Starta bolag: vilken bank ska jag välja?

Hej!

Enligt tråden: “Starta AB - några frågor” så har jag några frågor kring att start AB. Den här handlar om val av bank:

Privat har jag endast nätbaserat banker som inte har särskild utvecklade företagstjänster. På min hemort har SEB kontor.

Något att tänka på i valet av bank?

Jag håller gärna nere kostnaderna initialt tills jag börjat få in pengar och klarar mig med väldigt grundläggande funktionalitet.

Jag har bara erfarenhet av SEB men tycker det är helt ok, dom hjälper mig när jag behöver hjälp men håller sig undan övrig tid… :wink: Kostar runt en hundring mån för konto med internetbank, samt ett debitkort kopplat till kontot… Första året var gratis, vet inte om dom fortfarande har det erbjudandet…

Jag har testat en hel del banker och så länge man gör “normala” grejer så spelar det inte så stor roll vilken man väljer. Enklast är att välja samma bank som du har privat så får du överföringar t.ex. momentant mellan ditt privata konto och företagskonto. Det är praktiskt ibland.

MEN så fort man ska hålla på med aktier, affärer och lite mer komplicerade transaktioner så är SEB överlägset bäst. Det är då deras historik som affärsbank kommer till nytta. T.ex. i ett av våra saminvesteringsprojekt på Patreon så ville Swedbank ha 50 000 SEK betalt för att genomföra vissa saker som SEB gjorde gratis…

1 gillning

SEB är en stabil företagsbank. Jag har själv använt dem i flera företag. Om de har ett lokalt kontor hos dig skulle jag inte leta vidare. Ta deras paket “enkla firman” för aktiebolag, så ingår bankgironummer och bankkort. Vårt företagserbjudande | SEB

Kostar 100 kr / mån. Står på sajten att de bjuder på de första 6 månaderna, men jag har alltid fått första två åren gratis. Antingen har de ändrat hur lång tid man får gratis eller så måste man bara sätta sig med en bankman för att få två år. Prova att boka ett möte med en företagsrådgivare på ditt lokala bankkontor och säg att du hört att man brukar få två år gratis.

1 gillning

Efter att ha tagit del av era kommentarer tänkte jag boka möte på SEB. Blev då smärtsamt medveten om att även de, som sista bank i kommunen, har stängt sitt lokala kontor. Nåväl, de finns kvar med större kontor i grannkommunen där jag ofta har vägarna förbi. Tack för era råd och särskilt för tipset om att förhandla bort månadsavgiften de första två åren @woody! Det blir SEB som jag kommer ta kontakt med i första hand. :+1:

1 gillning

Jag kan också helhjärtat rekommendera SEB. De har alltid varit bra mot oss både privat och med företagen (trots att vi är otrogna med placeringar etc). De accepterar att jag har en bättre TJP och fondutbud hos andra aktörer.

Det är så klart bra att hålla ner kostnaden, men läser på andra håll om de som absolut inte har råd att betala 100 kr i månaden för banktjänster och 100 kr i månaden för redovisningsprogram och då ska man i min mening inte köra företag, då är det en “hobby”. Gick på en “mina” tidigare och bytte företagsbank när jag körde EF från SEB till LF. När jag sedan skulle ombilda till AB så kunde inte LF hjälpa mig förrän efter minst sex veckor (gällde bankintyg) och det höll på att kosta mig. Skickade ett mejl till lokala SEB kontoret och blev uppringd och fick allt löst samma dag. Sedan dess så stannar jag gladeligen kvar. Underlättar verkligen att ha samma bank privat som för företaget, t.ex. när man ska ta / utöka bolån.

1 gillning

Jag måste bara passa på att basunera ut hur otroligt smidigt det har blivit med att starta AB. Först och främst är verksamt.se helt suveränt med så kallad “enkel anmälan”.

Förra gången jag gjorde det här var jag tvungen att hitta på en mall till bolagsordning själv för att sedan skicka in. Nu helt digitalt och automatiserat formulär. När jag sedan skulle vända mig till SEB för att boka möte och få ett bankintyg inser jag att det går att göra på distans genom självbetjäning. Helt outstanding!

Skall förstås kompletteras med en kreditupplysning och kanske ett telefonsamtal innan det blir grönt ljus men riktigt smidigt! Detta fanns inte när jag gick igenom motsvarande process för bara några år sedan.

Bra tjänster förtjänar gratisreklam:

1 gillning

Undvik Danske Bank. Riktigt dåliga på digitalisering.

Hade den mest underliga konversationen med en bankman på SEB. De nekade mig att starta upp ett företagskonto hos dem med motivationen “att de har för högt tryck på ansökningar av bankintyg just nu och prioriterar kunder som redan är privatkund hos SEB”… Det känns som ett väldigt “jobbigt” problem att ha för en bank, för många som vill bli kunder hos dem :thinking:

Någon annan som haft liknande erfarenheter?