Starta AB, hjälp mig komma igång!

Hej, Hallå, och God Jul på er!

Jag har lyssnat på avsnitten 266 & 267 (samt 202/204) ett par gånger under det gångna året, angående om att starta & driva ett livsstils/livstids-företag på sidan om, och hur man tjänar pengar på sin hobby!
Således, så har jag ackumulerat ett par korta frågor, rent baserade på min rädsla och ångest:

• Om jag startar ett AB, vilka skyldigheter har jag då som företagare?

• Vad händer om mitt företag inte tjänar pengar det första året/åren? :money_with_wings:

• I värsta fall, kan jag betala privat för kostnader som företaget inte kan stå för?

• Hur skriver man en vettig ”Förvaltningsberättelse”? (Vad är minimum man kommer undan med?)

• Måste jag hålla dialog om mitt egna företagande med min chef, om det inte är på något vis är kopplat till liknande verksamhet/bransch? (Om ja, hur gör jag det på bästa sätt?)

• Finns det juridiska/fackliga krav på anställning efter en viss tid / mängd arbete?
    (Exempelvis om jag skulle vilja outsourca hjälp av en video-editör/artist.) :artist:

• Hur är det med inbetalningar från utländska bolag som Youtube/Amazon osv, räknas inbetalningen som en internationell inbetalning, och det dras en bank/konverterings-avgift för det? :currency_exchange:

Sen, även mer invecklade frågor, som ännu står obesvarade efter allt mitt frenetiskt googlande:

• Om jag driver företaget i ex.1 år, inte tar ut någon lön eller gör några inköp, vad är det då jag behöver skicka in till de olika myndigheterna?
    F-skatt (Överskott = 0), bokföring (bara utgifter), ingen lön = ingen arbetsgivaravgift = ingen arbetsgivardeklaration, moms en gång per år (0) och ett bokslut med bara förlust?
    (Sen, om jag plötsligt tjänar pengar, så är det väl bara preliminär inkomstdeklaration för F-skatten som jag måste ändra?)

• Då jag väl faktiskt tjänar pengar kontinuerligt, och jag vill ta ut lön den 28:e varje månad. Kan jag då korrigera den beroende på vad min lön den 26:e från mitt kneg landar på? Eller är det tokigt om mitt AB’s lön varierar från månad till månad? (avancerat skatte-fusk, någon?:sweat_smile:)

• Hur kommer jag enklast/billigast undan nu till en början? :bank:
    Bank: Swedbank 100/mån (SEB/Nordea/Handelsbanken/annan?)
    Bokföring: Bokio (Premium, 2400kr/år), eller Dooer (gratis bokföring/fakturering/lön)
    Bokslut: Årsredovisning online (1490kr, som Bokio använder), eller e-revisor.se (900kr).

• De 25k som behövs för ett AB, visst kan jag använda dem i bolaget?
    Med en årskostnad på ~5 k per år (Bokio + Swedbank) så kan jag väl då driva företaget i ca 5 år innan det går i KK (~12år med Dooer + Swedbank + e-revisor), förutsatt att jag drar in hela fantastiska 0kr under alla dessa år? (missar jag någon kostnad annat än bank + bokföring/bokslut?)

• Om jag primärt vill tjäna pengar via social media (reklam/donationer/sponsorer), kan jag även göra föreläsningar, e-böcker, kurser och bedriva tim-baserat konsultarbete under samma företag? Eller bör jag ha flera, separata, företag?
    (Dvs, Kan jag göra ett kombinerat , ”X Media & Consulting AB”, utan att få en riktig huvudvärk när det kommer till bokföringen, skatteverket, staten, gud och övriga sago-ting?) :face_with_head_bandage:

• I vilket skede bör jag registrera ett varumärke? För den typ av jobb jag vill göra så bör det väl bara gå under ”Klass 41: Undervisning eller utbildning; anordnande av handledning eller instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.”?
    (Om jag vill ha olika utlopp för olika kreativa projekt, som kommer gå under olika namn, bör jag då registrera flera varumärken?)

Vidare, för att hjälpa er förstå min situation, så tänkte jag också ge lite personlig bakgrunds-info:

Jag är en 28årig man, utan familj, och lever billigt med en rumskompis uppe i norra Norrland. Mitt nuvarande arbete är schemamässigt 5 veckor natt, och 1 vecka dag. Natt-veckorna består av 6h arbete på måndag, och längre arbetsdagar Tis-Tors. Så i princip 3½ dagars arbetsvecka, vilket då lämnar hela fredagen, helgen + halva måndagen fritt. (Dags-veckan är vanliga 8-17, Mån-Fre) :clock1:

Personligen så gillar jag mitt arbete. Laborativt, rutinmässigt, men med vissa kreativa & utmanande projekt (och jag har flex-tid!). Problemet i sig, är att lönen inte är alls i närheten av vad jag vill/borde tjäna (med tanke på mina 2st naturvetenskapliga masters). Detta, om jag inte ligger på 15-20h övertid/månad… :melting_face:

Visst, de flesta skulle väl rekommendera att flytta till en större stad, byta jobb, och då bygga upp CV/inkomst på så vis. Men helt ärligt, för mig känns det tragiskt att låsas vara en överambitiös CORPO som ständigt slickar röv, jagar nytt arbete, och hoppar från företag till företag.
Det är inte riktigt det liv jag vill leva, helt enkelt. :upside_down_face:

Allt detta säger mig att jag NU har ett guld-läge för att starta eget under 2023, innan livet blir mer komplicerat med barn/familj osv. På så vis, får jag testa att arbeta för mig själv, försöka bygga upp något, och eventuellt (över tid) komma upp i en vettig lön!

Vad tror ni, ska jag våga ta steget? Hjälp mig att komma till skott (och bekämpa min ångest)! :heart_hands:

(Jag har även skapat ett startup-dokument, om ni är intresserade av att se hur jag tänker) :page_with_curl:

3 gillningar

Kör! Tveka inte.

Du har ju redan kommit en bit genom att ställa dig själv alla dessa frågor. Det mesta ger sig så övertänk inte för mycket.

1 gillning

Gör ett försök att besvara en del av punkterna.

Det här är ganska vanligt för start-ups och det händer väl ingenting särskilt. Om du menar att bolaget är helt vilande så kan dina andelar klassas som okvalificerade vilket innebär att du inte har rätt till utdelningsutrymme för de åren som det är vilande. (Finns en annan tråd på ämnet)

Jag skulle rekommendera att du istället lånar ut pengar till ditt bolag. På så sätt kan du dra moms och undvika att betala med “hårt skattade” pengar.

Det här är inga konstigheter. Mitt bokföringsprogram skapar en sådan per automatik. Behövde dock fylla i “Allmänt om verksamheten” manuellt.

Om du tänkt konkurrera med din nuvarande arbetsplats så blir det troligtvis ingen enkel dialog. Se även upp för klausuler i ditt anställningskontrakt. Tänk på att din verksamhet är offentliga uppgifter så att det här kommer sannolikt att komma ut förr eller senare.

Om du syftar på att ta in frilansare (någon som fakturerar via eget bolat) så nej, inte så vitt jag vet.

Rapport till bolagsverket och inkomstdeklaration till Skatteverket.

Det är upp till dig när och hur mycket du tar ut i lön. Finns inga krav på att det sker på ett visst datum varje månad eller ens månadsvis.

Ja och nej. Du kan inte förbruka mer än hälften av aktiekapitalet. Skulle det förbrukas kommer ditt bolag tvingas till likvidation.

Du behöver inte starta upp ett nytt bolag för varje ny idé du får. Kör allt under ett tak tills det finns skäl att dela upp verksamheterna.

Finns nog inte ett svar som är rätt i alla lägen här. Inte för tidigt skulle jag säga.

1 gillning

Tack för stödet!
Övertänk är nog både min styrka, och svaghet, tyvärr :sweat_smile: :laughing:
Men jag ska försöka ta mig mod och börja på riktigt, nu efter årsskiftet!

1 gillning

Tusen tack för svaren! :raised_hands:
Självklart så ska jag ju göra allt för att bli vinst-drivande så fort som möjligt! Men om jag lägger upp en plan med fel-marginaler och generöst tids-utrymme, så dämpas min ångest rejält! Dvs, det är inget krav att tjäna pengar omgående, och att jag kan överleva med mitt fallerande bolag i X-antal år innan det är helt kört.

Oo, intressant! Vad är det för program du använder, och vad är det man behöver skriva in på “Allmänt om verksamheten” då? (dum fråga kanske, men är det specifikt något som förväntas vara med?)

Nej, du missförstår mig tror jag! Det jag vill göra inom mitt AB har inget att göra med min vanliga anställning, därav frågan om jag då behöver ens ta upp det med min chef! Jag vet redan att eget företagande får göras på sidan om min arbetsplats, det var min första fråga vid anställnings-intervjun.

Åfan, se där! Då måste jag tänka/räkna om. Då överlever jag bara ~6år med en Dooer + Swedbank + e-revisor lösning på 2100kr/år. Då kanske det är ett argument att börja med 30k istället, för att ge lite andrum, rent ekonomiskt.

Tack, där försvann 30% av ångesten!

Har läst liknande tankar i andra forum. Men för mig känns det väl nästan som att det är bäst att göra det nu direkt, så att man inte hamnar i en situation där någon annan har snott/etablerat varumärket och då bara erbjuder det för snuskiga mängder pengar? (typ som folk gjort med domän-namn osv)
Eller är det jag som nojjar kanske? :joy:

1 gillning

Även detta jag är mest intresserad av och jag kör liknande upplägg. Jag vill slå ett slag för edeklarera.se istället för årsredovisning/deklaration, det känns gjort för lite enklare bolag och snäppet billigare jämfört med tjänsterna du listade :slight_smile:

1 gillning

Bokio har ju företagskonto i sin premium-lösning så jag tänker att du kan skippa Swedbank helt? I alla fall i början.

1 gillning

Nejmen, se där! Inte visste jag att det fanns ännu billigare alternativ! Det börjar arta sig! :grin:

Hur är upplevelsen som kund hos dem då, är det hela paketet (Skatteberäkning, Resultaträkning, Balansräkningen, Resultatdisposition, Förvaltningsberättelse, Bolagsstämmoprotokoll/Årsstämma) som ordnas via deras tjänst? Det är varför jag övervägde Årsredovisning online/Bokio till och börja med, då det verkar vara väldigt enkelt. (då jag är helt grön på allt detta, så kändes det smidigt att få allt överstökad med direkt :sweat_smile: )

Hur gör du med de saker som eventuellt saknas hos Edeklarera? :slight_smile:

Ao, det är sant. Det verkar dock vara lite problem med deras företagskonto dock, pga. att det är ett klientsmedelkonto…? Så det kan bli problem med betalningar till/från skatteverket, inbetalningar från utlandet osv.
Hade det varit ett vanligt erkänt bankkonto så hade jag inte tvekat!

Betalningar till Skatteverket blir inga problem. Men att få ut pengar går inte just nu. Dock så är det numera ränta på skattekontot och att ha ett överskott där gör ju att du betalar in mindre skatt när det väl är dags.
Själv funderar jag på denna lösning för en momsfri verksamhet och då känns valet givet.
Deras företagskort är lite begränsat också men varför inte skaffa tex Qred eller liknande som komplement tänker jag.
Men om du ska få tillbaka massor med moms eller har RUT/ROT så kanske du är tvungen att ha ett annat bankkonto.
Kolla upp Revolut som erbjuder gratis företagskonton. Kan kopplas till Bokio (vet inte om Skatteverket kräver svenskt konto dock).

1 gillning

Just nu ska man inte ta ut något från Skatteverket, som företagare ger det bäst och säkrast ränta ändå…

Jag funderar på dooer för nästa års bokföring, men jag noterar att deras kontoplan saknar direktpensionsdepå konto tex… Det gör de gratis löneutbetalningarna och allt som lockar hamnar på sniskan… Någon som har en alternativ lösning på det? Bokföra allt utom direktpension i dooer och exportera och ändra till ett annat program inför årsredovisning och bokslut?

1 gillning

Ja precis, det kan gott få ligga där.
Jag tror Bokio är oslagbart. Dooer + bank hamnar på minst lika mycket som Bokio premium?
Kollat lite på trustpilot och Bokio verkar (förutom prishöjningen) vara det bättre programmet enl användarna.

1 gillning

SEBs kostnad är 120k/månad med debitkort, vilket ska gå att koppla till dooer. Bokio tar även 15kr per lönespec vilket inte dooer gör - så dooer är nog enklare och billigare. Men Bokio är också ett alternativ, men det är lite omständigare, tex måste man exportera tex AGI fil och gå in och ladda upp på skatteverket medans du gör det direkt i dooer via bankid… Kommer säkert till Bokio så småningom med men just nu har jag fått för mig dom saknar den direktkopplingen…

1 gillning

Om du tänker samma krav, hur ser det ut över hos Fortnox?

1 gillning

Jag använder Fortnox idag, men min senaste faktura säger 3300kr per år bara för att fakturera och bokföra… lönemodulen kostar extra (tror det är både månadskostnad och lönespec kostnad) samt kopplingar till bank för automatisk avbokning kostar också extra…Därtill avgifter till banken för konto. Men rent generellt, gillar jag inte bolag med PE tal på närmare tresiffrigt… :wink:

Det är även mycket krångligare att hålla på att rapportera moms och AGI till skatteverket, men det hade jag kunnat leva med… Men 3300kr för ett urtråkigt och omständigt bokföringsverktyg känner jag är ganska ointressant… Dock kan man ju skapa sina egna konto till kontoplanen, då där är direktpension inga problem…

Får kolla upp imorgon kring direktpension, kan inte va så att jag ska behöva betala 3300 kr per år för att ha direktpension bara för bokföringen inte funkar…

2 gillningar

Ooo, ännu något jag inte hade koll på. Tack för go info! :grin:

Använder Revolut privat som mitt rese-kort när jag är utomlands (för att minska konverterings-kostnad som är på vanliga bankkort/kreditkort). Deras företags-konto verkar också rätt bra, så länge du inte får en massa utlandsbetalningar (de tar en rätt saftig avgift om ja int minns helt fel). Problemet är att Dooer int har automatisk bankkoppling med Revolut. Men kanske Bokio + Revolut är en bra kombo, då det verkar funka?

@Ola_Morin mm det lät inte så dumt. Startavgift 2500kr men det har man väl snart tjänat in.

Ett annat tips jag har från mina egna efterforskningar är att man kommer billigt undan med vissa mindre sparbankers lösningar. Tex Häradssparbanken eller Hälsinglands sparbank. 500-750kr årsavgift för företagskonto med bankgiro. Dock kan det hända att man behöver flytta sitt lönekonto dit också men även där ligger dom bra till prismässigt.

1 gillning

Det enda som inte skulle funka med det som ingår i premiumutbudet är utlandsinbetalningar. Man kanske skulle kunna gå runt det genom att gå via något annat företag som har ett riktigt bankkonto, om man hittar någon som ställer upp på det… :wink: Eller bara använda revolut företagskortet som en mellanlandning…

1 gillning

Vad kostar 2500kr i startavgift? Nästan alla banker (iaf när jag öppnade mina företagskonto) bjöd på 1 års avgifter när man startade bolaget, men sen började dom ticka upp… Startavgifter ska alltid ifrågasättas

1 gillning

Jaha, vad innebär det rent praktiskt? (och vad är direktpension, bara den generella avsättningen till ens pension?)

Kanske jag som är lite för dragen nu mellandagarna, men vad menar du med denna mening? :sweat_smile: Menar du att Dooer som tjänst har mycket som lockar, men att avsaknaden av direktpensionsdepå-konto är en deal-breaker?
Har du testat göra ett Dooer-konto och har verifierat att det är så, kanske så är det bara deras beskrivning av tjänsten som brister? :thinking: