jag har varit trogen SEB kund ända sen jag först kunnat öppna bankkonto och har aldrig haft problem med dom. Deras app är fräsch, och inga krångel än så länge med något annat.
jag har stött på många på sistone som byter ifrån SEB pågrund av deras, som dessa personer förklarar ”dåliga kundsyn”. Dom menar att banken ska visa lite intresse att göra saker lätt för kunder.
jag har inte upplevt detta själv, men det fick mig att fundera på att kika vilka andra banker där ute som skulle intressera mig. Namnet som oftast kom upp var Swedbank eller ”sparbankerna” som jag fattat det också heter. Har ni några synpunkter? Eller åsikter om eran bank för privat bruk som ni skulle vilja dela? tack
Som investmentbank / börsmäklare för ens investeringar skulle jag säga, öppna upp ett investeringsparkonto i sek hos Interactive Brokers kontor på Irland.
Vad gäller din privata vardagsbank, kan det nog nästan kvitta?
Jag tycker att det är lite förlegat att tänka att man har “en bank”. Om jag har någon huvudbank så är det Nordnet, som jag har klart mest att göra med, då jag har bolån, privata investeringar, de tjänstepensioner jag kan placera var jag vill och företagets kapital där.
För sparkonton har jag hoppat runt lite, men använder just nu SBAB och Santander. För Visa-kort kör jag Bank Norwegian/Noba och för fakturabetalningar och Swish kör jag en fristående sparbank (tycker deras lösning är smidigt för detta). Jag har också konton i ett gäng andra banker, oftast pga historisk användning, så loggar då och då in hos dem vilket ger en uppfattning av hur bra deras internetbanker är.
Visst skulle jag inte ha något emot att flytta även kort, sparkonto, Swish och fakturabetalningar till Nordnet, men då ska de vara med konkurrenskraftiga villkor.
Tack för svaret.
Har liknande, men kanske lite mer simpel struktur. Nordnet för investeringar, SEB för privat(swish, fakturor, lönekonto, etc.), SBAB som sparkonto. Har hört Bank Norwegian har fördelaktiga kredit-kort, men bonus och vartannat, kanske borde kika på det.
Jo, tänker det. Var mest intresserad av vad andras tankar var kring detta. Har kikat innan på IBKR men tror det var för krångligt för mig att fixa vid det tillfället.
Jag bytte för 1,5 år sedan 50% av vårt bankengagemang från just Swedbank till Länsförsäkringar.
Sedan ändrades resterande bankengagemang i somras.
Har alltid varit nöjd med Swedbank men när jag gjorde en ordentlig analys på hur vi låg till räntemässigt så visade sig att flera års smyghöjningar, mest på en hyresfastighet som vi äger så ställde jag en rak fråga om vi verkligen borde ha den ränta vi hade… och då fick jag ett fullständigt nonsens svar …. När jag då bad om ett amorteringsunderlag fick jag svar att det lämnar dom inte ut på hyresfastigheter men att vi kunde få 0,15% ränterabatt som goodwill eftersom jag varit kund sedan 1984…..
Så nu efter en massa turer har vi ordnat nytt bankengagemang på 2 fastigheter sammanslaget 1,5 mSek.
Räntebesparing ca 30,000 kr
Med det sagt så kan det ju vara så att det kan vara så att du kan göra samma resa fast från SEB till Swedbank.
Detta har jag lärt mig att du kan aldrig riktigt lita på din bank…. Och det gäller att vara på dem hela tiden.