Eget AB vilken bank är bäst att använda

Hej, efter mer än 35 år som anställd inom privata näringslivet är det nu dags för mig att börja ett nytt kapitel. Håller på och ska registrera ett eget AB och undrar om någon har bra rekommendationer på vilken bank som jag ska använda när det gäller att skaffa ett bankintyg samt företagskonto. Är idag kund både hos Nordnet, SEB o LF. Kommer huvudsakligen ha 2 olika kunduppdrag kommande år så det kommer inte att bli många fakturor som ska hanteras.

Startade nyligen igång företag och valde SEB som bank då de känns som en bra företagsbank. Kollade på lite billigare alternativ först, men förhoppningsvis blir pengarna man spenderar för banktjänster en piss i havet jämfört med vad man drar in.

Tycker SEB var snabba, professionella och känns som ett allmänt stabilt val!

1 gillning

Både jag och min man har Handelsbanken till våra företag. Mest på grund av trevlig och kompetent personal på vårt lokala kontor. För oss är det viktigt med lokalt kontor och bankmän som har lokalkännedom.

Från början hade min man Länsförsäkringar eftersom det tog för lång tid för Handelsbanken att få igång allt när han skulle starta sitt företag. Men det blev för omständigt att inte ha ett kontor lokalt så han bytte efter några år.

Så kolla först vilka kontor som finns i din närhet är mitt tips.

1 gillning

Tack för bra svar, frågan är väl om det snart ens finns några lokala bankkontor kvar :wink:

Tack för snabbt svar. Lutar mest åt SEB nu.

När jag startade mitt var jag tvungen att träffa dem fysiskt. Antar att det är mer modernare i privat-sidan än företag-sidan. Någon bank nära underlättade för mig. Blev ändå ett par besök där innan jag fick allt rullande. Sen dess har det inte behövt iaf. Har handelsbanken.

Jag behövde inte betala handläggningsavgiften då jag flyttade till dem privat. Kolla om du kan skippa handläggningsavgiften på bankerna du redan är kund hos. Har för mig att det kostade 2500 kr.

Jag kunde även förhandla bort kort årsavgiften efter ett år. (jag har egentligen tillgång till kreditkort genom företagspaket, men eftersom jag är ny till banken så tillät de mig inte använda det)

Efter att ha haft ett nybildat bolag som vilande satte jag igång och skulle ha igång banktjänster i december. Gick väldigt smidigt hos SEB, fick till och med uppstartsmöte samma helg när jag ringde torsdag eftermiddag och sa att det var bråttom (behövdes för att kunna sätta igång med första konsultuppdraget).

Tack för svar. Har bokat möte med SEB nu.

1 gillning

Ska tänka på att försöka förhandla bort engångsavgiften med SEB. Tack för svar.

1 gillning

Har försökt förhandla bort engångsavgiften med SEB. Nu säger de dessutom att den är på 5,000 kr, vilket låter totalt absurt. Särskilt då jag vid tillfället var kund i banken med ett annat bolag.

Blev så besviken på SEBs beteende med engångsavgiften (särskild i och med att jag alltså var befintlig företagskund), så jag bytte till lokala Sparbanken. Skåne för min del.

Personlig bankkontakt, kontor nära, inga uppstarts avgifter eller annat. Flyttade också över det andra bolaget, som innan låg hos SEB, dit.

Avråder generellt från SEB då det tog 8 försök, lika många telefonsamtal och över 6 månader att få ett till betalkort till bolaget jag hade där då. Helt extremt ohjälpsamma.

Stötta din lokala och stiftelseägda Sparbank!

2 gillningar

Hur gick det med val av bank?