Vi är ett par med funderingar på att köpa sommarstuga.
Vi har ett hus som är värt ca 6.5 milj i storstad. (Belånat på ca 3,8 milj)
Nu funderar vi på att köpa sommarstuga med havsutsikt, och egen brygga. Renovering behövs på sikt.
Vi har ett sparkapital på 2,5 milj.
Huset ligger ute för 4,2 milj.
Jag tjänar 70’ innan skatt och partner 90’.
Jag är orolig och stressad över pengar, min partner tycker att allt löser sig.
Är det för stor risk? Hur ska man tänka ang besparingar, lånedel? Tänker eventuellt på sikt att sälja vårt hus vi bor i nu och flytta till eventuellt sommarhus.
Tipsa, råd,tankar och funderingar tas tacksamt emot.
Framförallt består nog min oro i att ha huslån på eventuellt 6-7 miljoner, och att räntan ska sticka. Någon blir långtidssjukskriven. Har nära till ett katastroftänkande.
Men av döma av ditt svar, så tycker du inte det känns riskabelt?
En fördel med att ha bostad + sommarhus (snarare än ett jättedyrt boende) är att man kan hyra ut det ena när man är i det andra. Så ekonomiskt kan man dra in pengar om det behövs.
Däremot kan man fundera på hur mycket man vill lägga på ett boende man använder rätt begränsat. Vill man exempelvis lägga 120 000-150 000 per år på något man använder 4-5 veckor per år? Det är en fråga man kan räkna på. Min erfarenhet är att det blir svårare att behålla ett sånt hus om man inte upplever att det används så mycket efter ett par år. Det känns inte helt ok tex att lägga så mycket pengar och sen låta huset stå ett år för att man gör annat på sommaren. Ett billigare hus är lättare att vara flexibel med.
Ekonomiskt är det ju bara att räkna. Det ser väl hyfsat ut så sett att ni ”klarar av” det. Men det kommer ju med en kostnad. Ni behöver offra sparkapital för att köpa, renovera och drifta.
Hur långt från bostaden ligger det? Kommer ni kunna åka dit bara över helgen och nyttja boendet mycket och spontant, och enkelt kunna åka dit för underhåll, skötsel etc?
Vi har ett gammalt sommartorp i familjen som behöver en hel del tillsyn om man inte vill att det ska växa igen fullständigt, men det ligger en knapp timme bort så det går ju att åka dig bara för att klippa gräset varannan vecka om man nu måste. Att köpa något 3+ timmar bort blir ju en helt annan grej.
Det ligger ca 1 h och 20 min från vår bostad. Så ok avstånd.
Jag vill köpa ett sommarställe som man sedan kan samla barnen och deras kompisar. Och sedan eventuella barnbarn. Så att alla ska få plats och vilja komma till sommarhuset. En naturlig samlingsplats är ju drömmen.
Risken är pengarna, och att det inte går att göra något annat än att vara i sommarhuset på semestrar, för att kostnaden är så stor. Eller att två trädgårdar blir för mycket jobb. Vi älskar dock trädgård. Hade känts spännande med renoveringar, men vi är inte så händiga.
Många tankar och orosmoln som jag gärna hade haft facit på innan…
Jag förstår känslan att man vill nyttja det kostsamma sommarhuset till max, det är precis därför jag varken har båt, husvagn eller något annat sommarboende än det skraltiga torpet som familjen ägt i sekler. Men är det rätt ställe så.
Jag hade nog försökt bena ut vad kåken har för absoluta måsten i form av renoveringar, särskilt om ni nu inte är snickarsugna själva. Det är rätt drygt att dra i massa hantverkare på distans. Ta höjd för det.
Förutom de goda råden ovan så kan du även tänka så här. Om det nu skulle skita sig så kungligt som du tänker enligt nedan:
Hur stor förlust klarar ni att absorbera om sommarhuset skulle behöva säljas? I denna summan ta hänsyn till försäkring som @Pensionsintresserad föreslår.
Det vill säga att räkna rationellt ut vad kostnaden blir i kronor för ditt worst-case. Min misstanke är att ni förmodligen klarar även om fritidshuset skulle nollas i värde, eller hur? Och det är ju totalt orealistiskt eftersom med en hemförsäkring kommer det aldrig bli värt noll.
Uthyrning är som sagt ett sätt att få avkastning på sommarhuset. Husbyte är ett annat sätt. Det är inplanerat ett podd-avsnitt om husbyte framöver.
Om man ska hyra ut ett hus krävs en massa ”meck” kopplat till t.ex. städning. Du styr ofta inte tidpunkterna för uthyrningen helt fritt och inte längderna heller. Du förväntas vara reaktiv och anpassa andra planer för att det ska fungera. Man kan så klart köpa tjänster för att lösa frågan men det är inte självklart att de som ska utföra tjänsterna är 100% flexibla heller.
En annan dimension är att gränsen för skattefri uthyrning är ganska lågt satt, om vi tänker oss ett dyrare och mer eftertraktat hus.
Du får ofta en ”konkurrens” mellan egen flexibel användning och uthyrningen. Antalet veckor under högsäsong är inte så många i Sverige. Det finns helt säkert de som vill hyra men de kan ofta ha tänkt sig andra veckor än när du vill hyra ut.
Att hyra ut till obekanta personer kan av många uppfattas som obekvämt, särskilt om huset är möblerat med personliga saker.
Med husbyte slipper du alla sådana frågor. Med ett samtidigt byte (=det normala) så får du ett hus med likvärdig standard i kanske Cornwall, Bretagne eller något annat trevligt ställe. Det blir ingen konkurrens om tiden för de veckor som du ”hyr ut” har du ju annat för dig.
Städning är förstås bra att tänka på men husbyte gör man ofta för lite längre perioder. Jag brukar föredra 10-14 dagar men det går ju enkelt att styra själv.
Ömtåliga föremål är förstås bra att plocka undan men att du har en vägg med bilder på ”barnens första fisk” eller liknande är inget problem. Vid uthyrning är ofta utgångspunkten att huset ska ha lite av ”hotellrumskaraktär”. Med husbyte är det ingen som förväntar sig det. Det går utmärkt att ha kvar den personliga prägeln på huset.
Du behöver inte hyra ut till ”okända” eller ”vem som helst”. Det går utmärkt att sätta upp ett Skype-möte innan ni bestämt er för att berätta om era respektive boenden och familjer. Verkar någon ”skum” så är det enkelt att välja någon annan istället.
Tack för din input.
Det där är ju smart med husbyte. Har haft en liten känsla av att det blir tråkigt att inte kunna göra något annat än att vara i stugan. Men med ditt tips kan man ju få både och. Tusen tack!
En (tråkig) aha för oss blev när jag verkligen räknade TCO fullt ut på vår sommarstuga som påminner om den ni kollar på. Där vi också funderade på flytta till permanent osv.
Tänk att ni efteråt har hus x 2 värda ca 10,7milj och lån på 5,5 milj OM ni skjutsar in hela sparkapitalet. Toppen 51% belåningsgrad totalt. Inga problem jämfört med era löner och merkostnaden/låneökningen om ni skjuter i större delen känns ju rimlig. Stugor med sjötomt växer inte på träd och är fantastiskt trevlig och håller värdet bra över tid.
MEN man kan man då också tänka att stugan är värd 4,2 miljoner OCH ni har 4,2 miljoner EXTRA i lån pga av den. Dvs stugan är 100% lånefinansierad. (Säljer ni den kan ni plocka bort 4,2 miljoner i lån)
4,2 miljoner med säg 4,5% genomsnittsränta framöver och 30% ränteavdrag blir 11000kr/mån i räntekostnad netto. Sen tillkommer försäkring, el, VA, visst löpande underhåll mm. Säg att det hamnar på 4000kr/mån i snitt. Då är den verkliga kostnaden 15000kr/mån för sommarstugan eller 180000kr/år. Ska ni dessutom ”renovera/förfiningnsprojek/båt/utemöbler” osv så tillkommer det ovanpå den summan. Hmm nu börjar man kunna resa en del varje år och HYRA FIN stuga ganska många veckor/år för den summan. Dessutom problemfritt och inget att sköta om.
SAMTIDIGT pengar har ju inget värde förrän de omvandlas till något trygghet/upplevelser/saker. Så vad VILL ni göra/ha?
Sen kan man ju spekulera i framtida värdeökning OCH att såna här lägen inte växer på träd. (Man får vara på hugget när de verkligen kommer ut på öppna marknaden)
Vi har haft vår sommarstuga i 10 år nu. I början kändes det toppen och vi var där en hel del. (Dock lägre värde på stugan då vi köpte och lägre räntor då). När jag gjorde matematiken ovan nyligen och hamnade på +16000kr/mån så började det gnaga rejält då vi utnyttjar den så lite OCH behöver fixa en del framöver med den.
Så egentligen tror jag inte ni behöver vara oroliga i er sits med era löner osv. Det löser sig garanterat som din partner säger. Ni behöver istället fundera på om ni vill lägga så mycket pengar på en egen sommarstuga eller om ni istället vill lägga de pengarna på något annat?
Rent ekonomiskt går kalkylen ihop. Tänk på att sommarstugan också behöver underhållas, målas om osv. Kommer ni orka ta hand om två hus?
När det kommer till nice to haves- som en sommarstuga verkligen är, tror jag på att en viktig sak är att den inte blir en ekonomisk belastning eller annan belastning för den delen heller.
Kommer ni använda den tillräckligt mycket för att motivera kostnaderna / arbetet. Inge kul om man går runt och har dåligt samvete för man inte är ute tillräckligt. Alt drar sig från att göra andra resor bara för att man ‘måste’ va i stugan
Vi köpte en sommarstuga för 8 år sen för runt 1,8 miljoner och tjänar ungefär som er. Vi har inte ångrat oss en sekund. Den har stått tom nån sommar när vi varit bortresta men även hyrts ut en del så den har burit sina egna kostnader de senaste åren.
Om vi vänder på frågan, finns det något ni hellre gör med pengarna som ger er tillfredsställelse? Resor, shopping, kultur? Eller är boendemöjligheter i form av sommarhus det som ger er glädje? Något ska pengarna spenderas på, en egen sommarstuga kan ni köpa om det känns prio.
För egen del har jag under många år underspenderat på mitt boende och använt pengarna på annat som inte gett mig samma glädje som annan boendesituation hade gjort.
Det är skillnad på hus och hus. Jag bor själv i ett radhus som är förhållandevis lättskött. Att ha en sommarstuga skulle vara helt i sin ordning men jag skulle t.ex. föredra ett hus med naturtomt snarare än stora gräsmattor. Det finns många olika parametrar som styr hur mycket hantering som är kopplad till ett visst hus.
Visst är de så, men dom flesta som jag känner som har eller har haft sommarstuga har efter ett tag tyckt att de blir för mycke jobb samt för lite nytjande å onödigt hög kostnad…