Hej!
Jag är ute efter era tankar kring hur jag kan förbereda mig för att jobba 100% i egen konsultverksamhet (AB) om ca 5-10 år. I synnerhet vill jag ha hjälp med att tänka kring:
Är det smart att starta aktiebolaget redan nu? (Om inte, när?)
Jag har alltså läst Jans fundering om att starta aktiebolag till barn för att samla framtida utdelningsutrymme, och tänker att det har ju vissa likheter med mitt case, den grundfördelen gäller ju mig också.
EDIT: Alltså anledningen till att starta nu skulle vara möjligheten till att lägga utdelningsutrymme på hög fram tills att jag börjar “använda” företaget.
Men kan man ens ha ett bolag som inte har någon verksamhet i många år? Blir det kostsam administration? Kan jag ha det till “nåt annat” under tiden?
(Startkapital på 25.000 är inte en begränsning, det kan jag putta in imorgon eller om 10 år.)
Bakgrund:
Jag har alltså börjat formulera en dröm som är att så småningom starta eget, när jag är redo.
Jag är helt i början av min tankeprocess, har ingen kunskap kring att starta och administrera ett företag. Det är det jag försöker skaffa mig nu genom att typ googla och läsa bloggar. Så all brainstorming och idéer, även fiffiga länkar till sidor jag kanske inte sett än, uppskattas.
Jag vill vara en mogen konsult med väl underbyggd kompetens och erfarenhet, så
tidshorisonten 5-10 år är baserad på att jag vill ha tid på mig att bygga rätt kompetens, nätverk certifieringar för min målgrupp.
Min bakgrund är att jag just nu jobbar som konsult med fast anställning (ingenjör, industriell IT) och har gjort så i 6 år. Idag passar det mig med en fast trygg lön, kollegor som jag kan lära av och kompetensutveckling från företaget.
Något du behöver kolla lite på och fundera på är lojalitetsplikten mot nuvarande arbetsgivare. Handlar om att man inte bör starta ett bolag som ska bedriva konkurrerande verksamhet med nuvarande arbetsgivare innan anställningen upphört, d.v.s. inte ens under uppsägningstiden, utan att få grönt ljus från nuvarande arbetsgivare. Men kanske ett större problem om man är kortsiktig. Du kanske kan ha någon mer hobbybetonad verksamhet i bolaget så länge, men tänk på att informera arbetsgivaren om bisysslan isf.
Ett AB köper man enklast färdigbildat. (kostar typ 5000-10000kr) Då är det minimal administration och det är igång på studs. Så av den anledningen behöver man inte starta något i förväg.
Att ha ett aktivt AB utan verksamhet tror jag ändå kräver bokslut, deklaration, bokföring, skattekonto osv så inget som känns meningsfullt förrän det börjar vara dags att ha en verksamhet i det. (Däremot behöver du inte dra igång med momsregistrering och arbetsgivaravgifter osv då det är separata rutiner)
Kan dock finnas en poäng med att starta det tidigare (t ex före årsskiftet du tänkt dra igång) för att spara ihop “utdelningsunderlag”. Då finns möjlighet till större utdelningsmöjligheter när väl bolaget börjar bli lönsamt och har möjlighet att dela ut.
Verkligen bra input! Det verkar som att det ju faktiskt dödar planen att starta företaget i förväg redan där, smack… Nu när jag läser om lojalitetsplikten så tar de tydligt upp att man inte får hålla på att förbereda genom att tillexempel starta ett bolag, precis som du säger.
Kan du mera om detta? Annars försöker jag nysta och få fatt i någon som kan LAS och lojalitetsplikt riktigt bra, och om du vill, återkopplar vad jag kommer fram till i detta fallet, ifall ifall det finns några förhållningsregler jag kan följa som ändå hade gjort det laglydigt och etiskt OK.
Ja precis, det var det där utdelningsunderlaget som skulle vara hela anledningen till att starta det i förtid. Jag trodde man kunde spara det fler år, så att ju fler år man inte plockade ut nåt, desto mer kunde jag ta ut när jag väl startade (förutsatt att det blir lönsamt).
Så att avvägningen skulle vara mellan den fördelen mot allt meck (som jag inte riktigt visste vad det var, men som jag förstår av dig är det då bokslut, deklaration, bokföring, skattekonto) och de administrativa kostnaderna det skulle kunna medföra.
Nu verkar det som att i just mitt fall går det nog ändå inte för att det kanske bryter mot lojalitetsplikten jag har mot min arbetsgivare. Men annars kanske det skulle vara värt det? Bokslut, deklaration, bokföring och skattekonto kan ju inte vara sååå arbetsamt om man har ingen/minimal verksamhet?
Om du bedriver annan sidoverksamhet som inte är i närheten av att konkurrera med ditt huvudjobb borde det funka. Jag kan nog inte mer än så tyvärr. Om du är medlem i ett fackförbund borde de kunna svara på dina funderingar, vet att Sveriges Ingenjörer kan hjälpa till vid frågor om eget företagande.
I teorin om du har aktiekapitalet på ett konto som inte kostar något och som inte ger ränta så borde det bara vara att göra ett årsbokslut för år 1, och sedan bara kopierar du allt (utom datumen) till år 2, år 3 osv… Samma värden varje år också i deklarationen?
Känns som att det med verksamts tjänster och tex SEB:s digitala tjänst för bankintyg så är behovet av lagerbolag lägre.
Har tidigare använt mig av LRF men provade i år årsredovisning online. Tyckte det fungerade utmärkt.
Bokföring hör jag mycket gott om Fort Knox men har inte provat själv, jag använder sedan 10+ år tillbaka Björn Lundéns program. Kostade drygt 1200 om året i support- och uppgraderingsavtal. SEB kostar lika mycket, årsredovisning online 1380:-
Lägsta kostnaderna man kommer undan med är strax under 4000:- om året.
Fördelen med att äga ett Eget AB är att man kan spara utdelningsutrymme enligt schablon och lägga dessa på hög.
Krav på aktivitet etc vet jag inte var gränsen går. Någon slags verksamhet kan ju tänkas behövas.
För att det här ska vara lönsamt så gäller det ju att det finns möjlighet till rejäla vinster i framtiden.
Som det skrivs ovan så får man hålla koll på eventuell lojalitetsplikt etc.
Vad behöver man bokföringsprogrammet till? Är det krav på att ha ett bokföringsprogramm? Om det bara är ett sätt att “hålla koll” och om man inte har nån aktivitet torde det ju bli väldigt enkel bokföring man kanske kan klara ut själv?
Men jag håller med om att frågorna kvarstår huruvida det finns krav på någon form av aktivitet. Nån som vet?
Ja, Om det är så är det ju inte några konstigheter med mecket iallafall. Tycker det låter rätt såvida det inte finns nån obligatorisk årlig avgift eller ett aktivitetskrav eller nåt sånt. Nån som vet?
Finns krav på bokföring som gör att det inte duger med Excel. Men det går att använda papper och penna fortfarande och en inbunden bok borde räcka länge om man har en handfull transaktioner per år.
Nåja fast det finns ju inget krav på att ha bokföringsprogram, bara att bokföra korrekt. Och då behöver man förstås kunskap kring vilka krav som ställs, och sen välja den lösning som passar verksamheten bäst…
Men jag förstår att du anser att man realistiskt bör ha ett schysst bokföringsprogram även de år som bolaget skulle vara vilande, och det menar du inte går att få för mindre än ungefär 4000 kr per år. Så om man inte vill lägga 4000 per år så bör man inte starta ett bolag alls, anser du.
Fair point som jag tar med mig, även om jag också kommer fortsätta luska. Behöver ju inte vara hela världen att budgetera för 4000 om året, men kanske heller inte omöjligt att göra det med ett gratisprogram/papper…
Ja, bryter man mot lojalitetsprincipen verkar det kunna vara grund för avsked. Så jag tänker att man noga får kolla upp så man inte gör det, och få ett tydligt skriftligt OK från arbetsgivaren…
Utöver det som redan har skrivits om i denna tråden så vill jag tillägga en positiv sak genom att redan nu starta ditt AB om så vore möjligt.
Detta är att du kan redan nu börja bygga upp ett utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln 3:12, på så sätt så kommer du kunna plocka ut pengar billigare i framtiden när du väl vill börja plocka ut pengar från bolaget
Anledningen till att Excel inte godkänns som bokföringsprogram är ju att man inte får sudda i böckerna! Däremot går det ju bra att göra kalkyl och analys i valfri mjukvara.
Tycker du ska starta bolaget nu om du kan få till det med din nuvarande arbetsgivare. Det är värdefullt att lära sig i lugn och ro och du sparar utdelningsutrymme till framtiden. Jag använder Bokio för bokföring och det är helt gratis så länge man inte köper extratjänster så titta på det! Verksamt.se är också supersmidigt så inga hinder att göra allt själv från början.
Har haft ett AB vid sidan om jobbet sedan jag gick ut skolan, kan inte se några nackdelar med det. Ibland har jag tagit konsultuppdrag mellan fasta tjänster. Haft lite småprojekt i bolaget och äger nu en del onoterat där som ju har en del skattemässiga fördelar.
Bokföringsprogram behöver inte kosta något. Jag har en vän som använder sig av Bokio vars basutbud är gratis. Har själv ingen erfarenhet av det men det finns det säkert någon annan här som har.
Edit: Ser nu att jojje1 tipsade om samma sak. Kom ett möte emellan skrivandet och skickandet så missade den.