Jag funderar väldigt mycket på det här med eget företagande och känner att jag skulle vilja testa att starta eget AB vid sidan av mitt heltidsarbete.
Det skulle vara mer som en hobbyverksamhet än något som skulle vara min huvudsakliga inkomstkälla.
Jag är införstådd med att man inte behöver ha allt dag ett, men jag föreställer mig ändå att det finns nån slags baskostnad att ha företaget körandes under ett år, om man t ex vill ha hjälp med bokföring av obligatoriska moment osv.
Jag tänker ju att jag vill inte gå minus det första jag gör, men går det att säga något om vad företaget skulle behöva tjäna på ett år för att gå plus minus noll?
Företagspaket på en bank är nog ett måste, går väl på 1-2k om året. Företagsförsäkring kan behövas, 1.5-3k. Sen löpande bokföring och bokslut på det, där varierar priset rätt rejält.
Lite osäker på bokföringskostnaden då jag sköter det internt, men om du fixar löpande bokföringen själv går det väl på typ 300-500 i månaden med typ bokio eller dylikt, med firma typ 1-4k i månaden beroende på vad som behövs, och sen bokslut på det (5-10k?).
Tack för bra input! Risken är ju att jag inte skulle komma upp ens i tio tusen (sälja lite fotokonst då och då). Enskild firma verkar ju inte ha samma krav, skulle det valet göra att kostnaderna går ner ytterligare?
Här är samtliga kostnader för ett av mina aktiebolags första räkenskapsår (2022):
Starta aktiebolag med Bokio: 1 000 kr
Bokio balans 1 år: 1 428 kr
Utöver det betalade jag Bolagsverkets registreringsavgift privat, 1 900 kr.
Kostnaderna för andra räkenskapsåret (2023) såg ut så här:
Bokio Premium 1 år: 2 388 kr
Det måste alltså inte kosta jättemycket. Värt att nämna är att detta inte är mitt första bolag, jag sköter bokföringen och allt annat administrativt själv. Om det är första gången för dig så bör du räkna med att åtminstone någon gång behöva köpa lite hjälp eller rådgivning också.
Tusen tack för ett bra perspektiv! Jo, det är ju första gången för mig, och det är just i dessa tekniska bitarna kring bokföring jag känner mest oro. Jag har ofta lätt att förstå och lära, så det kanske inte är några problem att lösa det själv egentligen, men det är svårt när man inte hittar tydlig och rak information på ämnet. 2-3000 kr om året känns helt hanterbart. (Jag betalar ju 1500/år idag av privata pengar för min hemsida etc)
Det går absolut att lära sig själv det som behövs för att driva ett litet aktiebolag. Det är jag ett exempel på. Verksamt.se är en kanonresurs med checklistor, information och länkar för den som vill starta företag. Drivs gemensamt av Tillväxtverket, Skatteverket och Bolagsverket.
Edit: titta, bokio tillhandahåller bankkonto via Svea. Där ser man! Däremot går det väl på 3.6k om året?
Oavsett ser jag inte riktigt poängen med att köra med aktiebolag över enskilt bolag om man omsätter några tusen om året. Bara att öppna företaget “kostar” ju flera års omsättning med aktiekapitalet.
Helt rätt, jag använder Bokios företagskonto som tillhandahålls via Svea. Angående kostnaden… ja, det är vad det kostar idag. Men åren som jag redovisat här (2022–2023) såg det annorlunda ut.
Och ja, att köra som enskild näringsidkare i stället är förstås ett alternativ. Det jag personligen tycker är skönt med aktiebolag är att det är sin egna juridiska person och skilt från min privatekonomi. Plus att jag ser andra fördelar som lågbeskattad utdelning och namnskydd i hela landet.
Mna behöver nog lägga till årsredovisning/bokslut också.
Jag använder årsredovisningonline, som i sin dyraste form kostar 1600kr per bokslut/år.
Det blir dyrare om mna behöver anlita någon, men tjänsten gör allt väldigt smidigt.
Fotokonst låter som du klarar dig utan försäkring om du inte lovar för mycket till fel person
Tycker enskild firma lpter fullt tillräckligt tills du ser att omsättningen lyfter lite. Du kan ju ha som mål att enskilda firman ska ha gett dig aktiekapitalet som behövs för AB. Så blir det självuppfyllande om det snurrar på eller inte.
Jag körde enskild firma första året kanske 2 år och sen gick jag över till AB. Vill minnas att det var ganska enkelt att kliva över så man är ju inte låst i EF bara för.man börjar där. Likaså risken att du blir personligt ansvarig i EF med din verksamhet känns ofarligt jämfört med att tex sälja hus eller juridisk rådgivning etc
Om det är framför allt fotokonst och liknande som företaget ska syssla med kan det vara fördelaktigt att ha det i en enskild firma. Det finns en hel del specialregler för konstnärlig verksamhet som gynnar egenföretagare.
Generellt är aktiebolag relevant när du börjar komma upp i viss omsättning och/eller det blir en betydande del av din inkomst (jag skulle dra gränsen vid 336000, som är vad du kan omsätta momsfritt). Men det är behäftad med högre kostnader i nästan allt. Framför allt om du inte har koll på reglerna - förseningsavgiften för deklarationen är exempelvis 12500 kr.
Tusen tack för bra input! Absolut, man borde ju klara sig ganska väl där utan försäkringar till en början. Det enda skulle väl vara om man hamnar i nåt problem med upphovsrätt och sådana bitar, men det känns långt bort.
Kul att höra! Ja, de bitarna är jag inte så orolig för egentligen. Jag har ju redan basverktyg som jag köpt för privata pengar, så som kamera, objektiv, redigeringsprogram m.m. Så jag ser inte det som att jag tar någon ekonomisk risk som så. De omkostnader man potentiellt kan ha är ju material, så som ram, kostnad för print etc, och det tänker jag mig att man ordnar on demand så att säga. Jag tänker också att möjligheten finns att sälja digitala verk, till bildbyråer och liknande, och då kanske den ekonomiska risken är ännu mindre.
Ju mer jag läser på, inser jag nog precis som du är inne på att EF är den mer rätta vägen att gå jämfört AB. Visste dock inte det som rör kostnärlig verksamhet. Har du några exempel eller vet var man kan läsa mer om detta?