Val av bank till eget aktiebolag

Driver ett aktiebolag som konsult, bara jag själv som anställd.

Funderar på att byta bank, har kommit fram till lite grovt att mina krav är nedan och vad de kostar hos Swedbank

• · Kort debet - 350 kr per år
  • · Betalning plusgiro bankgiro - 300 kr per år
  • · Leverantörsbetalningar via fil – 1000 kr per år
  • · Integration affärssystem – 750 kr per år

Så totalt runt 2400 kr per år.

Banken måste integrera bra med fortnox (bara SEB, Swedbank och handelsbanken och danskebank där det fungerar fint)

1. Är det några fler saker man bör ha på sin kravlista?
  2. Nån som gjort en jämförelse? Hur står sig SEB och Handelsbanken?
  3. ni som har företag och privat hos samma bank, har ni lyckats förhandla til er bra bolån?

Fråga 1 - varför vill du byta bank?

Det som bör vara på din lista är din bankkontakt. Är detta en person du upplever som kompetent som hjälper dig och din verksamhet framåt. Tar du hjälp av denna eller är det bara rent praktiska skäl som gör att du har en bank?

Var kritisk mot deras tips och se hur dessa slår kostnadsmässigt, skattemässigt och bolagsmässigt. Får du en bankman/kvinna som bara föreslår saker som gynnar banken - fundera på att byta. Fokus ska ligga på dig och dina förutsättningar och i syfte att gynna dig. Detta tror jag personligen är svårt att hitta då deras mål är att driva en lönsam verksamhet också.

1 gillning

Man skall ära långvariga affärsrelationer och i alla lägen sträva efter sådana - möjligen med ett undantag - och det är banken.

Kanske för att banken, näst efter staten, kanske är den hårdaste och mest opersonliga och om omedgörliga med/motparten du kommer att ha.

När du inte behöver dom behandlar dom dig som en kung, frågar om du vill ha grädde i kaffet och vill höra dig berätta om allt du åstadkommit.

När du väl behöver dom vill dom inte veta varför och du får stå med mössa i hand och inte ens låna toaletten.

Om du ändå vill ge dig på att bygga en längre relation med en bank så är min rekommendation Handelsbanken. Alla dagar i veckan.

Har Handelsbanken och FortNox, fungerar klockrent. Banker har dock överlag tendenser att dela ut paraplyer när solen skiner, men kräva dom åter vid regn……

Med det sagt, välj en och satsa på en lång relation. Man vill inte bli tvungen att byta i sämre tider.
Dock har jag själv ett väldigt kapitaltungt företag……

Jag valde SEB för att jag fick en personlig bankkontakt där. Ett år senare ändrade de någon policy som resulterade i att jag nu måste prata med en robot innan jag ens får prata med kundservice. Djupt besviken. Överväger att byta men har inte kollat upp hur möjligheterna ser ut för personlig service hos andra banker än. Men företaget går bra, så snart kanske jag blir intressant för dom igen.

1 gillning