Starta företag och deklarera med Bokio

Hej, hoppas allt är bra med er.

Jag tänkte lyfta ämnet “Starta företag med Bokio”. Det finns en tidigare tråd som har tagit upp det 2022 men det är så mycket som har ändrats sedan dess, så jag tänkte att det kan vara värt att prata om på nytt. Jag själv är just nu mitt i processen att starta AB med dem och tänkte att jag längs vägen även kan dela mina insikter om hur det går för att hjälpa andra om de tvekar, och ärligt berätta hur det gått.

Jag tänkte kika om någon annan har erfarenhet av detta? De skickar ju revisorintyg istället för bankintyg för aktiekapitalet vilket är lite annorlunda. Dessutom är väl aktiekapitalet egentligen inte där för företaget när ansökan skickas in då det är på Bokios konto. Undrar även över hur det har gått för folket att använda själva tjänsterna som de erbjuder, är det heltäckande om man har AB? Men ja, alla insikter och tankar tas mer än gärna emot :slight_smile:

2 gillningar

Startade inte mitt AB via Bokio men använder deras bokföring vilket fungerar riktigt bra och är enkelt. Jag har Plus dvs med återbäring och cashback vilket medför att jag går +/- noll varje månad med tanke på kostnaden.

Årsredovisningen gör jag via Årsredovisning Online.

1 gillning

Tack för din input! Det låter som att programmet är smidigt att använda. Jag tänkte också skaffa plus lite längre fram när återbäringen överskrider summan för prenumerationen, så länge tänkte jag köra på planen för 399 då fakturering inte är inkluderad i basplanen (299).

Det ända jag är lite orolig över är utlandsbetalningarna, de har ju nyligen lagt till IBAN i Svea företagskontot från Bokio men det är rätt så få länder, ex. saknas USA. Dessutom är det en massa avgifter för att både ta emot och skicka. Men då kanske jag får överväga att skaffa ett till konto via ex. SEB för det :slight_smile:

Jag har sett att man kan göra årsredovisning via Bokio själva, kan det stämma? Kanske inte är lika bra som årsredovisning online