Bokio Premium vs Premium Plus

(Ursäkta min dåliga svenska!) Nu höjer Bokio sitt Premiumpris till 299 kr per månad. Jag använder det flitigt, inklusive deras bankkonto och kort.

Jag försöker få huvudet runt Bokio “Premium Plus”. Jag planerar att hålla runt 100 000 kr på mitt Bokio bankkonto. Det verkar som att jag med deras cashback skulle få tillbaka 333 kr per månad… Med Premium Plus som kostar 599 kr per månad betyder det att jag i slutändan betalar 266 kr per månad. Vilket verkar vara ännu mindre än Premium-kontot. Försöker förstå om det finns en hake och jag tänker fel på det?

Fick också mailet om att de numera kostar pengar, har dock slutat använda bokio för länge sedan.
Har man råd tycker jag man kan lägga på några hundringar för att någon annan ska sköta detta och istället fokusera på sin riktiga verksamhet, tog åtminstone mig flera timmar i månaden och extra huvudvärk vid årets slut. Även om de var relativt enkla grejer.

Kan rekommendera slipp.se :slight_smile:

Det ser ut som att Slipp kostar mer än Bokio Premium, och jag har egentligen inga problem med mitt nuvarande arbetsflöde. Mycket av min process är redan automatiserad med Bokio. Så jag undrar fortfarande mest över Bokio Premium vs Premium Plus (även om jag kan boka en demo med Slipp bara för att kolla upp det ändå, tack)

1 gillning

Ersätter slipp.se behovet av bokföringsprogram (Visma, Bokio etc) helt? Så om man betalar deras medium paket så täcker det allt man behöver, förutom bank då.

Står på sidan att systemet tillkommer på 199kr/mån. Men du själv behöver inte göra något, du behöver inte också ha ett annat system utöver de som dom använder.

Jag mailar in verifikationerna sedan är jag klar med de. Har även ett bollplank man kan maila med frågor vid behov.

Cashback räknas väl som som inkomst så borde skattas då blir dina 333kr till 233kr istället.

Ahh bra poäng, tack.

(Kollade Slipp. Tyvärr med min omsättning betalar jag minst 1295 kr per månad. Håller med Bokio tills vidare.)

Jag kör plus och de betalar ut överskottet och bokför det automatiskt. Den bokas upp som en momsfri-inkomst.

Det är ungefär som att sätta pengarna på ett räntekonto och få ränteinkomst. Du får även kickback när du handlar med kortet. Jag har ju lite mer än 100’ så jag går med “vinst” på att använda Bokios företagskonto jämfört med en storbank.

1 gillning

Hmm det låter bra. Jag undrar hur länge de garanterar denna avkastning. Eller om de förbehåller sig rätten att sänka 4 % till 2 % eller mindre när som helst. Eftersom du förbinder dig till en ettårsperiod, undrar jag om Bokio förbinder sig att hålla kurserna oförändrade också.

Men inte om du har pengarna på en nischbank som ger ca 3,5%.
Då får du bara 0,5% extra på Bokios företagskonto ( och ingen insättningsgaranti ).

Bokio’s konto är bara ett Svea-konto under huven – jag tror att de har insättningsgaranti.

Deras nya avtal för premium plus är ett kvartal.

Jag antar att kickbacken är fast under den tiden.

Tror dem själva insett att man inte kan köra på ett år för de måste nog justera kickbacken utifrån ränteläget.

Antar att de täcker kostnaderna genom att man betalar i förskott (de kan förränta pengarna innan de behöver betala tillbaka) och för att de finns de som också kommer “gå minus” vissa månader då de inte får tillräckligt med kickback.

Det går säkert hitta en nischbank som ger lite mer ränta för pengarna.

Men som företagare så är det skönt att ha lite mer likvida medel som du snabbt kan använda. Jag ser detta som en buffer för löner och utgifter. Allt annat överskott hamnar på ISK så klart.

Fördelen med detta är att jag får Bokio gratis. Har alltid tillgång till mina pengar med insättningsgaranti och kickbacken (“räntan”) bokas automatiskt till mig. Jag behöver m.a.o inte göra något extra för att “få tillbaka” lite pengar.

Men vanligt räntespar är jag tvungen att göra en manuellt avstämning varje månad och göra bokningar.

För att inte tala om hur bekvämt det är att kunna signera sin lön, leverantörsfaktura etc direkt från bokföringssystemet.

Nu har de även gjort det möjligt att synka skattekontot som hjälper till för att automatiskt pricka av lite bokningar som skatter

Stämmer! Det är ett Svea företagskonto man får. Dock så kan man inte använda Sveas internetbank för att sköta ärende utan allt görs via Bokio, som för min del har fungerat.

Jag har ju fortfarande Swedbank också för mitt företag. Vill först testa Bokio ftg-konto ett tag innan jag gör hoppet. Men just nu betala ju kickbacken både Bokio premium plus samt årsavgiften för att ha kvar Swedbank :slight_smile:

Hmm jag förstår, igår sa webbplatsen fortfarande att det var ett årligt åtagande någonstans men nu ser jag att det är kvartalsvis.

Det här låter bra och jag är också som du - vill ha den där större kontantbufferten för löner, skatter osv.

Men jag är fortfarande tveksam eftersom Bokio verkar väldigt lömska med deras pris- och planändringar. Om deras cashback blir lägre under nästa kvartal kommer jag att känna mig ganska instängd. Jag skulle kunna gå tillbaka till Premium, men då måste jag antingen binda mig till det i ett år ELLER betala ännu mer (349 kr) per månad.

Jag litar inte på att Bokio inte utnyttjar kunder som hamnar “låsta” till deras system.

Kanske kommer jag att binda mig till en kvart tills vidare, men behåll mitt SEB-företagskonto och leta efter en annan lösning under tiden, så att jag snabbt kan byta.

1 gillning

Jag tänker lite på samma sätt. Jag får fortfarande betalningar till mitt Swedbank-konto men gör överföringar till Bokio så att jag ligger på en tillräckligt bra nivå för cashback. Om cashback justeras utifrån ränteläget (vilket jag tror) så kommer man nog kunna få en hyfsad cashback ett tag till antar jag. Dessutom så genereras cashback också när man använder deras betalkort, som ingår.

Detta är så klart ett sätt att få dig att ha så mycket pengar som möjligt på deras konto :slight_smile: Vilket jag inte har problem med så länge jag får ut något av det. Att handlar med kortet kommer sällan ge så mycket cashback så det betalar sig, såvida man inte har mycket kostnader som man betalar med kort.

I värsta fall, som du skriver, så får man helt enkelt gå tillbaka till premium vilket kostar 299/mån/år vilket inte är så farligt för både bokföring och konto (om man nu inte bara har en hobbyverksamhet).

En annan fördel med plus är att bokföringshjälp ingår och man kan chatta med dem.

Jag tänker så här just nu - Så länge det betalar både Bokio och Swedbank så kör jag på det och testar ett tag.

Jag har en hobbyverksamhet som inte bär större kostnader för bokföringssystem. Därför passade gratisversionen av Bokio mig perfekt.

Men nu måste jag exportera mina bokföringar och leta efter något annat enkelt och billigt - men vad finns det för alternativ? :cry:

1 gillning

Om du kör AB kan du köra Dooer. Faktiskt bra för att vara gratis men saknar mallar etc för att vara effektivt när man kör lite mer seriöst.

Kanske https://enkelbok.se kan vara något?

Eftersom jag lever på mitt bolag så betalar jag gärna lite för att få en falsk känsla av att min bokföring inte bara kommer försvinna så där :slight_smile:

1 gillning

Ni som använder Bokio premium plus (eller bookio i allmänhet), hur är helhetskänslan ?
Cashbacken och lägre avgifter skulle vara en rätt stor bonus för mig men egentligen vill jag bara ha något som fungerar smidigt, en koppling mellan bank och bokföring som fungerar etc.
Nuvarande kör jag på SEB + Visma, upplever detta som rätt dyrt och krångligt.
Jag vill eg inte lägga ut arbetet på någon eftsom jag uppskattar att ha en överblick över ekonomin, jag gör inte heller så krångliga saker, mest fakturur och lön, hur svårt ska det vara ?

För själva tjänsten är jag nöjd, men jag har inte provat något annat heller. Jag använder mallar och taggar mycket, och gillar den automatiska synkroniseringen med banker. Men vissa funktioner känns fortfarande besvärliga. Till exempel var SEB-synkroniseringen bruten i månader och månader innan den slutligen fixades. De skickade sedan ett mail till alla och sa att det nu är åtgärdat. Skickade sedan ett uppföljningsmail om att det är fixat MEN du måste maila dem för att få det aktiverat manuellt. Med de plötsliga prisförändringar som har hänt flera gånger är jag inte särskilt säker. Du kan bara säga att det är lite oorganiserat som ett företag. Njut av tjänsten nu, men tveka att bli för beroende.