Behöver era kloka tankar och råd kring vår boendesituation och läge i livet. Älskar att podden börjat prata om energi som valuta för ett rikt liv för det är precis så jag själv alltid försöker tänka.
Lite om mig: Har pluggat klart en lång utbildning. Nosar på 40. Har barn i plural. Bor i hyresrätt i Stockholm, trivs i området. Hyra ca 15000 som vi delar på två vuxna. Att köpa bostadsrätt i motsvarande storlek i samma område ligger på ca 6 milj vilket skulle ge en ränta+avgift långt över vår hyra (räknat på 1 milj kontantinsats). Flytta till annan stad är ej aktuellt av personliga skäl.
Drömmer om ett hus. Gå på gräsmatta barfota, dricka kaffe på min altan, bygga ett växthus och odla som om jag vore värsta trädgårdsmästaren. Släppa ut hunden så hon kan skita fritt på tomten. Gräva en pool som jag senare kommer svära över för att den säkert kommer vara svinkall och dyr att värma upp, men friheten ATT kunna göra det om jag vill.
Vill dock ha ett enkelt liv som inte innebär att behöva byta stadsdel, skola för barnen och pendlingsmöjligheterna som finns där jag bor nu vilket underlättar framtida jobbmöjligheter osv. Barnen har sitt sammanhang här, vilket betyder allt.
Ett enkelt liv innebär (kanske aldrig är det med hus dock) också att jag inte vill sätta mig i situationen att äga ett hus + ett fritidshus. Vill bara lägga min energi på ett ställe. Enbart hyresrätt ger mig dock inte vad jag upplever som ett rikt liv.
Här kommer problemet: Ett hus i mitt område (även inräknat radhus) går på 8+ miljoner. Skulle behöva tokspara minst 5 år till vilket jag inte alls är pepp på efter att ha levt sparsamt med barn så länge och äntligen har en lön. Det skulle också innebära maxade bolån och således en stress i att behöva vara två heltidsarbetande vuxna. Vill ha flexibiliteten i familjen att man ska kunna byta jobb om man inte trivs utan stress för ekonomi. Inte bli sömnlös om taket helt plötsligt börjar läcka rakt ner i ens panna när man lägger sig en kväll. Kunna gå ner i tid på jobbet osv. Ni fattar.
Andra alternativet är att bo kvar i hyresrätt och skaffa ett vinterbonat fritidshus. Krav max 1h från Stockholm, det ska inte vara för krångligt att åka och kunna nyttja det enkelt varje helg och även åka förbi mitt i veckan om man får feeling.
Ca 2,5 milj budget. En renovering backar jag inte för men ska ej vara ett ruckel. Vill ha stor tomt för alla mina trädgårdsland och den där poolen, nära sjö och ok standard. Kunna hyra ut några veckor per år för att täcka driftskostnader iallafall.
Vad är jag rädd för? Att göra dåliga investeringar, typ ett fritidshus som visar sig blöda pengar. Att missa den framtida hävstången som ett tokmaxat lån i en central villaförort till Stockholm kan ge mig när jag går i pension. Att jag begränsas av mina egna tankar och missar andra
lösningar och perspektiv, dvs där ni kommer in. Att jag fastnat i ett investeringstänk som gör att jag har svårt för att ta beslut som kommer kosta pengar.
Går och fixar lite popcorn nu som jag kan mumsa på medans jag läser all er kloka input
Vi har köpt hus av anledningen att bara ha ett ställe att ta hand om, så har tänkt lika. Vi var även inne på tanken att ha fritidshus och lägenhet ist för att få de fördelar du nämner.
Det som gjorde att det alternativet föll bort var att vi insåg att vi skulle vara där förhållandevis sällan.
Vardagar finns ingen tid pga jobb/förskola, helger träffar vi ofta vänner, hälsa på släkt, har egna aktiviteter i stan etc. Och av sommarens lediga veckor skulle nog inte ens hälftens spenderas där.
Men ser ni i ert liv att ni skulle vara där ofta är det säkert en bra kombo med lägenhet och fritidshus.
Med 2,5mnkr i inköp får ni räkna med en räntekostnad på 5k i månaden, drift såklart svårt att säga men kanske 3k och sen underhåll på 2k. Om ni har 30k över varje månad eller 10k spelar ju en stor roll i beslutet.
Ett alternativ förslag, är annars att köpa en villa i någon av kommunerna dit det går att pendla med tåg ihop med att ha kvar lägenheten i Stockholm.
Det går att få tag på bra villor med större tomt för mellan 1-2 msek 60-100 min tåg resa från Stockholm central, kommer iof troligen vara svårare att hyra ut dessa än ett fritidshus.
Svårt tycker jag. Du vill både ha kakan och äta den. Hur viktigt är det för dig med ett hus av något slag just nu? Kan du avvakta till barnen är lite större och klarar sig själva?
Hur är din erfarenhet av husliv? Kan du prova att hyra ett hus under semestern och känna efter? Kanske någon i din omgivning behöver husvakt då och då?
Jag har tillgång till fritidshus ca 0,7 mil från mitt hem. Jag har varit där en gång hittills i år… Det är lätt att överskatta nyttan med fritidshus tycker jag.
Har ni provat att hyra ett sommarhus ett par år för att se hur det passar er? Det ger en möjlighet att känna på vad som är viktigt och var i geografin ni trivs.
Men en allmän tanke: ett vinterbonat fritidshus max en timme från Sthlm, det blir ingen lek att hitta, framförallt inte om det ska vara stor tomt och nära sjö. På det avståndet bor ganska många permanent, en timmes pendling till Sthlm är mindre än du tror om du idag bor mitt i smeten.
Är nog mest att husköp känns så otroligt långt bort plus aspekten att behöva fortsätta leva som en student i 5 år till avseende sparbehov. Ett fritidshus är ekonomiskt möjligt nu.
Svårt det där med nyttjande. Därför närhetsprincipen. Har bekanta som gjort så och upplevt att de är mycket mer i stugan än de först trodde. Samtidigt som en hyresrätt i veckorna är enkelt. Men samtidigt känns det som mer rätt att investera i något man kan uppleva hela tiden, som ens primära boende. Det kommer aldrig ett fritidshus bli.
Ja, vi har inte hyrt men har i familjen ställen att nyttja som vi gör ofta. Är härligt men jag tror att jag saknar känslan av att få göra något till mitt eget. Det försvann när jag flyttade till hyresrätt och finns inte heller där när man lånar familjemedlemmars boende. Ekonomiskt ja, men målet är inte att bo så billigt som möjligt utan att hitta den lösningen som ger mest livsrikedom till rimlig belåning och effort.
Samtidigt är jag i skedet i livet där jag vill bygga upp något för mig och barnen, så som vi vill ha det.
Ja - jag håller med om att det är svårt. Försöker hitta någon gyllene medelväg men det kanske är omöjligt.
Är uppväxt i hus och har rätt bra koll på vad det innebär, dock inte i Stockholm där marginalerna kommer bli betydligt snävare avseende områden och ekonomi.
När jag var yngre tänkte jag att jag kommer bo i lägenhet resten av livet, aldrig behov av hus. Nu de senaste 3-4 åren har behovet växt till och det kommer av hur det är när vi är tillsammans och lånar familjens lantställe eller hälsar på dem i deras hus. Barnen blir på ett annat sätt, friare och vi är ute mycket mer.
Ja, tack. Ska kolla upp det, beror lite på vad hyresvärden godkänner som fritidsboende. Med fritidsboende vet jag iaf att man får behålla hyreskontraktet.
Köpte sommarhus 3.5h bort när vi hade hyresrätt. Var där över längre ledigheter. Blir ändå rätt många dagar på ett år.
Personligen tycker jag att det finns lite olika segment för avstånd. Runt en timme kan man ju åka över dagen och över 3h är fredag-söndag nästan för kor tid för att vara värt.
Utökas avståndet kan man ju med fördel hitta något i helt andra prisklasser. Vi gav 500k för ett hus (100kvm) med ny bergvärme och 1200kvm tomt. Ska dock sägas att det inte är i Stockholmsregionen.
Svår situation. Personligen skulle jag ta hus alla dagar i veckan. Men även om du toksparar i fem år så kommer troligen priserna på hus då ha stigit lika mycket som ni sparat eller mer.