Hej, för ett tag sedan startade jag ett företag med avsikt att använda det för konsulttjänster (jag skulle vara den enda anställda).
Under tiden fick jag en anställning och jag är engagerad i mitt arbete, därför tror jag inte att företaget kommer att ha någon försäljning inom kort.
Jag har bara ett grundkonto för att sätta in 25 000 och jag letar efter ett bankalternativ som fungerar i denna situation. Bankerna kräver en affärsplan, något som jag inte har med tanke på omständigheterna ovan. Jag är ännu inte redo att sälja företaget eftersom min situation kan förändras i framtiden.
Vilken bank rekommenderar ni för ett ‘inaktivt’ företag?
Misstänker att det är SEB för jag upplevde något liknande med dem. De vägrade att ge mig åtkomst innan jag var registrerad för både F-skatt och moms plus hade ett fysiskt möte, kul om det är ett holdingbolag liksom… Jag är dessutom privatkund och har ett annat bolag i banken sedan många år tillbaka.
Kolla med Svea (min 99 kr i månaden), Bokio (199 kr i månaden inkl bokföring, fakturering etc), Marginalen (1200 kr om året om jag minns rätt) är väl mina tips.
Fientligare och misstänksammare bank får man leta efter. Jag var (också) redan privatkund hos dem, och hade redan ett företag (enskild firma) med separat företagskonto konto hos dem. Skulle starta ett AB och ha konton hos dem och ha allt samlat. Men nej nej. Sakta i backarna. Jag hade hjälp av min redovisningsfirma att starta AB:t och de hjälpte mig igenom det. Annars hade jag inte pallat med det.