Jag är i startgroparna för att starta upp ett eget AB, för att erbjuda tjänster. Just nu ser jag inte att jag kommer sälja några varor i alla fall, men vem vet var det tar vägen Jag kommer vara den enda anställda i bolaget.
Jag behöver då starta upp ett företagskonto på en bank, där jag kan sätta in de 25k som behövs för att registrera bolaget. Dock var det inte så lätt som jag trodde (en del kan inte ta in fler bolag just nu, och det verkar över lag vara lång handläggningstid). Det verkar också vara ganska dyrt. Danske bank (som jag har privat) tar 2,5k i uppstartsavgift, samt 149kr/mån, vilket är betydligt mer än vad jag hade föreställt mig.
Har ni några tips på bank som ni tycker har fungerat bra för er?
Det jag ser att jag kommer behöva är företagsswish (när kunden är privatperson), och ev bankgiro (om jag lyckas sälja in mina tjänster till företag/kommuner/organisationer) framåt, samt betalkort. Jag vill ha ett så enkelt upplägg som möjligt och snabbt komma igång med ett företagskonto, för att komma vidare i processen.
Smidigast är vad jag förstår Bokio (där allt ingår, med Svea Bank).
Jag är just nu inne i processen med Länsförsäkringar eftersom jag har mitt privata där. Det är ingen uppstartsavgift vad jag förstår, kostar något liknande per månad, och så tillkommer bokföringssystem. Det är dock allt annat än smidigt, det har tagit flera veckor, har nog fyllt i 25 papper nu, och än är jag inte klar.
Kollade inte på kostnaden så mycket då det, förhoppningsvis, är småpotatis i det stora hela. Körde med SEB, ansökan gick fort, fick svar fort (1-2 veckor) vilket var att det var godkänt. Jag hade då inte lagt ner ens en timme på affärsplan eller dylikt. Så jag kan helhjärtat rekommendera SEB - men kanske beror på vilken branch du är i.
Detta var för ett par veckor sedan, så bör vara liknande handläggningstid nu.
OK! 25 blanketter låter lite övermäktigt Lycka till!
Länsförsäkringar var en av de som inte tog emot fler kunder när jag kikade för någon vecka sedan, jag har försäkringar därigenom sen tidigare. Dock verkar jag nu kunna komma vidare på deras hemsida… så kanske värt ett försök! Det verkar inte vara någon uppstartsavgift heller, vad jag ser.
Går du på pumpen så kan du jo överväga att köpa ett lagerbolag där bankengagemang redan finns som du kan ta över. Jag har startat två bolag via SEB och har bra erfarenhet av dem men har läst att många andra har haft strul på forumet.
Använder själv Bokio för fakturering/redovisning/lön (men inte deras konton). Man ska vara medveten om att det är en horribel prisutveckling på deras tjänster.
Flera av dokumenten överlappar varandra, och en del förutsätter att man redan har ett orgnummer. Då ska man fylla i dem som om att man hade det, fast man inte har det. Väldigt analog och trubbig process. Får fira när det väl blir färdigt.