Har fn Sparbanken Tjörn som är fristående från Swedbank enligt denna lista och efter lite googlande fann jag sparbankerna på 1:a plats följt av LF, se denna lista.
Har funderingar på att byta till SEB, som jag har haft tidigare, och öppna ett placeringskonto där, SEB placeringskonto får man kontakta banken för att öppna, det går inte att öppna på Internetbanken. SEB placeringskonto sträcker sig från 3 månader till 5 år och placeringskonto 6 mån har bara 0,75% ränta medan det 5 åriga placeringskontot kan han uppemot 2,5% i ränta.
Om den ena banken har lägre och färre avgifter väljer man ju den. Håller på att jämföra SEB och Sparbanken Tjörn nu för jag vill ju ha så låga utgifter som möjligt och många storbanker vet hur man blåser kunderna på pengar.
Har sparbanken i Mönsterås sedan många år nu… Och bor i Norrland men är en suverän bank… Lite avgifter och bäst av allt är att dom svarar i telefon när jag vill ha svar på något
Finns ju ingen anledning att välja en storbank för sparkonto, välj en nischbank istället för det. Jag brukar jämföra på finansportalen.se.
Storbanker kan bara konkurrera om bra räntor på konton med längre bindningstid, men frågan är om man vill låsa pengarna så lång tid för 1-2 procentenheter högre ränta.
SEB:s paketlösning med konton och kort är ju den dyraste med 600 kr/år. Visserligen de som höjde senast och de andra kanske följer efter.
Om Nordnet eller Avanza erbjöd betalningar skulle jag göra mig helt fri från storbank med en gång. Jag tycker de är helt meningslösa med obefintlig service. Jag har genom åren haft Sparbank, Danske, Handelsbanken och Nordea. Alla lika värdelösa. Bolån numera hos Nordnet till en mycket lägre ränta än någon bank erbjuder och utan risk för att de ensidigt tar bort ränterabatter, vilket är storbankers standardförfarande.
Jag har haft SEB som transaktionsbank under mer än 30 år. Har varit nöjd fram till nyligen.
Tidigare svarade dom snabbt på telefonsupport, men nu är det alltid lång väntetid, ibland mer än en timme. Dessutom går det inte längre att besöka ett bankkontor utan att boka tid. Och i Göteborg är det svårt att hitta tider och man får ofta vänta ett par veckor.
Var nyligen på ett bokat möte för att arvsskifte och då vi inte kunde göra klart allt så tänkte jag att man kunde få en personlig kontakt för vidare hantering av ärendet, men det verkade helt omöjligt, utan jag skulle boka ett nytt möte, vilket jag inte var så sugen på då det är så långa väntetider.
Det var först när jag berättade att jag även har ett företag med SEB som bank, där jag har en personlig kontakt, som det helt plötsligt blev möjligt att även hantera mina privata ärenden med en personlig kontakt.
Om SEB fortsätter att vara så svåra att få kontakt och hjälp av kommer jag att överväga att byta bank både för mig personligen och för mitt företag.