Swedbank: Så mycket kostar det att ha barn 2023

Det är nästan så jag börjar misstänka att det är någon slags inofficiell tävling mellan föräldrar att få in sina barn på så många “aktiviteter” som möjligt. Ju mer upptagna desto högre status mellan föräldrar. Sen om ungen själv helst bara vill leka med sina vänner på gården kan man inte ta hänsyn till, nej ungen ska slitas med till bilen och köras kors och tvärs runt stan på alla möjliga uppstyrda aktiviteter. Inga egna okontrollerade luststyrda initiativ här inte!

1 gillning

Har barn som spelar fotboll och gymnastik.

Vi lägger ca 7500/termin i avgifter och träningsläger utöver tillbehör och tid för transport till tävlingar, lägee osv. Alla aktiviteter är inom cykelavstånd.

Organiserad idrott har blivit allt dyrare och en del i det hela är atr kommunerna kräver större egenfinansiering och sparar överallt.
Fotboll och gymnastik är verkligen inte materialsporter.

Men jag tror att segregering inom barnidrott pga snålhet driver upp kostnaden är verkligen att skjuta sig själv i foten samhällsekonomiskt på sikt.

3 gillningar

Jag förstår inte hur det kan vara så dyrt. Fotboll eller gymnastik kräver väl i princip bara hyra av fotbollsplan/gympasal 1-2 ggr per vecka samt ett par tränare (som ju ställer upp gratis). Behöver inte kosta tusentals kronor och framförallt ska det inte behöva engagera ett dussin föräldrar i diverse uppgifter för att dra in mer pengar osv. Jag förstår inte varför det ska vara så avancerat. Läger är helt onödigt och tävlingar kan man ju lätt ordna genom att hyra en hall en halvdag. Visst, vissa kanske satsar på VM men det finns inga billiga och enkla alternativ för de som inte är intresserad av det utan bara vill utöva sin idrott och ha kul. Jag tänker absolut inte lägga en stor del av min själ och fritid för att ungarna ska få latja med en fotboll, särskilt inte när intresset inte är så där jättestarkt. Tråkigt att det antingen ska vara vm där såväl föräldrar som barn ska gå all in eller ingenting alls och typ sitta och spela tv-spel ensam hemma eftersom alla kompisar är på “aktiviteter”.

Ridning och ishockey är väl fortfarande dyraste sporterna för barn?

Ja jag tror knappast min träning kostade mer än några hundra. Ja vi var urdåliga osv men vem bryr sig så länge man har kul och får motion.

Får se hur det blir med vår dotter. Än så länge är det bara babysim som gäller. :sweat_smile:

Har du barn idag eller är engagerad i en förening? :wink:

2 gillningar

Barn ja men ej engagerad vilket jag inte heller tänker vara med tanke på hur mycket vi betalar för att delta.

Just fotboll är ju en breddsport med generellt ganska låga kostnader.
Mina barn spelar fotboll i en lokal (stor) förening som har en bra anläggning med konstgräsplaner och vintertid även inomhusanläggning med konstgräs.
De olika lagen deltar i seriespel och cuper vilket kostar pengar, särskilt om det sker på annan ort med övernattning.
Varje lag har 6-8 ideellt engagerade tränare på de 30-35 ungdomarna.
Vi föräldrar ställer upp med logistiken och skjutsar samt förväntas vara med och hjälpa till med kiosk eller liknande aktiviteter, plus försäljning av diverse lotter.
Grabbarna behöver ett par omgångar skor, lite vettiga träningskläder och liknande.
Avgifterna till föreningen är överkomliga.
Totalt på ett år handlar det kanske om 15-20 000 per barn, inklusive bra utrustning och deltagande i cuper med övernattning. För en ungdom i 13-14-års åldern med stort intresse som tränar 4 gånger och spelar match 1-2 gg/vecka.
För en yngre förmåga eller ett barn som tränar nån gång i veckan i en mindre aktiv förening blir det billigare.

Samma här. Några hundralappar och tjat om bingolotter till och från för att man skulle få åka iväg på tävlingar dit som jag inte var det minsta intresserad av. Nuförtiden verkar det där dragit iväg rejält med ett dussin föräldrar som jobba gratis med diverse uppgifter. När jag var barn var det 2-3 föräldrar och dessa bingolotter som ens egna föräldrar tvingades köpa. Det var även fullt möjligt att gå till närmaste fotbollsplan och där fanns det alltid några kompisar som spelade. Det existerar inte idag.

Det är ju helt valfritt. Jag är inte heller tränare eller superengagerad i diverse försäljningsaktiviteter, men det är oerhört naivt och på gränsen till arrogant att tro att föreningar rullar sig själva utan eldsjälar som tar hand om både sina egna och dina barn på sin egen fritid.
Du verkar dock ha en diametralt förenklad uppfattning om hur mycket engagemang som krävs så det förklarar ju delvis din syn.

6 gillningar

Ja, om det är det är samma sak gäller för mina barn får de helt enkelt sluta med sin idrott i den där åldern. Tråkigt men tydligen så det ser ut idag.

”Ledsen min son, pappa vägrar låta dig sälja bingolotter eller följa med på lägret som kostar 700 spänn. Du får spela FIFA på playstation istället” ?

4 gillningar

Jag förstår att det krävs tränare och en viss administration men mer tittar man närmare på detta har de blåst upp det enormt. Det behövs inga avancerade cuper, det behövs inte åkas land och rike runt, det behövs inga domare (tränarna kan döma), ingen bingolotto eller fikaamsvarig osv. Det behöver inte vara så jävla komplicerat. Man behöver några som styr upp lite, en plats att spela på och ett gäng barn.

Man kan ju göra både och.
I skrivande stund har mina grabbar studiedag. De har varit iväg sen 8 imorse och lirat boll på konstgräsplanen några kilometer bort. Ett driv att komma ut och röra sig som jag inte tror de hade haft utan den andra delen av fotbollen, med cuper och liknande.

1 gillning

Absolut men jag är övertygad om att mina barn kommer hinna tröttna innan dess när de märker hur onödigt seriöst det blivit med träningar, cuper, resor osv. Jag vet ju hur jag själv var. Jag avskydde detta. Det jag tyckte var kul var att träffa mina kompisar i laget och spela träningsmatcher med. När det blev för seriöst slutade jag.

1 gillning

Det är ju något helt annat i så fall.
Men kan man nudga dem att hålla igång så länge som möjligt ser jag väldigt få nedsidor faktiskt.
Som förälder är jag beredd att köpa en jäkla massa bingolotter om det gör det lättare för barnen att röra sig och vara aktiva.

Kollat vad det kostar att hyra en hall i en storstad på sistone?

1 gillning

Antagligen inte, gissar att alla former av motorsport “vinner”.

Men, ang ridningen. Dottern rider, och visst, beloppet på fakturan är högre än för t ex innebandy (som vi också provat), men jag börjar allt mer luta åt att ridning är förvånansvärt billigt jämfört med många andra sporter/aktiviteter om man också väger in vad man faktiskt får.

Innebandy (AIK, solna). Avgift + klubbmedlemsskap var ca 1800/termin. Då är det (för en typisk hösttermin) start början september, slut början december. Föräldrar i gruppen måste ställa upp både som ledare/tränare och administratör för laget. Föräldrar måste ställa upp som funktionärer på tävlingar. Föräldrar förväntas fixa fika och ordna försäljning på cuper/tävlingar. Utöver avgiften ska alla också sälja bingolotter m m.

Ridning (också Solna): 5500:ish/termin. Hästarna behöver röra på sig, så en typisk hösttermin är slutet juli till nyår, undantag julhelgen, säkert åtminstone 25% fler tillfällen än de flesta andra aktiviteter. Ridhus, stall & lokaler. Hästarna som ska utfordras och skötas. Tränare och ledare. All administration. Allt ingår i priset.
(Sen om man ska börja ha egen häst m m är det en helt annan fråga, men det är fullt rimligt att säga att barnen får skaffa när de flyttat ut och tjänar sina egna pengar.)

Dina barns fritidsaktivitet är möjlig tack vare dessa personer som gratis lägger ner massor av tid som tränare och lagledare.
Lite tackslamhet vore på sin plats.

5 gillningar

Fysisk aktivitet = priceless.

Dessa kostnader som jag tog upp är ändå bara en del av vad kommunens Fritidsförvaltning lägger som vi betalar via skattesedeln…
Skolidrotten är lagstadgad men alla ungdomsföreningar har ngn form av subeventioner från det offentliga.

Utan detta hade det varit ännu dyrare.

Och stort tack till eldsjälarna som engagerar sig.

2 gillningar