Konsultbolag (AB) om 5-10 år - bäst att starta det redan nu?

Hej,

Jag har eget AB och använder Bokio, som nämndes ovan är det gratis för basutbudet (än så länge) och det räcker. Sköter allting själv, bokföring, skatt, lön, moms, bokslut, årsredovisning och deklaration. Så det går att ha ett AB utan att det kostar så mycket.

1 gillning

Jag startade sex år tidigare, med en mindre verksamhet som gick minus, innan jag vågade ta med mig alla min kunder som jag hade på stort multinationellt företag och gjorde bra med vinst hade jag följande:

Utdelningsutrymme på 800.000 som jag nästan direkt kunde plocka som utdelning med bara 20% skatt(plus bolagsskatt och moms, men hej om du frågar en vänsterpolitiker så är det endast 20% skatt…)
Kunde dra av förlusterna jag gjort innan.

Du kan dessutom göra detta ännu smartare nu när du vet om att du verkligen kommer gå heltid om några år. Kör snålt, öppna upp med bokio, gratis bokföring(det du måste lära dig är rekommenderat att du lär dig ändå), gratis bank.

Så dina kostnader blir rätt låga i förhållande till ditt växande utdelningsutrymme!

Ja, det där låter som det jag hade tänkt mig! Tänker precis som du säger också att det hade varit bra att lära sig en del av de lite knökiga delarna i lugn och ro innan, så jag kan ägna större del av tankeverksamheten till själva uppdragen senare.

Följ din dröm!! :blush::+1: Det är bra att du är ute långt i förväg och funderar, skaffar dig kunskap osv. Viktigast är såklart att ha kunskap som går att sälja. Allt annat löser man rätt smidigt.

Så långt i förväg behöver du inte starta det :slight_smile: Ett AB för ändå med sig jobb/kostnader som man inte vill dra på mer än precis före man behöver det, vare sig man har någon verksamhet i det eller ej.

Ett tips är dock att starta bolaget före nyåret vartefter du tänker starta verksamheten, alltså tjuva några månader. Då får du med hela första året i utdelningsutrymme. Utdelning är skattemässigt fördelaktigt och man kan ta ut minst runt 180 kkr med 20% skatt. Tex. om du tänker köra gång i April 2025 så se till att bolaget är igång i Dec 2024 så får du hela utdelning utrymmet för 2025.

Enklaste sättet att starta bolag är att fråga andra som är konsulter. Själva satsade vi på ett support-företag som både tillhandahåller “lagebolag” (dvs. finns startade och sedan förs över till en). Kostar några tusen men väl värt det eftersom de hanterar admin.

Sen använder vi samma bolag för redovisning. Vi bara skickar in verifikationerna (kvitto, fakturor in och ut) så löser de bokföringen. Vi betalar in moms och skatter till skatteverket från vår företagsbank (lika enkelt som privat) och såklart för över lönen till våra privata konto. Totalt sett kostar det nog oss ca 2000 kr/månad för löpande redovisning, årsbokslut, företagsbank och en konsult/ansvars-försäking. Så har du en fingervisning :slight_smile: Man kan såklart göra det själv men vi tycker att vi är bättre på att dra in pengar än att administrera ekonomin.

Ett annat tips är att kolla på Verksamt.se. Ibland har de endagars gratis utbildningar på olika orter för de som vill starta bolag. Vi gick en sådan och det gav oss rätt mycket som noviser :slight_smile:

Jag har också fått den uppfattningen att när man har väldigt låg omsättning/vinst så är Skatteverket rätt förstående/tålmodiga med en, om man gör fel. Så bättre att göra fel med liten vinst, än med stor :wink:

Jag tycker att det är en fördel att starta redan nu, du får flera års sparat utdelningsutrymme och det blir otroligt enkelt att börja fakturera/ta på dig uppdrag. Jag hamnade själv i ett läge att min tjänst upphörde (fast anställd), jag tyckte inte att den nya tjänsten jag blev erbjuden verkade rolig nog så jag hade på ett par dagar fixat ett konsultuppdrag via en konsultförmedlare istället och drog vidare från den gamla arbetsplatsen. Hade jag inte haft bolaget så hade jag säkert stannat kvar och vantrivts. :slight_smile:

Är lite nyfiken på att höra hur man får gratis bank, jag betalar 1200 om året för detta men det är min enda utgift när bolaget är inaktivt.

Bokio klarar allt (som bank) utom att få tillbaka skatt ifrån skatteverket för då krävs det att ditt BG-nummer heter samma som ditt företag.

2 gillningar

Tack, hade inte koll på det!

1 gillning

Hej! Kan man använda Bokio när man startar AB, eller måste man ha en av storbankerna för intygen för att sedan säga upp dem?

De har en tjänst för 1000kr som hjälper till med bankintyget. Vilket är prisvärt. Jag skulle köpa den tjänsten

1 gillning

Nu när den här tråden kommer upp igen kan det vara värt att nämna att från 20 december i år (2022) kommer man inte kunna använda Bokio Företagskonto kostnadsfritt längre: Prisändring – Frågor & svar | Bokio

Om man har ett startat ab där man inte tar några uppdrag utan precis som ni skriver - planerar att göra längre fram.

Behöver man göra något bokslut och deklaration då?

Jag har ett aktivt AB sen i juni men har inte haft några utgifter eller intäkter.

Ja det behöver du. Du är deklarationsskyldig ändå.

Jag gör precis den resan och om du har tid så tycker jag det är en bra lärdom att du inte köper ett lagerbolag utan genomför hela processen själv via verksamt.se. Det tar inte så lång tid och det är väldigt enkelt, enklare än vad jag trodde från början. Du kommer också vid ett par tillfällen behöva kolla upp vissa saker som bara ger dig mer kunskap och förståelse än att köpa ett lagerbolag.

Sedan tycker jag du skall fundera över vad vill du lägga tiden på är det att göra allt själv till en början tex bokföring, fakturering, momsdeklarationer mm eller vill du fokusera på konsultingen. Det finns redovisningsbyråer som hjälper dig med det till en låg peng. Viktigt att värdera tiden med att du gör det själv eller att du lägger det i händerna på någon som kan det. Dessutom så får du hjälp med vad du kan dra av och inte.

Bokföring med tex Visma är enkel. Allt sker digitalt även momsredovisning. Gör ett word dok med alla vanliga K/D så går det snabbt insynnerhet om man har mest likadana verifikationer.