Har nu kommit så “långt” att vi har en idé och vi har viljan att starta ett på riktigt. Vi har namn, idé, kapital och samarbetspartners.
I fredags satt jag 3h i telefon med SEB (frugans bank, då ICA-banken inte erbjöd bankintyg) för att försöka få ansökan gjort. Problemet var att vår suppleants (svenska) personnummer inte fanns i deras datasystem så jag kunde inte göra det exakt som ansökan på bolagsverket.
Jag söker nu efter en bank ni kan rekommendera. För f*n vad jag tycker att banker är krångliga.
Tror de är lika goda kålsupare alla tyvärr, de har missförstått det där med service.
Tipset är att boka personligt möte på någon av bankerna som har kontor, det blir lite lättare när man sitter i samma rum att resonera och att det strulade med SEB var kanske bara bra de tar betalt för att starta företagskonto o.s.v.
Även jag håller på att starta AB. Inte valt bank än men insett att det inte var helt enkelt… Vart i kontakt med flera men fått ett bra intryck av Svea bank.
Då hade jag valt en annan väg.
Köp Lagerbolag av Fortnox.
De sköter all initiala pappersarbete som behövs och har ett samarbete med SVEA Bank. SVEA Bank fixade allt genom email korrespondens och ett avslutande telefonsamtal.
Jag startade ett av mina bolag enligt ovan och det gick väldigt smidigt.
Nu har jag lyckats fått kontakt med banken och har fått instruktioner om:
Att sätta in startkapitalet på kontot som skapas åt mitt företag.
Signera att det är inkommet på verksamt.se
Ansöka om F-skattsedel på skatteverket
Tuta och köra
Jag startade två bolag genom SEB. Valde dem då allt gick att göra på distans.
Blev faktiskt överraskad över hur snabb handläggning de hade på banken.
Bolagsverket var också snabba på bollen men tyvärr kan jag inte säga samma sak om skatteverket.
Med det sagt, om jag ska starta ytterligare företag kommer jag nog köra på lagerbolag.
Jag har mitt företag hos Länsförsäkringar, när jag ombildade från enskild till AB hjälpte dom till med allt som behövdes.
Har direktnummer till min bankman och har alltid fått hjälp när jag behövt, men tänker att det viktiga oavsett bank är att man har en personlig kontakt och att denne är duktig och hjälpsam.
Fick lika dåligt första intryck av SEB som dig, av samma anledning. Bisarrt dåligt. I övrigt har det inte varit några problem för mig att sköta det vardagliga med SEB, förutom att Bokios integration mot dem inte funkar längre så jag måste importera transaktioner the old fashioned way. Gissar att det beror på SEB det med
Fast då betalar man ju flera tusen? Gör man inte det? De hade ju kunnat finansiera flera års bankavgifter?
Ja, de är lite stökiga, men jag som har Swedbank kan ju berätta att de inte är supermycket smidigare. Tyvärr verkar det vara lite tidens melodi.
Jag hoppas ju på Lunar Bank som i Danmark har gjort onboarding så smidig att mer än hälften av alla nystartade företag i Danmark väljer dem. Men vi får se när de får ordning på sin app och svenska verksamhet…
Jag har gjort allt själv för båda min bolag. Det kring verksamt etc gick väldigt smidigt. Första bankintyget var också smidigt och löstes via telefon/e-post. Andra var betydligt krångligare.
Exakt, jag tycker verksamt.se idag är så smidigt så att jag brukar beskriva det som:
Klicka på “start AB”, klicka nästa, nästa, nästa, jag håller med, nästa, så är det färdigt.
Kostar totalt också bara 1900 kr har jag för mig. Enda gången jag körde lagerbolag var när jag behövde ha bolaget inom samma vecka, men det har hänt en gång på 20 år…
Ja, men problematiken var att han slösat tre timmar med en bank och inte kommit någonstans. Fick ju inte något konto och bankintyg så hur smidigt Verksamt fungerar var liksom inte poängen.
Att i det fallet betala ett par tusen för att få upp bolaget och få bank med konto och bankintyg kan vara värt det.
Nedanstående är vad jag betalade förra året för lagerbolag och ett annat bolag jag drog igång i år hade jag kontakterna med bank och körde då själv på Verksamt.
Det handlar om vilken tid man vill lägga jämfört med vad du kan betala för att slippa lägga tiden.
Fortnox tog 1995 för deras arbete + 1400 gick till att registrera om vissa saker på Verksamt.