Om och när jag köper sommarstuga kommer jag att ha husbyte och/eller uthyrning som en “integrerad del” av utnyttjandet. Ska hela utnyttjandet vara “eget” blir det väldigt beroende av att jag ska vilja vara just bara där hela tiden och det finns ju andra möjligheter också.
Finns bekanta som hyrt ut sommarstugan å inte varit nöjda med resultatet av uthyrningen… Har väl varit mer otur med hyresgäster…
Dom lyckade sommarstuge ägarna jag känner bor i lägenhet å tillbringar stor del av fritiden i sommarstugan, sommar som vinter…
Menar inte att man måste bo i lägenhet för att ha sommarstuga… ![]()
![]()
Nej, jag uppfattar att husbyte är ett tryggare alternativ än “vanlig” uthyrning.
Hyr man ut via AirBnB tex som har ett betygssystem så kan man välja att bara hyra ut till gäster som fått höga betyg. Det är förstås ingen garanti men det gör saker lite tryggare.
Jag har haft bägge samtidigt. Håller inte med om att det är en belastning. Däremot kan man börja ifrågasätta om man ska ha en villa med tomt om man inte utnyttjar tomten under sommarsäsongen. Kan kännas onödigt att den bara står.
Har inte själv haft sommarstuga… Bara hört av bekanta va dom gillat samt inte gillat…
Ekonomiskt, så ser det inte ut att vara några som helst problem.
Inte ens i ett än värre ekonomiskt klimat.
Dessutom, så kan man ju spekulera i om det inte är, eller börjar närma sig ett rätt bra köpläge.
De enda 2 potentiella orosmolnen som finns i mina ögon är:
- Hur säkra är ni på era nuvarande inkomster?
- Hur säkra är ni på att ni håller ihop?
Å de svaren har ju bara ni ![]()
Lycka till!
Som några ovanstående varit inne på tror jag inte det är den ekonomiska biten som är den svåra, utan snarare vad ni vill göra med er tid. Hur betungande tycker ni hus och trädgård är att ta hand om idag? Håller med några ovanstående om att det kan bli lite kaka på kaka att ha både villa och sommarstuga. Men det beror ju såklart på hur de 2 fastigheterna ser ut. Båda får man väl ändå säga har sin bästa period vid samma tid på året liksom… Men det är generellt, både villor och sommarstugor kan ju såklart se väldigt olika ut.
Tack för bra input. Det är verkligen något man ska tänka på.
Vi är ett par som inte har några dyra hobbys. Köper sällan kläder då vi båda har arbetskläder, vi är ute och äter ibland. Har rest en del, men ställt om efter miljökrisen. vi har bra inkomster, men har inget att använda pengarna till. stuga har lockat ett tag nu.
Tack för input.
Ja det där är ju en bra fråga, kommer man vara där och använda den tillräckligt mycket i förhållande till vad den kostar. Det vet man kanske inte förrän man testat.
Även här hade jag velat ha ett facit INNAN man köper ett sommarhus… ![]()
Det är nog familj, hus och trädgård som är vår prioritering i vårt liv. Vi shoppar sällan, försöker att inte köpa nya saker för miljöns skull. Så tänker att en sommarstuga hade varit mysigt med familjen nu när barnen är lagom små fortfarande. Skapa barndomsminnen vid havet etc.
Ja precis, kan kännas lite stressigt att ta hand om två tomter under sommarmånaderna. Men nya stället är det mest gräs, tänkte isåfall robotgräsklippare eller äng.
Håll oss gärna uppdaterade med vad det blev. Vi (jag) älskar uppföljning och ”closure” ![]()
Vad är risken att värdet sommarhuset faller i värde fr 4,2mkr? Det var en fråga som jag skulle ställa mig. Förhoppningsvis är marknaden för sommarhus i 4mkr tillräckligt bra för att inte påverkas av det ränteläget 4-5% i 4-7 år till (samt kanske liten risk för börsfall o arbetslöshetskris)
Tack för ditt inlägg. Ja det där tåls ju att funderas på.
Det är alltid en risk att köpa något som kan minska i värde.
Att ha pengarna bundna i en fastighet och ha en låg disponibel inkomst är större risk.
Att ha pengar i sparkonto är en garanterad förlust, att ha de i fonder är en risk.
Att köpa en ny bil är en garanterad risk …osv
Ni har verkligen låg risk med så bra löner, för att köpa ett fritidshus med bra läge som du inte kan motstå. Då är det bara att slå till, en hälsoinvestering att kunna njuta av dina pengar.
Råkar du mot all förmodan förlora dina investeringar, har du ändå njutit av dom.
Kan du bära lånen över tid minska risken och ökar chansen att du tom gör en bra vinst på sikt.
Go for it!
För att ge lite perspektiv på det där kring att ha ett ställe där man samlar barn och barnbarn. Jag har tillgång till ett sådant sommarhus via släktingar, men sen jag själv fick barn har jag varit där extremt lite. Kanske två nätter per år senaste 10 åren. Samma med mina syskon. Det är en vacker tanke att ha någonstans dit alla barn och barnbarn återvänder men när sen alla har hobbys, egna barn, separerade svärföräldrar med nya partners som ska besökas så kommer nyttjandegraden troligtvis bli väldigt låg i sommarhuset.
Tittar man sen på era löner så antar jag att det är sådana tjänster som binder upp mycket av er tid. Sånt brukar bidra till ännu lägre nyttjandegrad av fritidshus och prylar.
Det jag vill komma fram till är att folk har fullt upp med sitt och nyttjandegraden av fritidsfordon, fritidshus och andra leksaker för hobbybruk blir väldigt låg om man inte är pensionär, fire eller jobbar deltid
Tack för svar. Ja så kan det absolut bli, att barn och barnbarn inte vill hänga med oss vid vuxen ålder. Men hoppet att de vill umgås lever ju vidare ![]()
Angående tid, så jobbar vi inte mer än heltid, ibland mindre, viktigast för oss är att vara med barnen.
Så tid är inte det stora problemet. Däremot orken med en stor trädgård hemma och kanske ytterligare en på lantställe som många nämnt i tidigare inlägg är det som kan kännas övermäktigt.
Nu förlorade vi budgivningen denna gången. Så hoppet får leva vidare.
Tack snälla för din input.
Uppdateringen kommer här:
Jag kände mycket starkt för detta sommarställe och ville verkligen ha det.
Efter en intensiv budgivning valde vi att hoppa av vid vårt i förhand satta maxbud. Tråkigt, men det kändes ändå rätt.
Tack alla för svar och engagemang.
Verkar som attraktiva frititdshus lockar, trots avvaktande marknad i övrigt.