i Stockholm. Nacka kommer att få tunnelbanan. De håller ju på för fullt att bygga och projektera.

Jag skulle undvika att bli beroende av pendeltåget.

2 gillningar

Lite äventyr. När kommer nästa chans att flytta, med tanke på att barnen rotar sig med åldern?

Och jag vet inte, blir vi väldigt missnöjda kan man flytta hem igen!

Hade varit helt annorlunda ifall vi var 25-30 och barnfria..

3 gillningar

Kör tycker jag! Göteborg finns kvar. :slight_smile:

Barnen är i perfekt ålder för att inte drabbas allt för hårt av att flytta.

Mitt äldsta barn var inte ens 6mån när vi flyttade till Stockholms-området.

När det gäller barnpassning av far- o morföräldrar så det svårt att uttala sig om; “inte jättemycket hjälp”, är nog mer hjälp än vi fick eftersom farmor var för gammal o mormor inte så intresserad.

Men antingen så kommer de tycka att det är för långt att resa till sthlm eller så kan det ju faktiskt bli så att de tycker är spännande att resa till Sthlm o turista/barnpassa med gratis boende. Har era föräldrar vänner/släktingar i Stockholm så ökar definitivt chansen att de kommer oftare o besöker Er. Man vet aldrig.

Vi tog chansen, enligt mottot; “Bättre att lyss till en sträng som brast, än aldrig spänt en båge”

1 gillning

Jag skulle säga att det stora beslutet rör de sociala sammanhangen. Flera vänner jag har pratat med som har flyttat, har lyft att det är betydligt svårare att knyta nya vänskapskontakter i Stockholm än i Göteborg och Malmö. Cirklarna är liksom mer slutna. Fundera på hur viktigt det är för er med socialt umgänge, och gör kanske en medveten strategi för hur ni ska lära känna nya människor. (Förskolebarn kan ju vara en väg in till nya bekantskaper såklart.)

2 gillningar

Jag skulle titta på fler områden än de du nämner. Västerort är den billigaste delen av Stockholm och där finns många olika typer av områden.

Idén att bra skolor är fria från invandrare (för många är det definitionen) köper jag inte. Det finns bra skolor på olika håll.

Notera att frågan inte handlar om att flytta till något ”dåligt” område, bara att ha en bredare syn på vilka områden som kan funka.

4 gillningar

Som göteborgare måste jag bara få beklaga mig över att ni överväger en flytt till Stockholm.

Ha det gött, Glenn!

8 gillningar

Härligt dilemma. Förslagsvis kan ni kolla kranskommuner utanför de du nämner. Både Täby och Nacka har bra kommunikationer från t.ex. Vaxholm till Täby och Värmdö till Nacka.

Visst åker ni på byten och längre pendling till jobb/storstaden. Bor själv i en kommun cirka 3 mil från tullarna och det funkar finfint, så länge en inte jobbar på andra sidan stan kanske

Lycka till!

Vi bor ganska långt upp i nordvästra förorterna. Här är bostads och villapriser betydligt lägre. Naturen och mälaren nära. Och tar alltid bil till jobb och in till stan. Funkar finfint.

Ni vill båda byta till jobb som mest finns i Stockholm och en av er har redan fått ett.

Barnen är i åldern då de knappt har vänner men lätt blir det med vilka de än hamnar i förskola med.

Ni gör stora lönekliv.

Ni får förmodligen också ett bättre CV och annan löneposition att förhandla ifrån ifall ni ångrar er och vill flytta tillbaks.

Det sociala kan bli lidande. Beror ju mycket på hur mycket umgänge ni har med vänner och familj idag. Det tenderar ändå att minska i småbarnsåren. Det blir mest andra föräldrar i barnens umgänge, och det kommer ni ha var ni än bor. Ni kan också planlägga att bjuda upp era föräldrar eller gamla vänner med visst intervall. Och att besöka Göteborg med visst intervall.

Jag har flyttat mellan gbg, sthlm och även mindre orter med familjen av flera olika skäl. Vi valde att prioritera att vara nära släkten så är påväg mot mindre ort.

Med det sagt så kan man ju alltid köra ett äventyr och sedan flytta tillbaka till gbg efter några år med mer erfarenhet i ryggsäcken. Flyttar behöver ju inte vara för evigt. Dock blir det ju mer komplext när barnen skaffar vänner osv… så det är nog en personlig grej och hur nära man är sin familj..

Boende i sthlm så bodde vi i Sundbyberg och trivdes väldigt bra där. Många familjer som flyttar dit när man vill ha lite mer kvd för pengarna. Även flera sätt att ta sig fram, pendel, tunnelbana och spårvagn. :+1:t2:

Hade jag bott kvar hade jag även sett över möjligheterna på lilla och stora Essingen. Känns mysigt att bo lite avskilt så. Vill man bo lite söder ut så kan Älvsjös villaområden kanske va nått också..

Dock så tyckte jag att gängkriminalitet och annat obehag lite va för överhängande där, dock tyckte jag det va ännu värre i gbg så ah.. vissa ser det mer påtagligt och andra blir lite hemmablinda.

Lycka till

Tänk inte tanken att åka bil till jobbet i Stockholm bara!

Låter lockande. Kan ni inte ta ett prova på år och därefter ta beslut. Hyr ut ert boende i Gbg och hyr boende i Sthlm till att börja med? Ni skulle ju kunna kolla om det finns nån stockholmsfamilj som är i samma sits och bytlåna boenden under ett år.

Ångrar ni er så är det inte värre än att ni flyttar tillbaka.

1 gillning

Oerhört viktigt att veta. Vi bor vid pendeltåg och kör därmed alltid bil till jobbet. Pendeltåg är värdelöst. Man kan nästan tro att sossarna driver skiten, det är lika illa som sjukvården i Stockholm. Men med rätt karriär är det lätt att lösa, tjänstebil plus garage( du vill inte heller parkera i centrala Stockholm utan behöver en egen parkeringsplats om du jobbar i centrala stan). Man behöver även privat sjukvårdsförsäkring i Stockholm, köerna är absurda och människor dör i dessa. Priserna är också höga, men med rätt karriär är lönerna ännu högre. Perfekt plats för den som kan hävda sig, suger för alla andra. För lite pengar så bor man i ghetto också. Med allt det sagt, det är fantastiskt här, jämfört med Göteborg :joy:

4 gillningar

Men va? Jag har tagit pendeltåget till jobbet i +5 år och har inte alls upplevt de här problemen? Förseningar någon gång absolut, men inte till en sådan grad att jag ens tänkt tanken att jag skulle behöva bila till jobbet.

För att återgå till ämnet: Klart ni ska flytta till Sthlm! Skulle ni mot all förmodan vantrivas kan ni alltid flytta tillbaka. Ni verkar även vara i ett skede i livet som lämpar sig för den här typen av förändringar.

Vill också passa på att slå ett slag för söderort, t.ex. Gubbängen, Hökarängen och Farsta. Det senare har fördelen att ha både pendel- och tunnelbanelinje. Otroligt skönt om nu ett av färdmedlen skulle krångla.

3 gillningar

Har själv gjort flytt till andra orter, mitt råd är att pröva!

Men se till att ha en strategi att ta er tillbaka om det inte skulle bli bra.

Omställningar är utmanande med också utvecklande.

1 gillning

Jag vill dela med mig av våra erfarenheter av pendling efter att ha flyttat till Fullersta i Huddinge för drygt ett år sedan. När vi berättade för kollegor och bekanta att vi skulle bo vid pendeln fick vi höra att det inte skulle fungera eftersom tågen alltid är inställda eller försenade. Vår upplevelse är en annan. Det har absolut förekommit störningar, men inte nämnvärt fler än när vi tidigare bodde mer centralt i en lägenhet och åkte tunnelbana.

Det går dock inte att komma ifrån att tunnelbanan är det mest pålitliga färdmedlet i Stockholm. Problemet är snarare bostadsmarknaden, vill man bo i hus nära en tunnelbanestation i ett bra område blir det snabbt väldigt dyrt.

Pendeltåg och buss upplever jag som ungefär lika bra/dåliga gällande förseningar. Med bussen finns alltid risken att den är full redan innan den når din hållplats och därför kör förbi. Bor man i Nacka är det utöver det kaos med byte vid slussen i ett par år till. Pendeltåget kommer för det mesta, men när det strular blir det glesare trafik och överfulla tåg.

För oss har pendeln fungerat tillräckligt bra för att det ska vara en rimlig kompromiss. Speciellt om man har förutsättningar att jobba hemifrån några dagar i veckan. Tunnelbanan är bäst om man vill minimera risken för strul, men för den som vill bo i hus i Stockholm utan att spräcka budgeten är pendel/buss ofta det enda realistiska alternativet.

2 gillningar

Vi har liknande tankar, fast vi flyttar från ena släkten till den andra släkten. Min fru vill väldigt gärna bo nära sin släkt och vi träffades i Göteborg. Hennes släkt bor dock på halvstor ort i Sverige. Jag har sagt att jag kan tänka mig att testa en kortare period.

Men det är svårt att veta hur vi skall göra med vårt hus i Göteborg. Hyra ut? Sälja?

För mig är största oron alla vänner och vårt nätverk både privat och professionellt. Vi driver eget och det känns som att vi börjar på nytt om vi flyttar.

Men jag fick tipset att tänka mer på vad vi flyttar till än vad vi flyttar från för att lättare jobba med processen.

Oavsett, stort lycka till! Klart ni skall testa och ta chansen, annars får ni aldrig veta hur det är.

1 gillning