Dyra barnidrotter

Jag tänker att man får skylla sig själv lite om man barnen testa på idrotter som man vet kommer bli svin dyra om de vill fortsätta.

Har aldrig hört talas om men det är ju lite konstigt med tanke på att det finns massor av vuxna som engagerar sig i traditionell organiserad idrott. Att engagera sig i att hyra en lokal är ju sjukt mycket mindre insats och skulle glädja så många, framförallt de som inte har massor av pengar eller barn som är motsatsen till elitidrottsnarcissister

Jag vill påstå att man kan spela ishockey utan att det är särskilt dyrt genom att göra det ute på spolad plan eller inne i hyrd hall men utan en massa tävlingar och skydd. Räcker med puck, hjälm, klubba och is samt regler utan tacklingar och höga puckar. Har själv spelat detta i min ungdom med kompisar.

Från ett Stockholmsperspektiv är brist på hallar / planer flaskhalsen.

Säkert inte. Många ser ju detta som något viktigt.

Nu sitter man ju på bekvämt avstånd från eventuella idrottsfantaster så jag kan ju erkänna att jag snarare förundras över att folk accepterar sport som företeelse öht.

Kanske låter lite negativt, men vad genererar det i slutändan? Vad blir produkten.

Man förbrukar ju inte bara pengar utan livstid, fysisk och mental energi. Känns lite som när Gudrun Schyman stod och grillade med sedlar.

I det ljuset är väl frågan snarare hur man skyddar mindre bemedlade från så olönsamma tidsfördriv som idrott. Rika kan ju skylla sig själva, men de där som inte kan låta bli att göra felallokeringar i privatekonomin… för 100 år sedan spelade man väl hockey för att det var kul ute på någon sjö när vädret var rätt, tänker jag. Utan dyra skydd och tävlingar.

Jag hoppas man kan styra in barnen på något kul men produktivt. Köpa, renovera och sälja maskiner, fordon prylar m.m. Bygga något vettigt. Möjligtvis ta hand om kroppen i syfte att det är nyttigt och roligt. Men då kan man ju löpträna, cykla, simma, vandra, promenera, klättra o.s.v. Tunnelseende på någon prylsport hoppas jag man kan undvika.

Dessutom hör man ju historier där barnen hatar det, men föräldrarna driver på. Då kan man ju verkligen inte klaga över kostnaden. Finns jättemycket annat att göra än just hockey/ ridning m.m.

5 gillningar

Exakt så känner jag också. Idrott är för mig något som barn eventuellt tycker är kul som nån slags lek tillsammans med andra barn. Det kan absolut vara bra för att lära känna andra, socialt liv, sysselsättning på fritiden som inte är direkt destruktiv, men samhället har blivit så sjukt att idrott nuförtiden är något slags karriärval som barn måste in i så tidigt som bara möjligt för att eventuellt “lyckas”. Man har helt tappat fokus på att det ska vara kul.

Jag blir rent äcklad av det där och även om mina barn skulle vilja idrotta på det där sättet hade inte jag ställt upp på vansinnet.

2 gillningar

Vi valde aktivt bort hockey för att det var för dyrt. Vi satsade på handboll och fotboll för båda pojkarna vid 6-årsåldern. Båda är aktiva idag 21 och 23 år gamla.

Har inte ångrat beslutet.

Under åren har vi som föräldrar hängt med på cuper mm. Räknat ut att vi haft ca. 290 hotellnätter. Mycket roligt med andra föräldrar under åren.

1 gillning

Idrott genererar jättemycket bra;

Bättre fysisk hälsa både i stunden och på sikt genom att den lär individen rutinen av att träna. På sikt genererar detta besparingar på sjukvården.

Bättre mental hälsa hos barnen.

Ökad gemenskap.

Stöttar skolarbetet då hjärnan funkar bättre och att idrotta ökar fokus.

Mindre benägenhet att hamna snett (tänk kriminalitet/gäng osv) = Återigen besparning på våra skattemedel

Lär barnen att hantera både jobbiga och glada känslor

Barnet både äter och sover bättre.

Osv osv.

Så att satsa skattepengar på fler hallar och kanske lägre deltagaravgifter kommer att fås igen på sikt.

11 gillningar

Glad att man bor på mindre ort där utbudet av diverse sportaktiviteter är mindre. Finns fotboll och handboll och inte mycket mer. :sweat_smile:

Har själv 0 sportintresse men finns såklart en nytta med det. Vill barnen göra det får vi väll ställa upp inom rimliga gränser.

5 gillningar

Provokatör där, kasta ut “flame-bait” så där på fredagskvällen :wink:. Själv har jag spelat fotboll som barn och stod på Norra stå redan på 70-talet. Appropå Norra så är det få ställen där integration fungerar bättre….

4 gillningar

Jag tror det till stor del handlar om ängsliga föräldrar som tror att bra föräldraskap handlar om hur mkt pengar man lägger på sina barn, och att barnen ska få status om de sysslar med vissa idrotter.

8 gillningar

Hur f*n mäts tennis så dyrt? Frågar för att jag spelade i klubb som ung, och jag har nu barn som spelar. Och via barnet så känner vi flera andra barn som spelar och deras föräldrar.

• Vi betalar 2500kr för 1h/vecka. Att gå upp till 2h/vecka kostar 3500kr.
  • Visst kanske man börjar med ett billigt barn-rack om man är 7 år, men sen från typ 8-18 år kan man använda samma rack i 10 år. Och strängar går sönder väldigt sällan som barn
  • Till skillnad från hockey och fotboll etc där man blir “tvingad” att spela turneringar, så finns inget sånt för tennis eftersom man är solo. Och de flesta barn åker inte runt i staden och spelar turneringar, utan spelar bara i lokala klubbens tävlingar vilket oftast är gratis eller nästan ingenting
  • Till skillnad från hockey och fotboll etc så är det inga speciella kläder man blir “tvingad” att köpa. Alla har vanlig tshirt och shorts.

Den där kostnaden kan inte vara för “vanliga barn” iaf. Måste vara typ elitspelande barn som spelar hela tiden och åker till exotiska läger på sommaren etc.

6 gillningar

Min kommentar var inte specifikt för hockey utan sport öht. Gällande hockeyn så är det 0,01-0,02 % av aktiva barn som når NHL så sämre investering får man leta efter om man tänker så om hockeyn.

Däremot förbättrar idrottande i sig barnens förmåga att lära sig och fokusera i skolan.
Vi säger alltid att skolan går först!

Nedan är en annan kul graf. Källan är en studie om barns idrottande från 2003. Priserna lär vara betydligt högre idag. Förklaring:

”Mest extrema här är tennis och ridsport där kostnaderna ökar med cirka 20 000 kr/år. Det är träningsavgifterna som dominerar. Men man kan i dessa idrotter också tänka sig att de som bara tränar en gång i veckan tävlar avsevärt mycket mindre än de som tränar flera gånger i veckan. Detsamma gäller säkert friidrott och gymnastik, idrotter vars kostnader procentuellt sett också ökar markant med höjd ambitionsnivå. Det kan alltså vara ganska dyrt att bli duktig, eller i alla fall ambitiös, i sin idrott. I vissa fall kan det bli riktigt dyrt. Extremvärdena i de olika idrotterna kan lända till viss eftertanke, även om det bara är en enskild individ som står för dessa värden”

Låst artikeln men rubriken säger en hel del:

1 gillning

Vi pluggar tillsammans en stund nästan varje kväll ändå. Om man ligger efter med skolan så får man skippa träningen en kväll.

Meritpoäng 330 har ena idrottande sonen som tränar / spelar match 5 ggr/v. Varifrån kommer detta ifrågasättande eller tro om att idrottsbarn inte är bra i skolan? Det är väl tvärtom ju. Undantag finns alltid.

1 gillning

Är rätt glad faktiskt att våra barn inte valt att lägga så mycket energi på idrott. Inte pga av inte vi inte pushat dem, de testade på lite olika grejer när de var yngre, men tröttnade efterhand.

Minsta barnet har återstartat luftgevärsskytte, kostar 400 per år och så ammunition för några hundra.

När vi fått saker att sälja , tex idrottsrabatten, så har vi köpt dem själva bara. Men då har det rört sig om några hundra spänn, (och just den är ju bra iom att man har igen pengarna på ett storköp på ICA)

Men inga dyra sporter som hockey, finns inte på världskartan att vi skulle ha råd med det.

Som andra skriver, man kan inte få allt man vill här i livet.

Man måste också beakta att en idrott kan vara billig när barnet är 6-7 år, sen som tonåring och med talang att komma upp på elitnivå kan kostnaderna springa iväg så man faktiskt inte har råd, även om man äter knäckebröd till lunch och cyklar 3 mil till jobbet.

Vad gör man då?

1 gillning

HAHA helt sjukt hur mycket högsta värde skiljer sig från medianen. Men just detta är ju väldigt viktigt att poängtera. “Vanliga barn” har inte föräldrar som pushar dem att bli bäst i världen.

Ta t.ex. Good To Great som är en tennisakademi deluxe premium allt-ingår. Redan 2017 fanns det artikel att det kostade 300.000 kr per år Över 300.000 kronor om året kostar en plats på tennisakademin Good to great, som nu öppnar i nya lokaler i Danderyd. . Med tanke på inflation etc skulle jag gissa att det är halv mille idag.

Men 99% av alla barn spelar 1h eller 2h per vecka och tävlar ingenting

2 gillningar

Om 90% av barnen i sporten är elitspelande så är det dom som blir “vanliga barn” i en undersökning. Förstår att det inte är så i er klubb och dessutom är det sällan urvalet blir perfekt i en undersökning. Geografin spelar också roll, finns det för få lämpliga motspelare i Dalarna så måste man resa för att få bra matcher. Är det ont om tränare så kämpar man inte för att få in fler barn och då är det dom som bara spelar lokalt man missar.

Jag får nästan intrycket att bra föräldraskap handlar om hur många idrotter de lyckas få deras barn att gå i. Helst ska det inte finns någon fritid alls för barnen. Bara skola, läxor och idrott. Då har man lyckats som förälder. Hur blev det så egentligen? Vad hände?

5 gillningar

När jag var aktiv i stallet under uppväxten så var de stalltjejer som var där varje dag under högstadium/gymnasium de med höga betyg (över 4 av tidigare 1-5 skala). Det måste inte finnas ett motsats förhållande mellan idrott och skola. Jag fortsatte läsa och med hästar och har disputerat inom medicinsk vetenskap.

6 gillningar