Starta företag via Bokio - någon som har erfarenhet?

Hej! Tack för bra avsnitt! På väg att starta eget AB. Har tänkt använda Bokio för företagskonto och bokföring. Men de utfärdar inte bankintyg efter insättning av aktiekapitalet, utan revisorsintyg instället, vilket verkar vara en mer utdragen process. Har någon erfarenhet av att starta AB via Bokio? Och är det annars möjligt att lösa bankintyg via annan bank, och därefter föra över aktiekapitalet till Bokio?
(Företaget är vid sidan av anställning och kommer ha väldigt få transaktioner per år).

Hej!
Jag har tyvärr inte svar på din fråga, men sitter med exakt samma fundering kring att starta ett företagskonto enbart för bankintyget och därefter föra över pengarna till Bokio och avsluta företagskontot.

En möjlig lösning som jag ser det kan vara att starta och behålla ett kostnadsfritt företagskonto hos SEB eller Swedbank, som sedan kopplas till Bokio. Då slipper man även riskerna med att inte ha ett riktigt bankkonto, t ex kan företagskontot i Bokio inte ta emot betalningar från utlandet om jag förstått det rätt.

Vore intressant att höra fler perspektiv och alternativ :slight_smile:

1 gillning

Kände inte ens till att det här fanns. Vad ingår i ett kostnadsfritt Swedbank-konto? Försökte hitta mer info på Swedbanks hemsida men utöver deras företagspaket (900 kr per år och uppåt) fann jag inte särskilt mycket.

Det kan vara svårt att få göra det. Bankerna har blivit selektiva.

Har själv bokföring, fakturering, lön etc hos Bokio och företagspaketet hos SEB. Kostar 120 kr extra i månaden för SEB men för ett AB så rekommenderar jag verkligen att man har ett riktigt bankkonto (Bokio kan så vitt jag förstå endast ge en Bg kopplat till klientmedelskonto).

Om målet är att starta upp AB innan årsskiftet för att äga aktierna över ett extra årsskifte så rekommenderar jag att man i första hand tar kontakt med en bank man har en fungerande relation med. SEB:s digitala tjänst + verksamt.se fungerar bra ihop enligt min erfarenhet. Har dock läst i en del trådar att de tackat nej till en del nya kunder pga hög efterfrågan.

Swedbank tar 0 kr för själva företagskontot och sedan betalt för alla tilläggstjänster (t ex bankgiro). Här är länk till prislistan:
https://online.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-CID-2165966

Jag inser dock att jag gjorde en tankevurpa, tilläggstjänsterna krävs förstås för att kunna använda göra betalningar mm, det går ju såklart inte att göra i Bokio om pengarna ligger hos Swedbank :slight_smile:

Det verkar som att SEB slutat med gratis företagskonton, jag läste om det i någon tråd men ser annan info på deras hemsida.

Tack Eric för din erfarenhet!
Det vore intressant att höra vilka nackdelar du ser med Bokios klientmedelskonto jämfört med ett riktigt bankkonto?

Om du har Facebook så kolla Bokio gruppen där. Finns mycket erfarenheter.

Brukar säga att om man inte kan ta kostnaden för ett riktigt konto för in och utgående betalningar (finns fler än SEB och Swedbank) så bör man överväga om man ska ha ett AB. Det är en så central funktion man är beroende av.

Du kan tex inte få en utbetalning från Skatteverket utan ett riktigt konto. Om nu inte Bokio har ändrat något på senaste tiden.

Bokios övriga tjänster tycker jag är kanonbra (jag har balans) och sparar mig väldigt mycket tid.

För ÅR har jag använt årsredovisning online.

1 gillning

Jag startade mitt bolag via Bokio, allt gick relativt smidigt och fick inga problem. Det tog en månad från start till färdigt bolag, det som tog längst tid var bolagsverket.

Fördelar

• Enkelt att bokföra
  • Billigt
  • Företagskonto ingår
  • Företagskort ingår
  • Finns en enklare app

Nackdelar

• Ingen support (endast teknisk) så du får anlita någon annan om du har bokföringsfrågor.
  • Inget äkta bankkonto men de har pratat om en lösning för detta i framtiden.
  • Inget äkta företagskort, det blir nekat av vissa tjänster såsom google ads/facebook ads
  • Inget API. Du måste göra allt via deras hemsida eller app, med de funktioner som de har

Jag har kört Bokio i en av mina firmor. Jag gillar det skarpt och det är väldigt smidigt att kunna utföra betalningar från bokföringssystemet. Jag skulle dock aldrig ha klarat mig utan ett riktigt bankkonto. Bokios betalkort är av typen “prepaid” vilket innebär att det inte accepteras på en del ställen (det mest ironiska är att Bokio, åtminstone sist jag försökte, inte accepterar sitt eget betalkort för att betala för deras extratjänster). När du saknar bankkonto kan du inte heller få utbetalningar från skattekontot.

Så Bokios företagskonto och kort är en funktion som underlättar bokföringslivet, men det är nog få bolag som klarar sig med endast detta.

Starta bolag via Bokio har jag inte gjort, så det kan jag inte uttala mig om.

Tack för all input. Sammantaget känns det som att ett vanligt företagskonto är att rekommendera, och att lösa resten via Bokio. Kollat på ett par av storbankerna och de verkar bara erbjuda olika företagspaket, skulle ju helst se en mer slimmad lösning med enbart företagskonto. Men ska söka vidare. Kan ni rekommendera någon bank för företagskonto?

Jag frågade en liknande fråga i en egen tråd och då fick jag tips om Marginalen.

1 gillning

Glöm inte att handläggningen kan kosta för att starta ett företagskonto. Det står inte mycket på nätet, men jag som startade mitt eget nyligen skulle betala minst 2500 kr. De erbjöd att stryka det om jag byte min privata bank till dem, vilket jag gjorde. Dessutom minskades min månadsavgift till banken också.

Tjena,

Jag kommer gå över från AB till anställning vid årsskiftet. Har skapat konto hos Bokio, har kreditkort via Qred, likvida medel hos Landshypotek och behåller mitt konto utan tilläggstjänster hos Swedbank. 0 kr i fasta avgifter men några kronor för löpande transaktioner under året.

Men då ligger mitt bolag i stort sätt i träda. Ligger kvar för att samla utdelningsutrymme samt för att kunna göra något uppdrag om jag får erbjudandet.

Skulle jag köra aktivt hade jag haft kvar mitt befintliga upplägg med BG och företagskort hos Swedbank. Värt den tusenlappen för smidighetens skull.

Hej!

Hoppar på den här tråden, låg lämpligt i tiden.
Jag ska starta egenkonsultföretag nu som jag tänkt ska ligga i träda i minst ett år. Om jag startar det via Bokio bara för att komma igång snabbt, går det då senare att skaffa någon storbanks “riktiga” bankkonto senare och koppla på?

Ja, så länge de vill ha kunder går det bra :slight_smile:

1 gillning

Någon som hoppat på bokios tjänst med bankgiro och hela köret för 199kr månaden? Jag gillar bokio och tycker illa om SEB samt Fortnox och överväger därför att flytta. Bokio skulle jag förmodligen klara av arr redovisa med själv också å spara in ett antal tusenlappar om året…

Någon som vill dela era erfarenheter?

Jag har kört Bokio i snart två år. Kör deras business-plan men har kvar konto hos SEB som jag betalar 120kr i månaden för.

Väldigt lite merarbete att inte ha Bokios egna konto, men väldigt mycket mer flexibelt.

Möjligt att du kan behålla ditt företagskonto hos SEB och säga upp andra tjänster, men ett “riktigt” bankkonto behöver man för t.ex. Skatteverket. Möjligt att Bokio har förbättrat sitt kort och konto på sistone.

Jag sparar fantastiskt mycket tid på Bokio. Bokföring, fakturering, lön, redovisning tar nu 15-45 minuter i månaden mot många timmar. Kör Årsredovisning Online för bokslut, har gjort det tre år i rad. Väldigt nöjd.

Betalar således:
12x120
12x149
1x1380

om året. Tidigare betalade jag nog 15.000 om året för bank och redovisning.

1 gillning

Nu får man ju ett klientmedelskonto i Handelsbanken:
"Det företagskonto du får via Bokio är placerat hos Svenska Handelsbanken och ligger på ett så kallat klientmedelskonto. Du får ett eget bankgironummer och ett Mastercard betalkort kopplat till kontot. Du och ditt företag är alltid avsändare och ägare av fakturorna. "

Är nyfiken på om det kan ersätta hela SEBs företagskonto eller det inte funkar lika bra…

Det kan det tyvärr inte. Du kan t.ex. inte få utbetalningar från Skatteverket till ett BG, måste ha ett riktigt konto. Du kan inte heller ta emot betalningar från andra länder (kanske inte är aktuellt).

Jag har mitt SEB konto kopplat till Bokio så jag får in alla händelser ändå. Det är utbetalningar som jag får göra manuellt.

Känns dock seriöst att man hos SEB gör riktiga lönebetalningar som taggas av mottagandebank som lön.

Möjligt att begränsningarna med kortet är borta, man kunde t.ex. inte betala för Bokios tjänst med bokios kort tidigare. :slight_smile:

1 gillning

Nu kan jag bara svara för mig men som egen företagare så är det ibland värt att betala lite extra för att få dom bästa programmen etc inget illa om bokio fungerar säkert jättebra har ingen erfarenhet av dom men jag håller mig enbart till de större programmen med bra omdömmen etc där bra support finns och liknande.

Sen avgör man själv vad man vill lägga tid på och vad ens mål med företaget är.
Men de som lyckats bäst med företag vad jag sett är de som tidigt outsourcar arbete som ej hör till deras kompetens och lägger allt krut på företagets id’e.