Nyfiken på alla er med (lite större, ej bebisar) barn lyckas hålla era utgifter låga. Hur bor ni? Hyr ni eller äger ni? Tips och tricks kring matkostnader? Fritidsaktiviteter? Lyckas med att hålla nere kostnader för tex teknik och annat som ”alla andra får”?
Med mera, med mera. All info om hur ni lagt upp er livsstil för att leva så billigt som möjligt är välkommen!
Vad tycker du är låga utgifter?
Mina barn har inga aktiviteter, billig elektronik (våra gamla), bor i hus som kostar under 10k per månad inkl allt, barnen äter som anorektiker och kostar därmed väldigt lite i mat. Det vi däremot åker dit på är kostnader vid resor. Flygbiljett är lika dyrt för barnen som för oss. Kan inte bo i dubbelrum utan behöver större bostad som iofs kostar lika mycket men svårare att få tag på.
Under 20.000 per månad?
Låter härligt med inga aktiviteter! Vad aktiverar ni er med istället? Ålder på dina barn?
De leker med andra barn när de andra barnen inte har ‘aktiviteter’. Barnen är mellan 6 och 12
Det som jag präntat in är väl att man kan köpa mkt bra grejer begagnat. Barnen har rätt dyra aktiviteter, men vi köper mycket av utrustningen begagnat.
Mobilen är också inköpt begagnad givetvis.
Utnyttjar även det lokala biblioteket så mycket jag kan istället för att köpa böcker.
Sen ser jag till att inte röka och inte dricka alkohol, vilket har sparat in en hel del kostnader.
Och att du inte knarkar eller spelmissbrukar sparar också in en hel del, antar jag.
Vi bor i radhus med äganderätt, friköpt tomt och relativt låg belåning. Köper mycket begagnat generellt. Handlar mat i billiga matbutiker. Vi pratar då om att dels sprida inköpen mellan olika butiker dels inkludera invandrarbutiker med lägre prisnivå på särskilt frukt och grönt.
När det gäller resor har vi tidigare sysslat med husbyte och hoppas kunna göra det igen. Vi har också hyrt ut huset via Airbnb när vi reser bort.
Jag uppfattar inte att barnen är så dramatiskt dyra i drift men vi bor också i ett område fritt från ”sociala pretentioner”. Det finns alltså inga grannbarn som ”får allt” att jämföra sig med.
Håller med. Barnen är billiga i drift om man bortser från större boende, resor, bil, vab osv ![]()
Någon strategi för att minska vab? ![]()
Tack för ditt svar! Hur gör ni med aktiviteter?
Vobba fett
Så här gjorde jag/vi:
Eget hus utanför storstadens centralare delar. Laga all mat hemma och storkoka gärna favoriter. Barn gillar ofta att äta favoriter ofta och favoriterna tenderar att vara billiga ändå. Fritidsaktiviteter på orten så man inte måste skjutsa livet ur sig. Ett tydligt och kärleksfullt föräldraskap med kramar, förklaringar och även nej när så behövs. Vänjer man sig vid ärvd dator och ärvd telefon så förstår man tidigt att nytt inte automatiskt är bättre hela tiden.
Glöm inte njuta av tiden med pyttemänniskor i hemmet - det är mysigt. ![]()
Vi har lite olika aktiviteter men de är inte så kostsamma. Den enda dyra aktiviteten är pianolektioner. Scouterna är favoritaktiviteten och det är inte dyrt.