Hej!
Jag tänkte starta upp ett aktiebolag för konsultverksamhet vid sidan av mitt jobb. Skulle behöva en företagsbank där enda funktionerna är få ett bankintyg, kunna ta emot betalningar och skicka pengar till tex. avanza. Kommer inte arbeta jättemycket med det i början så tjänster som kostar flera hundra i månaden känns onödigt. Är det någon som har ett bra tips för att komma undan så billigt som möjligt? /Carl
Hej,
det handlar inte bara om att få ett tips på en bank med inga eller låga avgifter utan att hitta en bank som ens vill ha dig som kund.
Om du läser olika trådar så kommer du se att nästan alla banker har nekat individer bankintyg och konton.
Du kan komma behöva kontakta flera innan du får napp.
Marginalen kan fixa bankintyg för 995kr och är bra och billigt. Du behöver ta fram budget, affärsplan, samt kopia på stiftelseurkund och bolagsordning.
Jag startade mitt AB förra året och valde att gå med SEB. De har ett nästan helt digitalt flöde för bolagsbildning. Behövde aldrig gå in på något bankkontor utan hade ett videomöte på 30 min och det var mest en formalitet. Om jag minns rätt så var de enda papperna jag behövde signa med bläck för företagskortet, resterande räckte BankID. Allt med banken gick faktiskt rätt smidigt för mig.
Läser man här på forumet så verkar dock inte andra haft samma upplevelse som jag när det gäller SEB. Om jag hade tur eller de otur lämnar jag öppet.
Har för mig att jag gjorde ett inlägg där jag beskrev processen steg för steg, ska se om jag hittar det.
EDIT: Kan inte hitta det tyvärr.
Tolkar det som du aldrig i någon form varit kund till SEB tidigare? I så fall är det imponerande.
Mitt tips är att kolla Bokio med deras företagskonto via Svea bank.
Jag är privatkund till SEB och har haft tre bolag hos SEB och varje gång har det krävts fysiskt möte med genomgång av affärsplan samt nasande av TP-försäkring. Tycker dock tjänsten är bra men behöver den inte sedan Bokio börjat med företagskonto.
Jag hade ett privatlån(medlemslån unionen) men inget annat engagemang hos SEB innan jag startade AB via dem.
Jag är också privatkund till SEB och de krävde inget fysiskt möte när jag drog igång min lilla konsultlåda.
Jag betalar för bokio och är mycket nöjd. Det sparar mig enormt mycket tid med bokföringen samt sparar in sig självt eftersom jag slipper betala redovningskonsult för att sköta de få fakturor jag har om året, bokslut osv. Med bokio får du Svea bank med bankgiro.
Tänk på att du generellt ska maxa din utdelning innan du sparar i företagsägd KF.