Handläggningstid för bankintyg från SEB för AB start?

Hejsan,

håller på att starta ett AB och har reggat ett konto hos SEB för att få bankintyg.

Använt deras webbregistrering som var väldigt smidig måste jag säga! Men nu sitter jag och väntar på att de ska handlägga min ansökan.

Har någon erfarenhet av hur lång tid det brukar ta och om det finns något man kan göra för att snabba upp processen?

Har redan ett par kunder och skulle gärna skicka ut kontrakt men väntar på mitt bolag. :slight_smile:

Ring deras kundtjänst och fråga.

Jag är också intresserad av samma fråga, skickade in ansökan om bankintyg hos SEB och registrerade det på verksamt i måndags. Vad jag förstår av deras sida (Bankintyg från SEB – ansöka om bankintyg | SEB) tar det ca. 1-2 veckor tills de öppnar grundkontot, och sedan ytterligare två dagar från att man satt över startkapitalet till att de faktiskt skickar bankintyget till bolagsverket.

2 gillningar

Ja sorry, kanske skulle nämnt det att jag försökte ringa telefonbanken igår men var 3,5 h väntetid :smiley:

1 gillning

Pinga gärna när du fått kontot öppnat så får man en känsla för handläggningstiden så kan jag göra detsamma, bra för andra som söker i forumet i framtiden!

Jag kollade med SEB för någon månad sedan. Det var då tre veckors handläggningstid. ”Extremt mycket just nu”. Dessutom tillkommer ju handläggningstid för moms/f-skatt efter det. Jag valde en annan lokal bank istället som fixade det på några dagar. Sedan gick även f-skatt ganska snabbt på två veckor.

2 gillningar

Jag ansökte om bankintyg hos SEB den 15/5 och den 20/5 fick jag ett konto nr där aktiekapitalet skulle sättas in. Gjorde det i fredags och antar att de borde ha pengarna mån-tis.

1 gillning

Okay det var ju riktigt snabbt! Hoppas min ansökan följer samma mönster då borde jag få konto denna vecka!

1 gillning

Återkommer här när jag har gått vidare :slight_smile:

1 gillning

I de förtag jag startat har jag bett min (företagens) personliga bankman fixa det. Han löser det på 2-3 dagar. Så prova annars att gå den vägen. Kanske försent för TS men kan förhoppningsvis hjälpa någon annan. För övrigt tar jag allt med min bankman gällande företaget, inte kundtjänst. Men kanske har tur som har en bra :). Kan dock vara bra att bygga en relation med denne, som med allt nätverkande.

1 gillning

Tack för tipset! Första gången jag startar ett företag och har ingen erfarenhet sedan innan.

1 gillning

Loggade in på verksamt.se nyss och allt var färdigt från bankens sida.

1 gillning

Okay det var ju snabbt!!

Hejsan! Tänkte bara meddela att nu fick jag meddelande om att ett konto för aktiekapital är öppnat. Så tog bara ungefär 5 dagar från ansökan hos SEB. Helt digitalt då.

Och nu (samma dag som pengarna kom in) så var bankintyget utfärdat för att gå vidare på Verksamt. Så totalt tog det mig 6 dagar från digital ansökan till färdigt bankintyg hos verksamt. Så vet den som söker om detta i forumet i framtiden :slight_smile: Ha det bra alla!

1 gillning