Dyra barnidrotter

Jag skulle vilja bolla ämnet dyra idrotter för barn.

Vill dock börja med att säga att jag är FÖR idrott och framförallt lagidrott. En bra miljö för barn att vara i och lära sig att fungera i grupp, få bra hälsa och lära sig att hantera alla slags känslor. Få bra vanor som varar för livet.

Vi är två höginkomsttagare, men upplever att pengarna knappt räcker.

Två tonåringar varav ena är hockeymålvakt. Utrustningen kostar minst 30000 kr per år, men skulle säga mer nu när han har seniorstorlekar. Så kanske är 40’ mer rimligt. (Nej, du kan inte köpa tex benskydd i denna ålder , 14 år, begagnade- de skyddar inte lika bra och det finns ingen stor beg marknad ) 3 cuper per år, á 5-6000kr. Årsavgift 11tkr. Mellis i hallen 60kr/dag = ca 1500kr/månad. Lagkläder 2500kr/år. När vi är med på cuper så tillkommer hotellnätter för oss. Måste ha stor bil och vi kör tiotals mil varje vecka. Så per år blir det kanske runt 100tkr. Räcker förmodligen inte när man räknar med alla milen.

Andra tonårssonen spelar handboll och även om det är en ”billig” sport så kostar skor 1800kr, lagkläder ca 2500kr/år, cuper och USM 2-5000kr 4 -5 ggr/år, årsavgift 4300kr, lagaktiviteter 500kr. Även där uppe i minst 30tkr per år. Här ingår även många mils bilkörning till matcher, även om mindre än hockeyn.

Vi lägger således en bra bit över 10tkr per månad på barnens idrott.

Det nya bidraget man får numera genom Fritidskortet är 500kr per år och barn. Det bekostar alltså inte ens 1/10 månad dvs några dagar för oss om jag räknar ihop barnens kostnad.

Jag är inte ute efter mer bidrag, men det blir uppenbart att deltagande i lagsport är en klassfråga. Är det bara jag som blir upprörd? Alla barn borde ha rätt att få vara med och göra åka med på cuper osv.

Idrottande tonåringar äter också mer än vad vuxna människor gör. Maten är inte direkt billig idag.

I vårt fall så väljer vi att inte lägga några pengar på oss själva (vi pensionssparar, amorterar extra och sparar till barnen dock). Köper kläder second hand när det behövs. Jag försöker att handla mat så billigt som möjligt.

Samtidigt som jag älskar att kunna ge mina barn möjlighet att idrotta + åker gladeligen och tittar på alla matcher och följer med på cuper minst 2-3 ggr/år så undrar jag om det ska vara så här. Att två höginkomsttagare helt enkelt får välja bort nästan allt till sig själva för att kunna låta barnen idrotta? Reflektioner? Andra som är i samma sits?

ps. Vi har två bilar och skulle inte klara en dag utan pga bor på landet och barnens träningar krockar = vi båda rullar samtidigt ofta. Och villa utanför Sthlm.

6 gillningar

Just ishockey är ju bland de dyraste aktiviteterna man kan välja. Hästridning är ett annat exempel. Hästpolo är nog rätt dyrt med. Samtidigt tvingas ju ingen in i dessa aktiviteter. Det går ju att välja annat.

Våra barn går eller har gått på friidrott, simning, klättring, trampolin och akrobatisk cirkus, varav det sistnämnda var helt gratis (subventionerat integrationsprojekt mellan barn från Sverige och Ukraina). Inget av dessa har kostat särskilt mycket. Det går att tävla mycket inom friidrotten men det är lite upp till barnet själv hur mycket de vill delta. Lagsporter som fotboll och ishockey blir ju lite annorlunda.

Eftersom friidrottsföreningen får huvuddelen av sina inkomster genom egna arrangemang, är tävlingarna subventionerade via dem. Det här tycker jag är en bra lösning. Annars får man väl sälja bingolotter och annat för att få ned kostnaderna. Om det fortfarande inte räcker till, då får man nog bara acceptera att det kostar.

Jag tycker inte att man ska tvinga samhället att betala via skattesedeln. Visst, bygg ishallar, badhus och fotbollsplaner men som skattebetalare vet jag inte om jag skulle ställa upp på att betala era barns benskydd exempelvis.

5 gillningar

Visst, man kan välja andra idrotter. Våra barns vägar hit har gått via fotboll, friidrott, innebandy, tennis och till slut landade de med hockey resp handboll. Här har deras vilja styrt helt och hållet och de får hålla på med det de älskar. Jag tycker det är viktigt.

2 gillningar

Jag håller med och jag hade gjort samma val om deras intressen styrts mot ishockey eller tennis men då med vetskapen att dessa val kommer kosta. :scream: :money_mouth_face:

Jag håller med dig. Har ingen erfarenhet av hockey, men i de sporter mina barn utövat har vi köpt all utrustning begagnat. När de vuxit ur grejerna har vi försökt sälja dem. Ibland har jag t.o.m. gått i vinst.

För mig är inte utrustningen eller avgifter problemet. Det som jag tycker är mer plågande är alla insatser som ska göras i tid och otid. Där är fotbollen tyvärr ett otyg. Utrustningen går att få relativt billigt, men alla dessa ideella insatser har gjort mig tokig. Tack och lov bara ett barn som ägnar sig åt detta.

Att jobba ideellt har jag inget emot, det jag ställer mig kritisk till är att det ska ske när man alltid är upptagen med annat. En idrottsförening vi var med i ifjol valde att bötfälla alla som inte dök upp på aktiviteter. Tveksamt om det var lagligt eftersom inget avtal skrivits under. När jag tog det med ordföranden noterade jag att man korrigerade detta på nästkommande årsmöte som i ett trollslag…

Det är inte en mänsklig rättighet att få spela hockey. Era barn har troligen även idag saker de vill göra som ni inte har råd med.

“Vår familj tycker det är för dyrt när vi åker på utomlandssemester 3 veckor om året och tycker det är illa att bidragen från staten bara täcker 1/10 av våra kostnader.”

Antingen tycker ni det är värt era pengar eller så tycker ni inte det.

13 gillningar

Det är förmodligen ännu värre med hockeyn, men någonstans har vi bara ”köpt” det och fritiden spenderas i olika idrottshallar (jag har förmånen att själv kunna träna på lunchen eller på morgonen, så detta är för mig okej). Har tillhört två olika föreningar och båda bötfäller om man inte kan ta sitt cafepass (eller man betalar en ungdom att ta det för den pengen). Å andra sidan är just cafet en inkomstkälla som potentiellt kan sänka våra avgifter, så är ju bra att den drivs ideellt

Trodde jag var tydlig med att vi inte är ute efter bidrag. Men jag önskar att hockey kunde spelas av alla barn som vill det. Vi tycker uppenbarligen att det ÄR värt det eftersom vi låter barnet fortsätta. Men jag har ändå åsikter om detta och ville bolla

9 gillningar

En annan dyr barn/ungdoms idrott är motorcross…

2 gillningar

Eller Go-kart!

1 gillning

Jag förstår att det börjar komma upp en massa extremt dyra sporter här i tråden, men jag skrev även om kostnaden för handboll. Och där vi bor så spelar hälften av killarna i sonens klass ändå hockey, så det är en av de vanligaste sporterna tillsammans med fotbollen (+ handboll & innebandy) i Sthlm iaf

Finns mycket att säga om barns idrottande. Jag tycker det är på tok för seriöst, på tok för uppstyrt, på tok för organiserat och på tok för elitostiskt. Det gör att kostnader skenar, tar orimligt med tid från föräldrar och barn, samt blir.. Tråkigt.

Varken jag själv som barn eller mina nuvarande barn tycker om denna typ av organiserad och krävande idrott. Våra kostnader för idrottande kostar bara några hundralappar per år för utrustning. Idrottande sker spontant, kravlöst och lustfyllt men tyvärr är det också lite svårt eftersom alla kompisar är upptagen 24/7 och halvvägs in i väggen på grund av all stress och hets kring idrott. Samhället har verkligen blivit sjukt.

21 gillningar

Det är så sjukt att se mammor och pappor med 100 000+ i månadslön slava runt med försäljning av toapapper, kokosbollar, bingolotter och liknande skit. Det är rent förnedrande.

11 gillningar

Många frågar ju om man får sätta in summan som motsvarar förtjänsten istället, men då det ska säljas ett visst antal, ”guldpaket osv, så får man ej göra så utan ALLA ska sälja.

Men alla hatar ju att sälja och pengarna måste likt förbannat in till laget ändå, så vill man vara snäll så är det ju fint om man köper när man ser ngn sälja.

1 gillning

Detta är värt alla pengar som familjen spenderar ur min synvinkel. Bara det att risken minskar att barnen dras in i dåligt sällskap, eller ännu värre kriminalitet och missbruk gör det värt varenda krona.

Vad gäller klassaspekten så är idrott en av få klassöverskridande verksamheter. Jag och min fru har varit ledare inom både handboll och fotboll och erfarenheten därifrån är att barn från mindre bemedlade familjer får stöd med sådant som skjuts till och från träningar och matcher men även medlemsavgifter om det kniper.

Idrott både på planen och läktaren är överskridande i ett annars hårt segregerat samhälle.

3 gillningar

Ja, exakt. Det är så sjukt. Alla ska sälja trots att det ger en inkomst som är i klass med en sommarjobbande tonåring. Jag undrar hur stor del av Sveriges ekonomi som drivs runt av dessa slavarbetande vuxna. Det är som att man har byggt upp ett system som bygger på föräldrar och barn som ska göra skitjobb till slavlöner. Bingolotto lär ju tex gå under om alla istället bara betalade pengarna till klubben istället för att tjafsa med lotter

4 gillningar

Äntligen lite mer hjärta i samtalet. Tänker som du och sörjer samtidigt det att det finns barn som hamnar utanför primärt pga ekonomin och i förlängningen för att föräldrarna inte engagerar sig (inte bara i det ideella arbetet utan om man på riktigt inte har råd så kan man söka olika bidrag + få delta gratis. Gäller kanske inte just hockeyn så mycket, men många sporter. Tror många föräldrar är för stolta för att söka dessa olika bidrag eller kommer från andra kulturer där föräldrar inte engagerar sig på samma sätt i föreningslivet )

Jag håller inte med trots att det skulle kännas bra i hjärteroten eftersom att det i så fall skulle behöva bekostas av skattemedel (eftersom det alltid kommer finnas fattiga människor) och därmed tas från samma undermåliga pott som vi har till att hjälpa sjukhus rädda liv på folk, lärare för att kunna lära barn läsa, småstäderna för att folk ska kunna bo i hela Sverige etc etc, och alternativet annars är att höjja skatten (vilket jag inte är emot men de flesta är).

2 gillningar

Jag tycker det är att konstigt att det inte finns enklare alternativ till den organiserade elitistiska idrotten är det enda som finns idag. Varför kan man inte bara hyra en plan/gympahall en gång i veckan. De som vill vara med betalar en hundring i månaden, beger sig dit, delar upp lag och bara kör igång ganska direkt. Räcker med nån vuxen som låser upp, tar emot pengar, betalar hallhyra och ser till att det inte blir kaos. Ungarna får styra upp lag osv precis som man gjorde när man själv var barn och besökte fotbollsplanen. Barnen klarar det mesta själv. Gäller bara att få en liten nudge och lite hjälp med tid och plats

4 gillningar

Det finns, om vi pratar annat än just hockey. Lokalhyra kostar inte många tusenlappar i månaden på rätt ställe. Vad som saknas är föräldrar som vill engagera sig.

1 gillning