Hej, undrar om någon har bra förslag på företagsbank till mitt blivande bolag.
Skickade in en ansökan men fick som svar att banken va överbelastade och inte hann ta imot ansökan.
Mvh
SEB, de skötet allt smidigt och det mesta via nätet.
Min privatbank HB har inte svarat ännu, frågade dem för över 1,5 år sedan.
Jag har Skandiabanken privat men då de inte har stöd för företag så kontaktade jag Handelsbanken.
Handelsbanken har typ ett kontor per kvadratkilometer i Stockholm (där jag bor) och det är sjukt lyxigt att ha en bankkontakt på gångavstånd.
Jag tycker det gick smidigt och jag fick en hel del hjälp och svar på funderingar när jag startade upp mitt bolag (detta var i maj i år).
Men ärligt talat är det nog mer beroende på vilken bankkontakt du får än vilken bank du väljer.
Jag tänker det beror lite på vilka behov du har. Behöver du kontokort? Behöver du en bankkontakt som tror på din affärsidé för att kunna låna pengar? Vill du ha billigast bank?
Jag undersökte banker när jag startade mitt företag och då var det förvånansvärt få som erbjöd bankkonto etc. för företag i Sverige. Typ storbankerna och någon nischbank. De stora kan ge bra erbjudanden om du redan är kund där för att behålla dig som helhetskund, andra banker kan försöka locka över alla dina engagemang (som vid husköp etc.).
Men den som var ‘bäst’ för mig var den billigaste banken och då blev det för mig marginalen bank, 70 kr månad för bankengagemang etc. (bankgiro etc.). Det som de inte har är konto/kreditkort. Men det finns gratisalternativ till kreditkort, t.ex. QRED (som tom har cashback), Fortnox eller Mynt (som är de som tillhandahåller Fortnox kort). QRED är gratis (var det för mig i alla fall.
Så fundera vad du behöver och välja utifrån det.
När jag startade mitt företag 2022 så hade jag också problem med långsamma och i det närmaste ovilliga banker. Jag fick tips om Svea bank som hade en väldigt snabb och bra process för uppstarten av AB, mer eller mindre helt automatiserad på nätet även vad det gäller aktiestartkapital. Tyvärr fungerade inte den redovisningstjänst jag använder med Svea men när man väl är igång så var det lätt att byta bank.
Hej! Kollade på svea bank men tyvärr så kan man inte starta bolag med svea bank nu men bra att det gick smidigt för dig😊
Är du helt säker?
//Swanthe
Hur funkar det med Marginalen Bank, någon anslutningsavgift? Går det att få bankintyg?
Han på svea bank sa att det inte gick göra det just då men skulle gå efter några veckor, är dock osäker på varför men kollar igen
Mvh