#267 - Företagande som livsstil - att starta och driva ett eget litet företag | Del 2 av 2

Med dagens avsnitt avslutar vi serien med att starta, driva och utveckla sitt eget lilla livsstilsföretag. Precis som förra gången är det @Monika_Hil som står för agendan och de riktigt bra frågorna. Tack @Monika_Hil

Förutom guldkornen som jag tror många av er känner igen såsom:

• Ta ut pengar ur bolaget – Steg 1 är att ta ut en lön till brytgränsen (ca 50 000 SEK/mån brutto för 2023), steg 2 är tjänstepension och därefter är steg 3 är maximal utdelning (i steg 4 kan man investera bolagets överlikviditet). Har man supermycket pengar i bolaget (typ 20 Mkr) så finns det specialregler.

• Att växa som person – som företagare kommer man misslyckas – eller lyckas missa – väldigt mycket. Man kommer ta fel beslut, få betala när andra gör misstag och det kommer inte alltid att gå som man vill. Samtidigt ger det här ovärderliga kunskaper, erfarenhet och är själva fundamentet för att lyckas på lång sikt. Att driva företag är att konstant växa som person och få mycket feedback.

• All feedback är inte relevant feedback – med ovan sagt så är det också viktigt att komma ihåg att all feedback är inte relevant feedback – särskilt inte från människor som inte har egen relevant erfarenhet.

• Skillnad i NÄR skatten betalas – en stor skillnad mellan företag och privatperson är att när man betalar skatt. En privatperson har först en inkomst, sedan betalar man skatt på hela inkomsten och därefter har man sina kostnader. Ett företag tjänar pengar, har kostnader och betalar skatt på det som blir kvar. Blir en reellt stor skillnad i längden.

• Allt för inkomstens förvärande är avdragsgillt – grundreglerna från skatteverket är att allt som du behöver för att kunna tjäna pengar får du dra av, dvs. räkna av mot dina inkomster innan du betalar skatt.

Så smög jag med ett - för många förmodligen provocerande resonemang - att samhället egentligen är en stödfunktion för företagare. Det är ett resonemang en vän Lennart till mig påbörjade en gång i tiden och som jag i mångt och mycket delar. Ska bli spännande att höra vad ni andra tycker om det. :slight_smile:

Hur har det gått för er som står i startgroparna att starta eget sedan förra veckan? :slight_smile:

10 gillningar

Tyckte de sista två bitarna gav mig lite aha kunskap.

Kanske lite synd att jag köpt en massa prylar till min hobbyverksamhet senaste åren som jag inte sparat kvitton för. :see_no_evil:

Numera sparar jag allt, i och med att det tydligen är lite nya riktlinjer för hobbyverksamheter. Skriver också upp alla inkomster.

Om jag omvandlar min hobbyverksamhet till ett företag i framtiden, kan jag dra av för tidigare (dokumenterade) investeringar då? :thinking:

1 gillning

Vad innebära det att “bootstrappa”? Jan nämner det på ett ställe i avsnittet.

Bygga ett företag utan att ta in utomstående kapital. Oftast genom att frilansa/konsulta i början och använda kassaflödet för att finansiera sin egentliga affärsidé

4 gillningar

och att hålla kostnaderna nere under tiden man gör det. :+1:

2 gillningar

Jag är egenföretagare sedan många år. Det har varit extremt ekonomiskt lönsamt för mig.

Men, jag har en oro. Utveckligen, om man extrapolerar, är för mig ett samhälle där alla är ”enmans-firmor”. Vad är då skillnaden från för 200 år sedan när man gick ner till hamnen med mössan i handen och bad om jobb för dagen?
Ju fler som blir en-mans-firmor, desto billigare blir dessa för företagen att köpa in (eftersom de nu måste konkurrera med varandra, större utbud=>lägre pris). Det kommer att driva ner priserna tills dess att det ej längre för företagen är lönt att ha anställda.
Då är vi i min uppmålade distopi.

Sedan tror jag tyvärr vissa, men inte alla, dessa enmansbolag, glömmer viktiga saker som egen pension, och försäkringar. Det riskerar att kosta samhället extra mycket på baksidan av det.

Jag har ingen lösning på detta uppmålade problem, jag har inte heller direkt någon åsikt om vad man bör eller inte bör göra idag. Jag klandrar inte heller någon som gör som jag gjort, att vara ett eget bolag.
Men, utveckligen oroar mig på samhällsnivå.

1 gillning

Väcker en fråga hos mig, hur många enmansföretag finns det i Sverige?

Tror själv inte att majoriteten av sveriges befolkning kommer bli egenföretagare. Även om en stor del såklart är det och vill bli det.

Det krävs kreativitet, uthållighet, självkännedom, nätverk och mod, vilket jag tror många saknar.

För många lockar nog en anställning mer än att starta eget.

Men jag kan såklart ha fel! :thinking:

2 gillningar

Jag tror att du har rätt, men jag tror också att det kan ändras snabbt. Jag tror att om företagen inser ”nyttan” med att ha konsulter snarare än anställda (slippa förhandla med fackföreningar, slippa betal sociala avgifter och försäkringar, kunna säga upp dem på dagen), så kan de helt enkelt kräva det av de som vill jobba hos dem.
I dagsläget är kostanden för en konsult jämfört med en anställd, för ett större företag, snarlik.

Denna förändring sker ju inte över en natt, men jag ser det inte som en omöjlig utveckling. Och, om detta väl blir normen, så kommer själva omställningen att gå väldigt snabbt.

Det är viktigt, tycker jag, att samhället gemensamt är vaksamma på det, och att lagar fattas för att skydda individer och samhället. Exempelvis måste det vara tydligt vad som anses vara en förtäckt anställning och vad som anser vara ett affärskontrakt.

Men som sagt. Inte orolig för detta på kort sikt. Men orolig för ett sådant samhälle när mina barn växer upp.

2 gillningar

896 tusen, cirkus.

5 gillningar

Varenda kotte som äger en bit skogsmark hamnar på den listan.

1 gillning

Intressant. Är det många skogsägande kottar kontra ”vanliga” f-skattesedelsinnehavare?

Bra avsnitt! Trevligt att lyssna på och ringar in en hel del viktiga saker runt hela projektet att starta och att driva egen firma.

Även för mig som just nu är lite “tvärt om” var det intressant. Jag fortsätter längs min nuvarande plan att inte gå tillbaka till att ha eget :slight_smile: Är man en sån där som älskar att “jaga björn”, men som inte får ut så mycket av själva hanteringen av “björnskinnet”, så finns det inte så mycket att hämta med den formen längre. Jag är på slutsträckan nu och har lagt mer tid än jag skulle vilja för en livstid på att stressa ihop pegnarna runt försäljningar hela tiden :slight_smile:

1 gillning

Jag har problem med att få upp avsnittet i podcaster. @janbolmeson

2 gillningar

harkel, harkel

Bokmomsen är 6%

:nerd_face:

4 gillningar

Tack för ytterligare ett bra avsnitt (även om jag gillar del 1 lite mer)! Jag gillade det @janbolmeson berättade om att man ska se det som en lek; har förr haft bilden av ett aktiebolag som betydligt mer seriöst än enskild firma. :relaxed:

2 gillningar

Hahaha… tusan… :joy: Du har helt rätt. Kände att jag kunde förberett det exemplet mer.

3 gillningar

Du är ursäktad. Böcker är trots allt inga teknikprylar. :sweat_smile:

3 gillningar

@janbolmeson eller @Caspian som väl är den som sköter YouTube? En liten petitess är att kapitlen inte visas på tidslinjen i videon till dagens avsnitt, de syns bara i beskrivningen. Det beror på att den första tidsstämpeln är satt till 00:00:20 istället för 00:00:00 som den måste stå på för att kapitelfunktionen ska funka fullt ut.

1 gillning

Japp, IGEN ska tilläggas… :slight_smile: @janbolmeson