Sälja lotter i idrottsförening - en bluff?

Hej på er.
Här kommer ett lite lättsamt ämne som jag hoppas någon vill diskutera och förhoppningsvis stötta mig i.
Det gäller en idrottsförening som vill (kräver) att barnen skall sälja lotter. I praktiken innebär det att föräldrarna tvingas köpa lotter.
Dels är jag emot systemet lotter som ju är en minusaffär och bluff. Dels för att klubben bara får behålla hälften (cirka) av lottpriset. Andra hälften går till företaget bakom lotten. Jag ger hellre nettot till klubben direkt om de har ett behov av pengar.

Jag har lite svårt att nå fram till styrelsen med dessa argument.

Hur ser ni på det?
Finns det bättre sätt för föreningen att dra in pengar på något positivt?

6 gillningar

Hellre lotter än salami. Jättemärkligt att köpa sina smörgåspålägg av en tolvåring som plingar på dörren.

1 gillning

Kan inte annat än bara hålla med, om man nu absolut måste få in pengar genom att tvinga barnen att bli några slags dammsugarfösäljare, låt det vara nåt som man kan ha nytta av i alla fall. Schampoo med föreningens märke eller nåt annat.

Att organisera försäljning för ett lag görs ofta av ideella krafter som tar av sin fritid. Såklart är det då förståeligt att man tar till de färdiga koncept som finns, såsom den lottförsäljning som @henmosen nämner. Dessutom skall det finnas möjlighet för de som inte har föräldrastöd att bidra på ett enkelt sätt.

Istället för att argumentera med styrelsen så ta tag i och organisera nästa insamling och bidra till föreningen. Bidra positivt!

Gillade det aldrig när jag fick sälja själv och hatar det ännu mer som vuxen.
Jag vill inte ha random strumpor, ljus, salami eller något annat av någon som knackar på dörren.

Då är det bättre att man som förälder sponsrar direkt.
Alternativt att försäljningen består av att sälja saft, bullar, kaffe, korv etc på matcher eller liknande.

4 gillningar

Varför skall det ansvaret lastas över på barnet?
Om någon förälder på riktigt inte kan bidra med vad nu försäljning av lotter kan inbringa, så kan man väl lösa det på annat sätt (dvs familjen kan få uppskov med betalningen). Så har skett i idrottsföreningar mina barn varit aktiva.

Jag kan bidra och kan tänka mig att ge mer pengar. Men jag har inget intresse av att ge pengar til företaget bakom lottförsäljningen.
Dessutom borde det bli mindre jobb för de ideella krafterna om de bara ber medlemarna om mer pengar istället för att anlitar ett lotteribolag med allt som det innebär med transaktioner och distribution. Samt förlorad marginal.
Jag kan inte se att göda ett företag som livnär sig på lotteri kan vara något positivt.

4 gillningar

Jag har varit kassör i för ett ganska stort ungdomslag. Det är ett gissel med dessa försäljningar. Som sagt vore det mycket bättre att föräldrarna betalade direkt till lagkassan. Vinsten är låg, arbetet stort. I princip göder man företagen som lever på försäljningen.

Det som var lönsamt och lite roligt var att sälja sponsring till lokala företagare och framförallt sälja fika/hamburgare på hemmamatcher/cuper. Det är dessutom en service till gästerna.

Tanken att barnen ska jobba för lagkassan faller då det i praktiken blir föräldrarna som gör allt jobb.

2 gillningar

Beroende på barnens ålder skulle jag rekommendera att söka till att vara funktionär på olika idrottsevenemang. Några exempel: stå vid en vattenstation vid olika löptävlingar, vara vägvisare vi löptävlingar och dela ut sponsorprylar vid arenaevenemang.

Tror även det går att söka att vara publik/statister i tv-program och få pengar för det.

Plocka skräp kan man också få pengar för. Kommunen burkar ha 1-2ggr om året där man plockar skräp i ett tilldelat området. Kan vara svårt att få dessa områden men när man väl har det så brukar det gå att ge vidare till andra lag i klubben. Plocka skräp är inte det roligaste men väldigt nyttigt då barnen får ett annat perspektiv på slänga saker i naturen.

Fördelen med ovanstående förslag är att man slipper försöka kränga på grejer till familj och vänner. Ofta bara behöver infinna sig på en plats en viss tid göra det man ska och sedan är man klar.

3 gillningar

Lotter är nå’t jävla skräp i största allmänhet. Som tidigare väldigt engagerad handbollsförälder körde vi hårt på New Body och deras klädpaket. Roligare att sälja för ungdomarna, smidig hantering från företagets sida, bra produkter och man slapp känslan av att tvingas köpa nå’t man aldrig använder. Strumpor och underkläder behöver de flesta och de finns dessutom kvar när grannens lott är skrapad och kastad.

I övrigt rekommenderas kioskförsäljning och pantrundor. Det är också mer “hederligt arbete” där ungdomarna kan känna att de gör något.

Jag håller med. Detsamma gäller gräddbullar som står och blir sunkiga i solen på nå’n kärra eller i famnen på samma finniga tonåring.

Jag ger hellre bort en säck med burkar/flaskor än köper ljus eller strumpor.
Det hjälper mig samtidigt, jag slipper panta.

Eller om de knackar på och frågar om de får klippa gräset åt mig för X kr.

3 gillningar

I princip kan väl just lotter fungera ganska bra om man köper in en sån där lottring eller har nån sorts tombola med lotter med ett nummer på och sen ber man föräldrarna skänka priser.

Men håller med om att såna där skraplotter via dyr mellanhand är väldigt tveksamma.Tycker egentligen att alla såna varor är mycket märkliga, tex jättedyra kakor och kex som borde kosta typ 30 kr men kostar 60 kr burken.

1 gillning

Newbody är bra, brukar köpa av bekantas barn som fortfarande är idrottsaktiva.

+1 dörrförsäljning är helt förkastligt. Jag förstår tanken, att alla ska arbeta tillsammans mot ett mål och att det inte ska skapas beroende till att ens föräldrar har råd o.s.v., men sluta för f-n sälja saker med dörrknackning. Bättre att erbjuda tjänster via nån platform, t.ex. yepster o.s.v. eller sälj på en marknad om det prompt ska säljas något!

De som säljer för idrottsklubb rankar jag lite högre än de som säljer till en klassresa.

“Hej, jag heter Pontus. Vår klass ska åka på en klassresa till Spanien och säljer ljus och strumpor. Vill du köpa?”

Nej, jag vill inte sponsra skolresor. Skolan ska vara gratis för eleverna och inte ha krav på att de säljer prylar för att åka utomlands.

Är jag för hård? :thinking:

Som kassör i ett idrottslag får man vara med om det mesta. Tråkigast var att jaga in pengar från de föräldrar som inte betalat avgifter eller beställda varor.

”Du får ringa Pelles pappa om betalningen, det är hans vecka udda veckor”

4 gillningar

En kille i min klass brukade gå runt och ringa på hos folk och fråga efter pantburkar “till en klassresa”.
Bara att det fanns ingen klassresa, han samlade bara in pengar till sig själv och köpte godis för dem…

6 gillningar

Låter som han påbörjat sin egen ”klassresa”. Slutar i en paradvåning på Strandvägen? :joy:

1 gillning

Tack för svar.
Jag sammanfattar så här: lotteri är ett ofog, fast salami är ännu sämre.

2 gillningar