K41 - De viktigaste konversationerna om pengar att ha med tonåringar | RikaTillsammans Julkalendern 2024

Det är viktigare att ge barnen ett ekonomiskt självförtroende och en ekonomisk kompetens än att ge dem en summa pengar när de fyller 18 år.

Dagens kortavsnitt är en kort reflektion efter jobbet med RikaTillsammans-julkalendern som jag har lagt mycket kärlek på de senaste två veckorna. Vår äldsta har blivit tonåring och med det kom insikten; “Vi kommer inte ha henne kvar hemma många år till”.

Samtidigt har våra syskonbarn 16 år och 18 år och vi haft en del samtal om ekonomi - men inget strukturerat och framförallt utan en röd tråd och utan något uttalat mål kring vad jag önskar att de tog med sig. När vår 6-åring fick julkalender av farmor kom idén att slå ett par flugor i samma smäll.

Även om jag självklart tycker att alla med en tonåring eller syskonbarn i tonåren borde köpa julkalendern är det viktigare att man tar samtalet med dem. Här kommer tips på vägen kring vilka konversationer som vi (jag, Caroline och Oliver) landade i var viktigast och en röd tråd kring hur vi har byggt upp det i julkalendern - men som egentligen är en pedagogisk tråd för ett antal konversationer i en specifik ordning.

Eftersom det fortfarande finns möjlighet att påverka kalendern tar jag gärna också feedback. Är det någon konversation som har missats? Något som fungerar bra när du pratat med dina barn? Något inspel du kan ge?

Tack på förhand,
Jan

RikaTillsammans-julkalendern

Om du vill hänga på julkalendern med din tonåring finns det inget som skulle göra mig gladare. :slight_smile:

Rent konkret går vi genom de olika stegen nedan i ett kort videoklipp (max 5 minuter) per dag som skickas på SMS till både vuxen / tonåring. I varje del får man en uppgift att göra eller ett ämne att diskutera. Man kan nästan se det som en ursäkt att prata om ekonomi med en tonåring.

Om du vill läsa ännu mer än nedan, tryck här.. Förresten, om du är med på Patreon på index-nivån så är den kostnadsfri för dig, läs mer här.

De viktigaste konversationerna om pengar att ha med tonåringar

Steg 1. Pengar är en resurs att använda och bemästra

Även om det naturliga för många av oss i forumet är att pengar ska investeras är det inte många grundinställning. Jag tror att man måste börja i “varför?”-frågan. Varför är pengar viktiga? Varför är det värt att bli duktig på pengar? Varför ska man bry sig överhuvudtaget?

I julkalendern börjar vi med:

• Varför är pengar viktigt?
  • Vad vill jag ha, vad behöver jag och vad villhöver jag?
  • Vad köper vi i familjen varje månad?
  • Vad är en dröm på lång sikt du skulle vilja köpa?

Som vi pratar om i avsnittet är en nyckel att inte döma. När vi gjorde ett test här hemma och kom in på vad man drömmer om kom vi in på skidresa till St Moritiz - något som Caroline sköt ner direkt utifrån någon slags “statusjakt” vilket dödade konversationen. Ungefär som när 6-åringen önskar sig en överprisad plastleksak. :see_no_evil: Men vi lär oss och är glada över att det sipprade upp till ytan.

Senare i julkalendern återkommer vi även till:

• Medveten konsumtion
  • Maxa den emotionella avkastningen på det man köper

Steg 2. Pengar du inte behöver just nu kan du låna ut

Övergången till investeringar gör vi genom att utgå från drömmen man önskar på lång sikt (t.ex. boende, resa, körkort). Att pengar jag inte behöver just nu kan lånas ut till någon annan precis som man kan låna ut en tröja man inte använder just nu. Det är rimligt att om man lånar ut något att man får en ersättning för det.

På det sättet kommer vi in på det första och mest grundläggande sättet att investera och dela risk - att låna ut mot säkerhet. Vi börjar med bankkontot som är den enklaste “investeringen” och bygger vidare på att man kan låna ut till många samtidigt via en räntefond samtidigt som man kan ta upp motsatsen med låna pengar från någon annan.

Det vill säga att delarna är:

• Tjäna pengar på att låna ut dina pengar
  • Att låna pengar av någon annan
  • Låna eller låna ut pengar?
  • Låna ut pengar till många samtidigt

Steg 3. Aktier - ett sätt att dela på vinsten och risken

När man förstår att ränta är priset för att flytta pengar i tid så kan man gå vidare till nästa del av investeringar som handlar om aktier. Aktier i grunden är ju bara ett sätt att dela på risken och vinsten i proportion.

Jag valde att börja på 1700-talet med Ostindiska kompaniet och hur man behövde ett sätt att finansiera skeppen som skulle till Indien / Kina och hur man inte kunde ta säkerhet i dem (dvs. lån fungerade dåligt) och behövde ett annat verktyg. Verktyget blev aktier där man delade på vinsten om skeppet kom tillbaka och risken om skeppet förliste.

• Aktier ett sätt att dela på vinst och risk
  • Företag vars tjänster man använder i vardagen man kan köpa aktier i
  • Varför välja aktie när man kan äga alla?
  • Konkret välja och köpa en index/räntefond
  • Vikten av låg avgift
  • Aktiv vs passiv-konversationen

Steg 4. Låt pengarna jobba hårt för dig istället för att jobba hårt för dem

Nästa steg tror jag är att ytterligare öka motivationen kring “varför” man ska investera och avvara lite pengar idag för framtiden. Det uppenbara att förstå i denna delen är ränta-på-ränta.

• Dina pengar kan tjäna pengar som kan tjäna nya pengar
  • 12-12-12-regeln och dubblingsregeln
  • Balansen mellan att köpa idag och spara för imorgon
  • Betala dig själv först
  • Automatisera mera
  • Gas och broms i sparandet (tillgångsallokering)

Del 5. Öka din inkomst

Enligt mig är ett av de mest underskattade råden i privatekonomi “Öka din inkomst”. Min tes är att vår inkomst till stor del avgör kvaliteten på vårt liv. Det är inkomsten som avgör hur mycket vi kan spara, vilka resor och upplevelser man har råd med, vilken pension man kommer ha och vilka andra möjligheter man kommer att ha i livet.

• Vilka sätt kan du öka din inkomst på?
  • Hur kan du tjäna pengar när du sover?

Steg 6. Risk är priset vi betalat för avkastning

Det sista högst relevanta konceptet att diskutera handlar om risk och att värdet på ens investerade pengar aldrig kommer vara konstant. Det kommer att gå upp och det kommer att gå ner. Men att det är helt naturligt och utan risk så finns ingen möjlighet till avkastning.

• Hur mycket har det svängt?
  • Tiden är spararens bästa vän
  • Lat, passiv, oengagerad och oinloggad vinner
  • Sitt still i båten när du har en bra båt

Saker som inte kom med

Det fanns många saker till som jag gärna hade velat ha med, men när jag vet hur begränsat uppmärksamhetsutrymme man har med en tonåring så var det verkligen “kill your darlings”. :see_no_evil:

En av sakerna som grämer mig att jag inte fick med är inkomstpaletten och de fyra sätten att tjäna pengar, konceptet fondrobot och vanliga beteende-misstag.

Men det får kommer i julkalender fortsättningskurs. Har ju ändå ett par år på mig. :joy:

Titta eller lyssna på kortavsnittet

Som vanligt så kan du titta på kortavsnittet:

eller lyssna på det som podcast där poddar finns:

Relevanta länkar

2 gillningar

Bokmärker denna, bara 12 år tills barnen är tonåringar.

1 gillning

Så mysigt och bra! Bara jag som vill bli adopterad av Bolmeson’s över jul och ha utbildande ekonomisamtal över en sprakande julbrasa samtidigt som man med andakt öppnar dagens lucka i ekonomijulkalendern? Frågar åt en vän. :santa:t2:

1 gillning

Jan: ”Så lilla indexqueen. Kom nu och sätt dig här i soffan mellan mamsen och papsen Bolmeson så vi kan öppna lucka 14”

Caroline: ”Vad står det häääääär då? Lucka 14: Du får inte handla mer än ett lyxplagg om året och det inkluderar skor! Vad säger du om det?”

Indexqueen: :face_holding_back_tears: ”NEEEEEEEJ, NEJ NEJ NEJ …. världen går under!!! :sob: Skjut mig hellre! Inte detta! :cry:” (spring, spring, spring) BANG! slår dörren igen och Indexqueen sågs för sista gången på Mellanheden

3 gillningar

Julsagan blev till en skräckfilm. :joy:

1 gillning