Driver sedan ett drygt år tillbaka en mindre enskild firma vid sidan av mitt ”riktiga” arbete. Omsättning och vinst har börjat ta fart lite grann men just nu ser jag det främst som en kul hobby som på sikt förhoppningsvis skulle kunna bli något mer (antingen en deltidssysselsättning som ger mig mer frihet över min egna tid eller att jag säljer bolaget).
Har en bra lön på mitt vanliga jobb och ett stabilt sparkapital vilket gör att jag inte är i behov av snabba pengar utan vill snarare maxa vinsten på sikt.
Har pratat med min redovisningskonsult och han rådde mig att omvandla till ett aktiebolag och kunde även förmedla en kontakt som kunde hjälpa mig med detta.
Hur svårt och stor sak är det att omvandla en i mina ögon simpel enskild firma till ett AB?
Har ni några bra råd/tips för vinstmaximering i ett ab med min förutsättningar?
Att starta ett AB är en relativt enkel sak. Om du vill förenkla ytterligare kan du köpa ett redan existerande (tomt) bolag för några tusenlappar.
Att ha ett AB skiljer sig väsentligen från EF genom att du kan behålla vinsten i bolaget och bygga upp ett kapital där. I en EF betraktas (och skattas) allt överskott som ”lön”.
Om du redan ligger nära brytpunkten för statlig skatt och vill undvika den, låter AB lämpligt. Observera att du inte kan ”flytta över” några pengar från EF till AB, utan du börjar från noll.
Hur är det med själva omvandlingen av en befintlig enskild firma till ett aktiebolag. Är det lika lätt som att starta från scratch eller finns dte fallgropar som gör att det kan vara en god idé att till extern hjälp?
Eftersom det är en del formalia kring skapandet av ett AB skulle jag ta hjälp ändå, om du inte är helt säker själv. Ett bra tips är annars att läsa på verksamt.se.
Du omvandlar inte bolaget, i ordets strikta bemärkelse utan öppnar ett helt nytt. Du kan därför driva både EF och AB parallellt, om du så önskar.
Länge sedan jag gjorde det men såg precis att Fortnox säljer lagerbolag för 6500 kr inkl moms + 25 000 kr i aktiekapital. Då ingår alla avgifter hos bolagsverket och Fortnox hjälper till med alla papper. Det går säkert att hitta billigare, men det ger ett humm om kostnaden.
Annars är det ju inte supersvårt att starta upp själv. Om du tänker 1000 kr/h så tror jag du klarar det billigare än 6000:-.
Lite pill, lite att läsa på om. Men inte svårt.
Din utmaning är snarare flytten från gamla verksamheten till nya. Där kan det finnas avtal och annat som krånglar förstås, men det beror väl på vad du gör.
Alltså, skulle verkligen avråda från ett lagerbolag om det inte är ett akut tidskrav. Det är på riktigt inte mer än att klicka sig genom en guide på verksamt.se. Det tar inte mer än några minuter.
Finns två fördelar med Lagerbolag via Fortnox som kan göra det värt (enligt mig):
-Om man har bråttom i andra halvan av december och vill säkra att bolaget registreras innan årsskiftet
-Samarbetet Fortnox har med Svea Bank gör det smidigt och snabbt att få igång ett bankkonto, få bankintyg etc.
Hej, jag valde att inte köpa ett lagerbolag efter att ha snackat lite med min redovisningskonsult. Det är en person jag litar på och har jobbat ett antal år med när jag var ekonomiansvarig på en förskola, så gick på vad hon sade. Enligt henne är det som Jan påpekar ovan ganska enkelt att skapa bolaget, samt att bolagsverket har ganska korta handläggningstider (och som visas föredömligt på hemsidan). De prioriterar också nyregistreringar över ärenden som ändring av styrelse, något man måste göra för ett lagerbolag.
Nu hade jag henne på tråden när jag registrerade bolaget, och det var bra för:
Ingen koll på SNI-koder (googla innan)
Hade bara ett namnförslag, men skickade till slut in tre och jag fick mitt andraval (annars fastnar ärendet)
Jag kunde bolla syftet med henne
Nu hade jag ganska bråttom att få igång mitt bolag och jag låg på banken väldigt mycket. Det hjälpte säkert också att jag nyss tagit bolån hos dem och att jag är helkund. Men jag kan förstå AimHighers poäng om bank ovan, då det helt klart var den långsammaste delen av bolagsskapandet.
Yes, tänk på att allt kan man ändra i efterhand - särskilt om man själv äger 100 % av aktierna så är det inget problem. Det är bara köra “standard” på alla inställningarna hos verksamt.
Jag köpte ett Lagerbolag i december.
Väntar fortfarande på att SEB ska hjälpa mig med konto och likvidintyg…
Fyra samtal till SEB där de vid tre senaste samtalen sa att de skulle prioritera ärendet.
Gått en månad sen samtal ett och två veckor sedan samtal 2-4.
Efter fjärde samtalet tog jag kontakt med Svea Bank som löste det på ett dygn.