RikaTillsammans Julkalender 2024 | För dig och din tonåring 🎄

Ge din tonåring en bra ekonomisk start i livet, sätt igång en pengamaskin och få en ursäkt att prata om ekonomi, sparande och investeringar tillsammans i 24 dagar. :slightly_smiling_face:

Jag brukar alltid prata om att det är lika viktigt, om inte viktigare, att spara tillsammans med sina barn än att spara till dem.

Men till och med jag har många gånger gått och funderat på vad är det jag vill ge bort till dem och hur ska jag göra det. Särskilt när man har en egen tonåring där det både är svårt att vara profet i sitt eget hus och uppmärksamhetsspannet är … kort.

Ett experiment som vi kommer köra i år med vår tonåring och våra syskonbarn (13 - 18 år gamla) är RikaTillsammans-julkalendern. I 24 luckor och uppgifter har vi sammanfattat allt det vi upplever är viktigast att veta om ekonomi, sparande och rikedom i livet.

Tanken är att du och din tonåring varje dag öppnar en lucka och får en eller flera uppgifter att göra tillsammans. Uppgifterna handlar om allt från att diskutera ett ämne till att konkret sätta igång ett månadssparande i en global aktieindexfond.

Jag ser det väldigt mycket som en struktur och en “ursäkt” att prata ekonomi, sparande och investeringar med tonåringen. Eftersom videoklippen är korta, det ingår att tonåringen får en liten summa varje dag (från 50 kr) att investera och det är tidsbegränsat till 24 luckor hoppas vi att det ska vara tillräckligt intressant och relevant att hänga kvar hela vägen. :slightly_smiling_face:

Om du också vill hänga på, beställ julkalendern här. Den kostar 25 EUR men är kostnadsfri för dig på indexfond- eller VIP-nivån på vår Patreon. Är du redan Pаtreon-medlem redan, läs mer här.

Några vanliga frågor

1. Vad är syftet / målet med kalendern?

För oss är målet att tillsammans med vår tonåring och syskonbarn:

• Prata om ekonomi och skicka med lite kunskap
  • Bygga ett ekonomiskt självförtroende hos tonåringen
  • Gå genom de viktigaste sakerna att veta
  • Ha en logisk röd tråd att följa
  • Ge dem insikt i hur hushållsekonomin hemma fungerar
  • Förklara hur pengar, lån och investeringar fungerar

Sedan handlar det naturligtvis även om det konkreta i att t.ex.

• De ska själva ha fått leta upp och köpa fonder
  • Ha ett automatiskt månadssparande i ett ISK
  • Ha fått resonera kring olika ekonomiska frågor

Avslutningsvis är det även viktigt för oss att man gör det tillsammans och har roligt.

2. Vad går julkalendern genom?

Nedan följer ett par exempel på vad ni kommer gå genom:

• Ränta: att pengar kan tjäna pengar
  • Ränta-på-ränta och minnesregler
  • Räntefonder och att låna ut till andra
  • Aktieindexfonder och dela på risken/vinsten
  • Vikten av att öka sin inkomst
  • Sätta upp ett månadssparande
  • Risk och sparhorisont
  • Vikten av låg avgift

Vidare kommer ni även prata om och göra uppgifter kring:

• Vad man önskar sig och drömmer om
  • Medveten konsumtion
  • Kopplingen till energi
  • Balansen mellan spara och konsumera
  • Hushållsekonomin
  • Att betala sig själv först

och mycket mer. Du som hängt med oss länge kommer att känna många resonemang. Tricket här är att du får ge genom det tillsammans med din tonåring och använda oss som ursäkt. :slight_smile:

3. Hur fungerar det rent praktiskt?

Varje dag kommer ni att få ett sms / mejl med en länk till en sida som består av:

• en förklarande video på 1 - 5 minuter
  • en eller flera uppgifter att göra
  • en fördjupning / detaljerad instruktion (om det behövs)
  • tips på vägen
  • samt eventuellt kommentarer från andra som också gör kalendern

Dessa uppgifter gör ni därefter tillsammans. Exempel är:

• Prata om frågan: “Om inte pengar var ett problem i ditt liv, vad skulle du önska köpa, äga eller uppleva? Vad skulle du göra mer eller mindre av?
  • Sätt upp ett automatiskt månadssparande till en indexfond
  • Räkna ut vad en tusenlapp är värd när du är lika gammal som dina föräldrar med ränta-på-ränta-effekten?

Tanken är alltså inte att det är något pekpinnigt där tonåringen ska ta emot kunskap, utan tvärtom är det att ni spelar i samma lag, gör uppgifterna tillsammans och även du som vuxen kommer bli lite utmanad. :slightly_smiling_face:

4. Behöver jag som förälder vara bra på ekonomi?

Nej, det behöver du inte. Vi ser julkalendern lika mycket som ett lärotillfälle för er tillsammans som för din tonåring. Ingen förkunskap krävs. :slightly_smiling_face:

5. Hur lång tid tar julkalendern?

Videoklippen är under 5 minuter långa och sedan tar uppgifterna lite olika lång tid beroende på uppgift och hur intressant ni tycker att de är. Men vi skulle gissa att det behövs ca 10-20 minuter per dag totalt.

6. Vilka åldrar är julkalendern för?

Julkalendern är anpassad för tonåring men självklart är principerna tidlösa och själva sparandet fungerar faktiskt lika bra oavsett ålder. Så kalendern kan göras med både vuxna barn eller en mogen 12-åring.

7. Vi har inte tid/praktisk möjlighet att göra varje dag...

Vi vet själva hur svårt det kan vara att få till tiden mellan träningar, aktiviteter och tillfällen då tonåringen är närvarande och lusten finns på plats. Det är ingen fara att hoppa över en dag eller två och sedan ta igen tre luckor en kväll och resten på helgen.

8. Vad kostar julkalendern?

Julkalendern kostar 25 EUR inkl. moms (vår betalningslösning tillåter inte SEK, tyvärr). Du som är Patreon-medlem på indexfond-nivån får kalendern kostnadsfritt. Läs mer här.

9. Bör man förbereda något?

Egentligen inte då vi gör sakerna tillsammans i kalendern. Det enda som kan vara värt att göra i förväg är att kolla om det går att öppna ett ISK för minderåriga på er bank. Om inte, återkom till oss (vi har en lösning)

10. Hur mycket pengar ska man ge tonåringen?

Vi rekommenderar att du räknar med mellan 50 - 100 kr per dag till julkalendern. Anledningen är både för att hålla intresset uppe (ja, vi vet att motivationsforskning ifrågasätter detta) men framförallt att kunna ha pengar för att under julkalenderns gång kunna sätta pengarna i arbete.

Beställ julkalendern

Om du tycker ovan låter som en spännande idé att prova:

Eller så kan du läsa ännu lite mer på denna sidan. Om du har en fråga eller kommentar, skriv gärna nedan eller skicka ett mejl till hej@rikatillsammans.se

PS. Man tänker att det är enkelt spela in 24 klipp… 294 inspelningar senare inser man hur fel man hade… :joy:

20 gillningar

Kul projekt! :partying_face:

Sen är det väl ok att ha en chokladkalender parallellt? :chocolate_bar:

10 gillningar

Kul grej! Är de 50-100kr/dag sånt som de kommer använda att investera?
Hur blir fortsättningen då om de investerar 1200-2400kr under en knapp månad… Förväntar de sig fortsatt sparande sen (från föräldrar) eller?

Var tänker du att pengarna ska vara. Man behöver väl vara myndig för att ha konto hos LYSA??

Ja, tyvärr. Tanken är ISK på banken man redan är kund på om de tillåter konton för minderåriga, annars Avanza.

Ja, precis.

Det finns två uppgifter om att tjäna extra pengar och öka sin egen inkomst samt betala dig själv först-övning med automatiskt månadssparande. Så tanken är nog att de ska tycka att det är viktigt själva. Vi får se om de tycker det. :see_no_evil:

Den ena öka din inkomst-övningen blir en kluring även för oss vuxna. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Verkar trasigt?

2 gillningar

Kul idé! Kalender beställd. Ska bli intressant, ser fram emot.

Argh… Kan du prova igen? Eller återkomma vilken webbläsare du använder? Lyckas inte återskapa fel.

OCH vad gör du uppe 04:09? Tyson vs Paul? :joy:

Firefox android :cowboy_hat_face:

Eh, barnen som är uppe och raljerar som vanligt. Paul vet jag inte vem det är.:nerd_face:

1 gillning

Åh vill hoppa på det här tåget nu! Så fint att använda kalendern och er som support/inspiration när prata grunder om ekonomi med barnen (och kul sätt för en annan!). När jag var liten älskade jag att jag att ha många olika julkalendrar (ritade även egna). Ser fram emot att testa om barnen skulle tycka om det är intressant och kanske så ett frö. Men dom är ju under fyra år båda två… Så att eh, hoppas kalendern är succé och att chansen dyker upp igen om ett par år :sweat_smile: den som väntar på något gott.

2 gillningar

Jättebra initiativ!
Men kommer det fungera i praktiken?
Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen tog det här snacket med mina tonåringar, om att dem ska kunna spara långsiktigt själva. Sedan dess har jag krånglat med banken åtskilliga timmar.
Det var inga problem att öppna ISK i barnens egna namn, jag kunde även köpa en liten andel i en fond. Problemen började när jag försökte få till ett månadssparande. Där tar det stopp och jag har inte hört något från banken på en vecka nu.

Jag undrar även om barnen själva kan göra överföringar till detta sparande?
Som jag förstått det så kan minderåriga inte se sitt eget sparande.

Jag har kört fast i något som borde vara enkelt och roligt. Undrar om det finns någon bra lösning?

4 gillningar

:heart: Överhängande risk att den finns kvar. Vår yngsta är ju 6 år idag. Så när hon är 15 är dina 13. Då kör vi. :joy:

Helt ärligt, jag vet inte. :see_no_evil: Jag hoppas och vi kör en testgrupp som ligger 10 dagar före nu. Jag hoppas att sådant här dyker upp. Det verkar vara rätt mycket som inte fungerar - t.ex. Lysa fungerar inte, köpa enskilda aktier fungerar inte etc.

Men jag hoppas att tillräckligt mycket runt om fungerar. Detta är några av de första luckorna:

• Lucka 1: “Om du hade alla pengar i världen…”
  • Lucka 2: “Tre bra hem för dina pengar”
  • Lucka 3: “Vad behöver du och vad vill du ha?”
  • Lucka 4: “Vad köper vi i familjen varje månad?”
  • Lucka 5: “Har du en resa eller en dröm du vill köpa? Om ja, vad kostar den?”
  • Lucka 6: “Tjäna pengar på att låna ut dina pengar!”
  • Lucka 7: “Låna pengar av någon annan”

Det vill säga att många av de första luckorna är mer samtals- och “lista ut tillsammans”-luckor. Att ge lite allmänbildning och får till samtalet utan att hamna i för tekniska uppgifter.

1 gillning

Jag gillar som sagt idén, men befarar att det kan finnas en del svårigheter.

Ett exempel. Någon får rätta mig om jag har fel, men på min bank kan barnen inte ha egna sparkonton, så vi fick välja mellan att öppna ett helt vanligt konto utan ränta eller ett sparkonto med förmyndare.
Vi valde det senare med nackdelen att barnen själva inte kan se eller hantera det kontot innan dem blir myndiga.

Det är alltså inte det lättaste att ge barnen ett bra tänk kring pengar när dem inte kan “öva” själva.

Ber om ursäkt om detta blev OT i den här tråden. Ska se om jag hittar andra trådar kring detta, för mig, dilemma.

Vilken bank har du? Sådant är bra att veta. :slight_smile:

Vi har själva Swedbank och där fungerar det och det fungerar även på Avanza.

Hej.
Vi funderar på en sak och det är om det går att påbörja julkalendern senare än 1 december?
Det är ju en julkalender, men om man vill ge den som julklapp blir det ju lite konstigt om man redan fått julklappen.
I just vårt fall fyller tonåringen även år runt lucia så det skulle kunna vara ett alternativ.
Det är ju tråkigt om man ligger efter (oavsett planerat eller inte) och sen så går materialet offline 25 Dec?

1 gillning

Vi har Handelsbanken.

Vad är det som fungerar hos Avanza och Swedbank?
Både eget sparkonto och eget ISK med fondspar?

1 gillning

Mycket bra avsnitt! Lite kluven om julkalender personligen då jag själv är tonåringen;) Får isåfall köpa den till min mamma…:joy: Fungerar det @janbolmeson?

4 gillningar

Jag hoppar in här och svarar, Jan har sparkonto hos Swedbank för sin dotter och ISK via Avanza som lösning :slight_smile: Är tyvärr lite bökigt med minderåriga som du är inne på hos vissa banker.

Hallå @janbolmeson.

Först och främst så vill jag tack för en bra idé. Kalendern är beställd och nu blir det äntligen dags att gå igenom det här med ekonomi för barnen.

När man beställer så står det “Instruktioner för hur ni kommer igång med julkalendern har skickats i separat mejl. Här kan du ladda ner ett kvitto för ditt köp.” Det verkar dock inte finnas någon länk att klicka på för att få se själva kvittot. (Det kom ju på mailen, så för mej spelar det ingen roll).

Jag bjuder på en bingobricka som tack! Blir det bingo innan lucia? :grimacing:

8 gillningar