Jag har en enskild firma. Inte mycket pengar varken in eller ut. Inget jag lever på. Har ett separat privatkonto på min bank (SEB) för detta. Har handlat om fakturor som betalas och fakturor som går ut. Öveföring till kontonumret. Aldrig behövt bankgiro eller sådana tjänster.
Nu hade jag ett projekt (vinylalbum som såldes) som gjorde att det råkade komma in lite mer pengar (ca 200.000), och under kort tid. Fick då ett brev från banken om att jag skulle uppvisa att pengarna inte kommit från penningtvätt eller terrorism. I detta brev nämnde jag att jag har en enskild firma och att det kommit in pengar från folk för ett vinylalbum.
Fick nu svar från banken att jag INTE får ha privatkonto för en enskild firma utan måste ha deras företagskonto (mot en kostnad). Och att om jag inte skaffar det kommer mina konton och tjänster att stängas av hos dem.
Verkar vara lagligt ha enskild forma på privatkonto. Så inte där skon klämmer. Och folk jag frågat verkar driva enskild firma utan företagskonto och inte haft problem med sin bank, t.ex. SEB.
Men ja, hur som – min fråga lyder: Finns det någon bank där en kan ha ett företagskonto utan kostnad. Eller kan ha gratis privatkonto som företagskonto utan att bli hotad. Jag har ingen volym nog att betala för ett företagskonto och dylik skit. Inte heller något behov.
Körde EF tidigare och kan inte minnas att det finns någon lag som säger att du måste ha separat konto för EF och ditt privatliv. Men det är säkert så att bankerna inte godkänner det i sina villkor för att kunna tjäna lite enkla pengar.
Dock så hade jag olika konton eftersom jag hade kassaflöde. Jag minns inte riktigt ifall det kostade extra. Har svagt minne att det kanske gjorde det eftersom jag även hade ett bankgiro. Det var på Swedbank.
Bokio erbjuder gratis bankkonto för företagare har jag för mig (med det finns säkert snaskiga detaljer i det finstilta kanske?). Blir nog inte dyrt ifall du skulle åka på att betala för något med så lite flöde du har. Då kan du köra bokföringen hos dem gratis också. Använder det inte själv (byrån vill köra Fortnox) men kan vara värt att kolla.
Kanske någon annan på forumet som vet mer om att faktiskt använda Bokio.
Lite nyfiken dock på hur banken får veta att det är ett EF-konto?
Det är ju bara att öppna ett extra konto på webben och döp det till EF-konto. Ingen som kommer märka något. Sedan kanske det blir svårt att koppla ett BG-nummer till det. Men om du har kunder som betalar direkt på kontot är det ju lugnt.
Jag hade den lösningen själv innan jag startade mitt AB 2012. Har svårt att tro att banken visste om att det var ett EF konto, någonsin.Ja jag kanske inte gjorde rätt, men då är det iaf preskriberat nu
Tror inte de får reda på det ifall du inte säger något. I mitt fall handlade det om att jag behövde ett BG och då antar jag att man anger org/pers.no i något avtal. Pers.no används väl bara av EF.
Men har du bara ett extrakonto och ger ut kontonummer som kunder kan betala till så behöver de inte veta något, precis som du gjort.
I mitt fall så kom det in ca 600 överföringar från externa konton under kort tid. Och då skrev de att jag hade 10 dagar på mig att visa att det inte handlade om penningtvätt eller terroristfinansering.
I mitt svar så nämnde jag att jag hade en enskild firma. Jag visste inte om att det skulle kosta ha ett konto för enskild firma som är knuten till mig som privatperson. Då kunde jag väl kunna ha övervägt att framställa det mer som ett hobbyprojekt eller whatever. Men ja.
Nu vill jag hitta ett annat alternativ. Jag har inte råd betala 1200 spänn per år för enskild firma. Så liten är verksamheten.
När du ska starta ett aktiebolag och aktierna ska betalas med pengar behöver vi ett bankintyg från din bank. Betalningen för aktierna blir företagets aktiekapital och intyget ska visa att aktiekapitalet är inbetalt på ett särskilt konto som den som startar företaget har öppnat.
Har svårt att se hur du skulle komma undan att inte ha ett riktigt företagskonto när du kör AB. Tror dessutom att det nog inte skulle vara lagligt eftersom om kontot tillhör dig så är det inte bolaget pengar ju. Kontot måste stå på AB’t eftersom det är en juridisk person.
I vissa Länsförsäkringar så kostar det 300 kr om året om man är guldkund. Jag har hem/villaförsäkring/500 kr på ISK i månaden och BG-konto/företagskort för EF.
Men om du är ute efter ett gratis företagskonto så kanske Bokio skulle kunna passa: Priser | Bokio
Det tillkommer kostnader vid transaktioner (beror på din prisplan) men om man inte har många transaktioner så kanske det blir en billigare totalkostnad än traditionell bank?
Jag använder inte det (använder annat system för bokföring) så jag kan inte säga ifall det fungerar bra.
På lawline diskuterades fallet om det var lagligt att flytta sitt aktiekapital till en kapitalförsäkring [1], och svaret där var att det var ok. Argumentet var att det juridiskt inte spelar någon roll var pengarna befinner sig, det enda som är viktigt är att det “måste finnas eget kapital som motsvarar det i bolagets balansräkning”.
Därför undrar jag om det stämmer att det inte är tillåtet att ha ett ABs konto bland sina egna konton i privatbanken. Der verkar inte spela någon roll var pengarna residerar.
Skulle man då i princip inte kunna starta ett AB med bankintyg från en bank och sen efter registreringen hos Bolagsverket överföra pengarna till stitt privata särkilda konto för ABn och avsluta företagspaketet? Då betalar man bara avgifterna en gång och inte i följande år.
Det kanske funkar för ett enmanna-AB med inte så stora kassaflöden.
Däremot ser jag också problem om beloppen blir för stora, då bankerna kommer kräva en förklaring för höga insättningar.
Men kanske har jag tolkat det fel och det visst finns en regel om att pengarna måste befinna sig på ett konto som ägs av den juridiska personen som utgör ABn?
Det spelar ingen roll hur det bokförs. Det räknas som ett förbjudet lån.
Jag har inte hunnit kolla på detta, men vill också hitta en billig lösning. Man kan ha ett konto på Swedbank helt utan tjänster med pengarna liggande. Alternativt ett räntekonto på SBAB.
Har inte koll på gratis, men Marginalen var rätt billigt och hade ränta senast jag kollade. Funderade på att hiva in en hög med pengar så att räntan betalar avgiften…
Lunar och Revolut tror jag att jag hört i andra diskussioner.
Finns väl inget krav på att ha ett konto, bara krav på bankintyg för att bevisa att de finns pengar när man startar upp AB?
I teroin kan man säkert säga upp sitt konto efteråt och lösa betalningar med wise eller revolut etc. Men kanske onödigt krångligt (betala svenska räkningar nån dag?) och hög risk att pengarna blir låsta om man har merparten hos en fintech-bank?
Behöver man lägga energi på att optimera bort ett par tusen per år kanske man inte behöver ett bolag utan de är mer som en hobbyverksamhet?
Mitt bolag betalar ca 1500kr/år hos SEB tror jag.
Har varit med om att endast svenska konton går att ange som mottagare för svenskt företag hos vissa, eller att man behöver bevisa att man är registrerad på en svensk bank.
Men för att svara på första frågan, enskild firma går jättebra att ha på sina privata konton. Banken vill nog bara sälja på dig tjänster.