De flesta som är föräldrar eller väntar barn är nog medvetna om att barn kostar pengar, men många vet kanske inte hur mycket uppväxten kostar totalt. Faktum är att ett barn kostar omkring 1,8 miljoner kronor från födseln till den dagen de fyller 19 år, enligt beräkningar över det mest nödvändiga, gjorda av Swedbank och sparbankerna.
Drar man av barn- och studiebidraget blir kostnaden 1,5 miljoner kronor fram till 19-årsdagen. I beräkningarna ingår nödvändiga kostnader som mat, kläder, fritidsintressen, månadspeng, utrustning i hemmet, kostnad för större bostad, barnomsorg och inkomstbortfall vid föräldraledighet och VAB. Behöver man skaffa en bil eller kanske byta till en större bil tillkommer kostnad för det. Semesterresor är heller inte inkluderat i beräkningen.
En reflektion är att värdet av att ha en arbetsgivare som betalar extra föräldralön är oerhört högt. Det drar ner totalkostnaden för barn på ett närmast brutalt sätt.
Jag har gjort precis samma reflektion. Jag hade tjänat många tusenlappar extra på att vara statligt anställd när jag fick barn, även fast grundlönen hade varit lägre. Men det är ju lätt att vara efterklok.
Hade varit intressant om de hade räknat lite mer på vad det kostar att ha flera barn. Enligt min egen anekdotiska erfarenhet finns det många synergieffekter som gör att barn två blir billigare än barn ett. Däremot barn tre leder till behov av större bil och bostad vilket gör trean till markant dyrare.
Det är inte bara staten som har sådan ersätttning. Det finns även om annat håll även om vissa variationer i villkor förstås finns.
En annan reflektion är att barn till höginkomsttagare är jäkligt mycket dyrare än barn till medelinkomsttagare. Även om arbetsgivaren delvis täcker upp för glappet som finns mellan vad FK betalar ut och vad man de facto har i lön så är det få arbetsgivare som går hela vägen och dessutom under lång tid.
Det där varierar ju som sagt. Vi hade på min (statliga) arbetsplats en hög chef som fick barn och det var ju väldigt tydligt dyrt. Ersättningen där kostade som en normal handläggartjänst på senior nivå inklusive allt.
Jag tror de statliga avtalen generellt är 90 % av lönen (om man tar ut 7 dagar i veckan) i 365 dagar. Så har det iaf varit på de myndigheter jag jobbat på. Inget tak.
Stämmer inte. Gränsen är sex månader, baserat på vanlig arbetstid.
Regeringskansliet är ett exempel:
”* Föräldralön som komplement till föräldrapenning från försäkringskassan. Totalt får du 90 % av hela din lön under 360 dagar.”
Ok, då har det antingen ändrats eller så finns det variationer. Det sistnämnda framstår spontant som mindre troligt. Jag undrar dock om samma förälder kan ta ut hela potten eller om maxtaket per barn utgår från scenariot 6 månader per förälder.
Känner många som jobbar statliga myndigheter som har 90 procent under 1 år.
Kommuner och regioner är inte lika generösa har jag för mig
Det är max 365 dagar per barn. Om båda föräldrarna omfattas av avtalet (läs arbetar på statlig myndighet) får de totalt 365 dagar tillsammans. Min man arbetar privat och då fick jag alla 365 dagarna och han fick sen föräldrapenningtillägg enligt sitt avtal.
Ett annan fördel med RK är att de dessutom har ett lokalt avtal som innebär att man kan få ut föräldralön utan att ta ut föräldrapenningtillägg samtidigt (har inte sett detta ngn annanstans).
Jag plockade ut ca 20 000 i månaden i föräldralön första året och kunde sen börja ta föräldrapenning när jag behövde börja skydda SGI. För oss som ville maximera tiden hemma men inte klarade oss helt utan min lön var det guld värt.
Ok, då har reglerna ändrats sedan 2019 när jag var föräldraledig.
Bästa sättet att göra det billigare med barn är alltså att se till att vara låginkomsttagare.
Mnjä, det funkar ju bara så länge barnen är små
90% av lönen för att vara föräldraledig eller 100% inklusive pendlingskostnader för höginkomsttagare tror jag är ungefär lika.
Vi ändrade knappt sparandet som föräldralediga och då fick jag bara 80%.
Kostnaden ligger mer i reducerad arbetstis senare under många år när barnen är små.
Sedan tillkommer kostnader för större boende, bil semester, mat+kläder+fritidsaktiviteter osv.
Ja åtminstone halva tiden i deras uppväxt då föräldrarna har försörjningsansvar. Även kostnaden för barnomsorg blir lägre eller rentav 0 om man har låg inkomst. Aktiviteten “fritid” kan jag inte förstå hur den kan bli så hög. Beror väl väldigt på vad man låter ungarna göra. Min idrottsaktiviteter som tonåringar kostade max en tusenlapp per år för mina föräldrar. Idag har det spårat ur helt med dessa “aktiviteter”. Allt ska ske i aktivitetsform som ordnas av vuxna med en massa fancy utrustning och resor kors och tvärs. Det går liksom inte bara att springa med till den lokala fotbollsplanen och sparka boll med kompisarna helt gratis idag. Nej, allt ska vara uppstyrt av vuxna och siktet ska vara på VM.
Gått upp mycket. Vill minnas att man för 15-20 år sedan sa att ett barn kostade 1 miljon.
Ja jag ser bara på jobbet. Många barn har aktiviteter varje dag, ridning, cykling, klättring, simning. Imponerande hur man orkar med det.
Själv hade man bara fotboll en gång i veckan och då fick man cykla dit själv.