Hej, Hallå, och God Jul på er!
Jag har lyssnat på avsnitten 266 & 267 (samt 202/204) ett par gånger under det gångna året, angående om att starta & driva ett livsstils/livstids-företag på sidan om, och hur man tjänar pengar på sin hobby!
Således, så har jag ackumulerat ett par korta frågor, rent baserade på min rädsla och ångest:
-
Om jag startar ett AB, vilka skyldigheter har jag då som företagare?
-
Vad händer om mitt företag inte tjänar pengar det första året/åren?

-
I värsta fall, kan jag betala privat för kostnader som företaget inte kan stå för?
-
Hur skriver man en vettig ”Förvaltningsberättelse”? (Vad är minimum man kommer undan med?)
-
Måste jag hålla dialog om mitt egna företagande med min chef, om det inte är på något vis är kopplat till liknande verksamhet/bransch? (Om ja, hur gör jag det på bästa sätt?)
-
Finns det juridiska/fackliga krav på anställning efter en viss tid / mängd arbete?
(Exempelvis om jag skulle vilja outsourca hjälp av en video-editör/artist.)
-
Hur är det med inbetalningar från utländska bolag som Youtube/Amazon osv, räknas inbetalningen som en internationell inbetalning, och det dras en bank/konverterings-avgift för det?

Sen, även mer invecklade frågor, som ännu står obesvarade efter allt mitt frenetiskt googlande:
-
Om jag driver företaget i ex.1 år, inte tar ut någon lön eller gör några inköp, vad är det då jag behöver skicka in till de olika myndigheterna?
F-skatt (Överskott = 0), bokföring (bara utgifter), ingen lön = ingen arbetsgivaravgift = ingen arbetsgivardeklaration, moms en gång per år (0) och ett bokslut med bara förlust?
(Sen, om jag plötsligt tjänar pengar, så är det väl bara preliminär inkomstdeklaration för F-skatten som jag måste ändra?) -
Då jag väl faktiskt tjänar pengar kontinuerligt, och jag vill ta ut lön den 28:e varje månad. Kan jag då korrigera den beroende på vad min lön den 26:e från mitt kneg landar på? Eller är det tokigt om mitt AB’s lön varierar från månad till månad? (avancerat skatte-fusk, någon?
) -
Hur kommer jag enklast/billigast undan nu till en början?

Bank: Swedbank 100/mån (SEB/Nordea/Handelsbanken/annan?)
Bokföring: Bokio (Premium, 2400kr/år), eller Dooer (gratis bokföring/fakturering/lön)
Bokslut: Årsredovisning online (1490kr, som Bokio använder), eller e-revisor.se (900kr). -
De 25k som behövs för ett AB, visst kan jag använda dem i bolaget?
Med en årskostnad på ~5 k per år (Bokio + Swedbank) så kan jag väl då driva företaget i ca 5 år innan det går i KK (~12år med Dooer + Swedbank + e-revisor), förutsatt att jag drar in hela fantastiska 0kr under alla dessa år? (missar jag någon kostnad annat än bank + bokföring/bokslut?) -
Om jag primärt vill tjäna pengar via social media (reklam/donationer/sponsorer), kan jag även göra föreläsningar, e-böcker, kurser och bedriva tim-baserat konsultarbete under samma företag? Eller bör jag ha flera, separata, företag?
(Dvs, Kan jag göra ett kombinerat , ”X Media & Consulting AB”, utan att få en riktig huvudvärk när det kommer till bokföringen, skatteverket, staten, gud och övriga sago-ting?)
-
I vilket skede bör jag registrera ett varumärke? För den typ av jobb jag vill göra så bör det väl bara gå under ”Klass 41: Undervisning eller utbildning; anordnande av handledning eller instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.”?
(Om jag vill ha olika utlopp för olika kreativa projekt, som kommer gå under olika namn, bör jag då registrera flera varumärken?)
Vidare, för att hjälpa er förstå min situation, så tänkte jag också ge lite personlig bakgrunds-info:
Jag är en 28årig man, utan familj, och lever billigt med en rumskompis uppe i norra Norrland. Mitt nuvarande arbete är schemamässigt 5 veckor natt, och 1 vecka dag. Natt-veckorna består av 6h arbete på måndag, och längre arbetsdagar Tis-Tors. Så i princip 3½ dagars arbetsvecka, vilket då lämnar hela fredagen, helgen + halva måndagen fritt. (Dags-veckan är vanliga 8-17, Mån-Fre) ![]()
Personligen så gillar jag mitt arbete. Laborativt, rutinmässigt, men med vissa kreativa & utmanande projekt (och jag har flex-tid!). Problemet i sig, är att lönen inte är alls i närheten av vad jag vill/borde tjäna (med tanke på mina 2st naturvetenskapliga masters). Detta, om jag inte ligger på 15-20h övertid/månad… ![]()
Visst, de flesta skulle väl rekommendera att flytta till en större stad, byta jobb, och då bygga upp CV/inkomst på så vis. Men helt ärligt, för mig känns det tragiskt att låsas vara en överambitiös CORPO som ständigt slickar röv, jagar nytt arbete, och hoppar från företag till företag.
Det är inte riktigt det liv jag vill leva, helt enkelt. ![]()
Allt detta säger mig att jag NU har ett guld-läge för att starta eget under 2023, innan livet blir mer komplicerat med barn/familj osv. På så vis, får jag testa att arbeta för mig själv, försöka bygga upp något, och eventuellt (över tid) komma upp i en vettig lön!
Vad tror ni, ska jag våga ta steget? Hjälp mig att komma till skott (och bekämpa min ångest)! ![]()
(Jag har även skapat ett startup-dokument, om ni är intresserade av att se hur jag tänker) ![]()