Vad är den årliga kostnaden för ett AB?

Jag funderar på att starta ett AB vid sidan av min nuvarande 100%-tjänst. Innan har jag läst distanskurser på olika högskolor på fritiden. Men tänker att det skulle vara roligare att göra något “riktigt” och dessutom kanske få betalt för det. Tänker att jag även lär mig väldigt mycket genom att starta sitt eget företag.

Tanken är att teknik-konsulta inom AB:t och att kanske i framtiden även inkludera en hobby jag har. Ser framför mig en omsättning mellan 0 - 300kkr. Just nu finns inga uppdrag, men tror att om jag hör runt med kontakter så kan det nog finnas lite.

Min nuvarande tjänst ger en inkomst över brytpunkten för statlig skatt. Tänkte därför att eventuella inkomster som genereras sparas i företaget eller tas ut i utdelning.

Skulle vilja ha åsikter om upplägg.

Om man skulle se företaget som en “hobby”. Vad skulle hobbyn i värsta fall kosta om det skulle visa sig att inkomster inte kommer. Skulle vilja få en bättre förståelse av de löpande kostnaderna för ett AB varje år, även om omsättningen skulle vara nära noll. Vad finns för kostnader som man kanske inte tänker på?

5 gillningar

Hej, tänker att det beror mycket på hur mycket man sköter själv. Jag betalar 1250kr per år för banktjänst och ca 8000kr per år för hjälp bokföring och årsredovisning (få transaktioner). Har dock ett vilande bolag som bara förvaltar.

Om man kör konto och bokföring via Bokia och sköter det mesta själv kommer man ner en hel del.

1 gillning

Välkommen till forumet!
Du kommer att behöva:

• bankkonto (säg 1000:-)
  • bokföringsprogram (3500:-)
  • bokslutsprogram (1500:-)
    Plus en redovisningsekonom i några timmar (om du inte är en fena på bokföring).
    Jag skulle räkna med minst 10 tusen per år om du har lite verksamhet.

Till vad de andra skrivit skulle jag addera konsultförsäkring / ansvarsförsäkring för en 3-5 tusen per år.

Med 0-300 kkr i omsättning så är det i lägsta laget för att vara lönt att starta AB i min mening. Men du kanske vill göra det för att lära dig.

Jag hade nog först startat med att ta uppdrag för att se intresse och förväntad omsättning mer i praktiken. Du kan tex använda egenanställningstjänst som Cool Guy eller Frilans Finans för att bara komma igång. De tar 5-6% av fakturabeloppet i avgift men det gör det lätt att testa på. Såklart med nackdelen att det betalas ut som lön dvs statlig inkomstskatt. Tycker man ska börja där, att testa bärigheten, sen kan man alltid skaffa sig vilket skal man än behöver för företaget senare.

Jag hade också kollat upp med arbetsgivaren att det är OK med dem. Att det inte är konkurrerande och så det inte finns klausuler i ditt anställningsavtal som kan förhindra dig att extra knäcka. Jag har haft sådana så bara att du kollar upp det.

Lycka till! Kör på :grinning::+1:

6 gillningar

0kr

Du kan förhandla bort bankavgift och sköta din bokföring själv på papper.

Sedan kan man ta på sig frivilliga kostnader som mobiltelefon, dator men de är ju eg en nettobesparing.

1 gillning

Mina erfarenheter är att det kostar ca 10.000kr om året att ha ett AB.

Lägger också in ett 10 000. Det är vad mitt aktiva AB kostar. Får hjälp med bokslut och några bollplanksfrågor av en redovisningskonsult, det är halva kostnaden.

1 gillning

Japp, ungefär 10 000 är väl ett golv. Du kan köpa dator, mobil, gymkort etc på företaget och då slippa momsen, så du kan få igen en del av kostnaden den vägen.

@B-Wood Är det svårt att förhandla bort kostnaden? Förväntar sig banken något mer engagemang då?

@Ludden Blir gymkortet någon form av förmån? Blir det annorlunda om man inte är anställd?

Det har varit en del trådar här om att folk nekats att bli företagskund så jag vet inte hur lätt det är idag att ”få” bli kund och ännu mer att förhandla bort avgifterna. Det känns som att storbankerna sitter på trumf när man kommer och vill starta bolaget. Kanske mindre banker är mer villiga att ta in nya företag.

Måste man ha bankkonto då?

Ja, det kallas Naturaförmån. Jag förstår inte vad du menar med “om man inte är anställd”. Om du har ett eget AB som du tar ut lön från så räknas du som anställd i bolaget, även om du är solo. En naturaförmån måste ges till till samtliga anställda, men kör man solo så är det ju inga problem :slight_smile:

Tack!

OP funderade på att inte ta ut lön:

Tänkte därför att eventuella inkomster som genereras sparas i företaget eller tas ut i utdelning.

Aha, men det spelar ingen roll. Man räknas som anställd om man tar ut lön eller någon förmån. Så genom att ta ut en naturaförmån skulle man väl uppfylla villkoret :joy: Min poäng är att förmånen måste gå ut till Alla anställda, med betoning på “alla” snarare än på “anställda”

1 gillning

Jag tror du ställer dig fel fråga, jag har ett aktiebolag omsättning ca 1 miljon om året. För det betalar jag kanske 30 000 ungefär, bank utgifter, bokföring, fortnox, webbsida mm. (webbsida är såklart inte ett krav men du fattar).

Det jag märker är att många tänker att de startar Aktiebolag först och sedan tänker jobb mm. Man behöver gå från det andra hållet och fråga “behöver jag verkligen ett aktiebolag?”. Jag startarde mitt bolag för att det helt enkelt inte längre gick att inte ha ett riktigt företag registrerat. Jag förmodar att själva syftet är att plocka ut utdelning för att slippa extra skatten, vilket förvisso gör att ett AB skulle fylla en funktion. Men kom ihåg, det är mycket mer jobb än vad man tror, det tar tid att skicka in alla papper till bokföringen (jag har förvisso väldigt mycket kvitton), det tar tid att trixa med fler bankkonton osv. Det är lixom mycket osynligt jobb som bara behöver göras. Så mitt råd är att köra ett litet tag med tex frilans finans eller något annat faktureringsbolag och se om du ändå känner att du vill starta bolaget.

Finns ju en risk att om det inte blir som du tänkt dig då har du fått lägga tid på att starta, fixa med revisor och om det är väldigt få jobb och bestämmer dig för att lägga ner om två år har du lagt mycket tid på bara administration. Så börja med frilans finans och prova, även om du inte kan spara något på att det blir utbetalt som lön istället. Lycka till :upside_down_face:

1 gillning

Hej!
Man kan göra bokföring, bokslut m.m själv och spara mycket pengar. Är det bara lite inköp, fakturor, någon enstaka inventarie så är det ganska enkelt…men man får verkligen ta sig tid att läsa på…så egentid kostar…men vill man lära sig så är det värt!

Har säkert lagt över 100 timmar att läsa på alla regler, kolla Youtube, olika myndigheters hemsidor, m.m… men nu kan jag det och sparar löpande utgifter så länge jag önskar…

Har kört AB mitt första år och löpande års kostnader är:

Bank + bankkort: 750kr
Bokföring Wrebit: 0kr
Företag + konsultförsäkring: 4000kr
Webbhotell + domän: 500kr
Telefonväxel Tellit: 0kr

Telefonväxel gör att jag gratis kan köra AB med eget tfnnummer till min vanliga arbetsmobil (betald av min arbetsgivare)…

1 gillning

Jag skulle vilja säga att det i princip inte kostar någonting att ha ett AB förutom att du måste ha ett bankkonto, allting annat är bara “add on”. Försäkringar, hemsida, redovisning, program m.m. Det är först när du kommer upp i 3 milj eller (tror det är 3 anställda) det är lag på att ha revisor, denna kommer då naturligtvis att kosta. Allt annat kan du sköta själv om du vill och vill lära dig. Bokslut och årsredovisning är inget svårt framförallt inte om du kör själv, det finns mycket info på nätet om det.

Jag rekommenderar dig starkt att ta ut eventuell vinst i utdelning om du för närvarande är anställd, annars kommer du få skatta bort i princip allt.

Lycka till

Hjälpte en anhörig starta AB i september 2023 och vi kollade så vi minimerade alla kostnader för henne men att det endå ska vara så enkelt som möjligt att sköta, så blev:

Bank (840 kr år) Marginalen
Bokföring (3 750 kr år) Visma eSmart
Webbhotell/domän (ca 1000 kr år)

Sen önskade min anhörig en bra buffert i bolaget så det ligger alltid 200 000 på ett räntekonto (hon tog inte ut lön första tiden) vilket ger ca 8000 i intäkter år med räntan som är nu… Så man kan säga att kostnaden är 0 kr just nu även om hon inte skulle fakturan någonting…

1 gillning

Hej, en fråga.
Jag har ett vilande ab och missade att skicka in årsredovisningen i tid förra året. Fick böter på 5.000kr.

Jag betalade detta privat. Hur bokför jag detta? Är det jätte krångligt nu?

Det kostar vad det kostar. Kapitalet är bara någorlunda bundet just nu och täcker just nu utgifterna.