Har du två bolag du äger som fysiker så kan du ta ut enligt schablonregeln på det ena och enligt huvudregel på det andra.
Det här är något som jag har funderat på en längre tid. Tog upp det med min redovisningskonsult, men hon såg inte meningen med det alls för min del. På den tiden så konsultade jag till 80% och körde IT-drift för ett mellanstort företag en dag i veckan. Det var alltså två väldigt olika verksamheter. Som det ser ut nu så kommer jag att åren framöver få resultat som gör att jag kan börja få mer över i mitt Eget AB så att det räcker till lön till brytpunkten, full utdelning enligt 3:12, avsättning till tjänstepension och avsättning till KF.
Intressant. Hur håller man då bolag 2 aktivt innan man bygger verksamheten? Kan man mellan två Eget AB som inte tillhör en koncernstruktur sälja t.ex. bemanning eller är det en no-no?
Om ditt ena bolag äger ett par aktier i ditt bolag som du debiterar kund, tar lön och lönebaserad utdelning, så kommer du kunna räkna upp utdelningsutrymmet enligt schablonmetoden i det bolaget som äger några aktier av huvudbolaget. Då får du utdelning enligt huvudregeln i det ena och ett utdelningsutrymme enligt schablonregeln i det andra. Dock måste ju ditt schablonbolag även få in pengar på ett eller annat sätt, vilket du kan få när huvudbolagets eget kapital är tillräckligt stort genom indragning av aktier. Då kan du sen betala ut det du har i utdelningsutrymme i vinst vid lämplig tidpunkt. Du får även räkna upp utdelningsutrymmet med 3% per år som du inte tar ut det…
Det enklare alternativet är att ha två bolag som drar in tillräckligt mycket pengar för att dela ut enligt lönebaserat utrymme i ena bolaget och enligt schablonregeln i det andra, då får du ut pengarna varje år istället…
Tack. Det var lite det här spåret jag var inne på. Att i stället för att konsulta inom det nya området (för mig) i befintligt bolag lägga den verksamheten i ett nytt bolag. Alternativet för mig har annars varit hitta någon ytterligare kund inom mitt befintliga verksamhetsområde men känner att jag vill “branch out” lite. Min erfarenhet är att när andra hör av sig till mig så räcker sällan den kapacitet som jag har ledig, jag tror att jag inom det nya verksamhetsområdet kunde göra mindre punktinsatser som kunde generera en omsättning som kan resultera i ett utdelningsutrymme enligt schablonregeln.
Sådana här tankar väcks ju ofta mot slutet av året…
När ska man tro sista chansen att starta bolag är för att ha igång det att räkna utdelningsutrymme för i år? (Jag kommer inte ha nåt att dela ut från det nya bolaget)
Det är alltid för sent att vänta när det handlar om handläggningstider hos myndigheter, det spelar ingen roll hur goda dina argument är om det inte följer deras processer!
Men det räcker att det är bildat och mottaget av Bolagsverket, registreringen blir beroende på ytterligare ledtider hos bolagsverket och banken…
Jag läser dig som att om jag ansökte idag kommer bokagsverket stämpla det som registrerat nån av kommande dagarna.
Sen kan det ta upp mot två månader få det flygdugligt pga banker, Skatteverket mm, samt inte minst Bolagsverket själva (som tycks prioritera de som ringer och tjatar).
Och detta spelar ingen roll när det bara är ett andra-bolag för att samla utdelningsutrymme för framtiden.
Att kombinera huvudregeln med förenklingsregeln är lite av ett kryphål som regeringen har försökt att täppa till. Just nu är det här inget stort problem. Omkring 11 000 delägare (av 385 000) kombinerade huvudregeln och förenklinsregeln år 2014. Man har samtidigt inte utrett i vilken situation eller vilka gränsbelopp det handlar om här.
Skulle det här sprida sig och bli en populär metod att utöka utdelningsutrymmet, särskilt för egenföretagare, skulle jag gissa att risken är att det här täpps till. Många partier menar att man vill “förenkla 3:12-reglerna” och den främsta kritiken mot regeringens förra förslag var att det skulle bidraga till att komplicera reglerna istället.
Jag kombinerar idag utdelningen via två bolag men jag räknar nästan med att det här kommer att täppas till kommande åren. Vi får se…
Helt rätt, det gäller att rösta rätt om denna möjlighet ska kunna fortsätta vara laglig… Vid två olika typer av bolag tror jag det är mer större chans att det inte täpps till.
Det är när det är bildat som är det viktigaste, men det är inte samma tid som registrerat (då det verkligen är klart med banken, bolagsverket osv) men det gäller samma sak här; det är den 1 januari som gäller för att du ska kunna räkna in utdelningsutrymmet det året… Så alla som tänker skapa ett bolag för att samla utdelningsutrymme, gör det NU!
Har man bråttom kan man även köpa ett färdigt byrålåde-AB. Kostade <10 000kr sist jag gjorde så för ett antal år sedan. Då äger man ju aktierna i det bolaget “direkt” man köper de så att säga.