Trött på Swedbank

Börjar bli trött på Swedbank som i genomsnitt har 60+ minuters väntetid i telefon när jag ringer. Därtill en ny hemsida som påbörjades för 5(?) år sedan men som fortfarande inte är färdig så man behöver hoppa mellan den gamla hemsidan och den nya för att sköta sina ärenden. Därtill hör de inte av sig när man skriver och vill boka ett möte i banken.

Jag vill ha en bank som

• svarar när jag ringer
  • har en komplett hemsida
  • är mån om sina kunder
  • har en fungerande och begriplig funktion för att göra utlandsbetalningar

Ränta på konto, billiga fonder, bankkort till hela familjen osv har låg prioritet.

Förslag?

4 gillningar

SEB :ok_hand:
Seriös bank. Telefon-kundtjänst som brukar vara relativt snabba att svara och har öppet 24/7/365. Gott kundbemötande på bankkontor. Hemsida och app är relativt moderna.

I min mening också den bästa banken för företag, ifall att du framöver vill starta ett företagskonto hos samma bank.

1 gillning

Jag är nöjd med den service Handelsbanken ger. Jag kommer inte ihåg senast jag ringde utan mailar istället min kontaktperson som brukar lösa det mesta. Vid enstaka tillfällen måste jag fysiskt komma in och signera dokument.

Jag tror jag satt i kö 3,5 timme igår (dom ringde upp till slut) för att prata bolån :smile:

Jag gillar Handelsbanken också. Hade Handelsbanken innan jag bytte till SEB och de är fortfarande min andra favorit av storbankerna. (de två andra är ju statliga Nordbanken och tusen sparbanker som försöker bete sig som en bank)

Den stora nackdelen än så länge med Handelsbanken tycker jag är det digitala. Har hört att webb och app för privatpersoner blivit bättre på sistone, men webb för företag är fortfarande riktigt 90-tal och svårt att använda.

Oj, du har höga krav :slight_smile: Jag nöjer mig med en bank som

• Kan uppdatera min adress i alla register hos dem efter åtminstone bara 10 påstötningar så de tex slutar skicka ut kodkort till en adress jag inte bott på i många år
  • Inte stänger av mitt Visa kort när jag är utomlands efter misstänkt aktivitet och bara lägger ett meddelande i internet banken, inte mailar, inte ringer. Dessutom kunde de sen inte svara på vad den misstänkta aktiviteten var
  • Lämnar svar på meddelande och frågor

Därför bytte jag från Swedbank :joy::-1:

Det blev därför Nordea hör och häpna :slight_smile:

Mest för att man blir ”premium” kund om man samlat familjen har minst 1 Mkr hos dem (sparande, pension).

Min känsla är att man idag måste vara ”premium” för banken - oavsett vilken - för att få ungefär samma service som man fick som vanligt dödlig på 90 talet.

Min erfarenhet av Nordea är (som premium)

• Helt ok kötider och bra bemötande. Mäklarbordet kan ha långa kötider beroende på situation.
  • Personlig bankman som man alltid kan boka tid med online och få tips av när det kör ihop sig
  • Ok/bra paket med Visa kort, ”Gold” kreditkort samt det vanliga internet bank etc för 24 kr/mån
  • Hemsidan är dock inte komplett men har inte heller hållit på så evinnerligt lönge som Swedbank. Känns som det går framåt. Bara vissa funktioner som man får hoppa över till gamla, tex pensionsdelen.
  • Utlandsbetalningar fungerar helt ok, upplever inget problem med det
  • Nordea Investor för aktiehandel är modern och fungerar riktigt bra. Nästan i paritet med Aza.
  • Bra/vettigt företagsbank om man kör eget som bara har den nya internetbanken, FirstCard mm

Har haft Handelsbanken i över 10 år och innan nya utseendet på internetbanken fick den mycket gnäll om att den kändes gammal. Men jag gillade den för den var logisk och gjorde vad den skulle. Övergången till nya utseendet gick också smidigt och inte som för Swedbank med en betaversion hur länge som helst…

Av alla internetbanker (och appar) jag stött på (Swedbank, Nordea, Länsförsäkringar, SEB) har Handelsbanken den bästa enligt mig.

Jag håller med om SHB har en funktionell internetbank. Jag stöter sällan på något som saknas för vardagsärenden men den går inte att jämföra med Avanza/Nordnet för investeringar. Men för att vara fair, SHB är lika bra/dålig som andra storbanker för investeringar online.

Jag provringde till SEB och fick svar efter 1 minut så det var ett första bra tecken i alla fall. Ska köra runt lite på deras hemsida och se hur det funkar.

Håller med om investeringar, använder Avanza till det.

Kommer ihåg när många tyckte snabbsaldo i Swedbanks app var bra, att få upp saldot genom att skaka telefonen utan att logga in. Men det gick inte att lägga in en betalning nästa dag efter kl. 22:30 kvällen innan för pengarna skulle reserveras. Extra dåligt var det en fredagkväll, då gjordes betalningen tidigast nästa tisdag :man_facepalming:
(Vem tusan betalar fakturor en fredagkväll? :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Tillbaka till trådskaparen.
Tror mest på SHB eller SEB. Vet inte vilken som är bäst på utlandsbetalningar dock.

Inte många banker är nog måna om sina kunder, kanske sparbankerna är bäst där.

Skandia. Har varit kund hos Skandia sedan 90-talet, utom några kortare perioder när jag varit kund hos SEB, Danske bank och ICA-banken för att få förmånsränta på bolån. Nu har jag återvänt till Skandia och kommer att stanna där, just för att få de fördelar som du listar. Skandia har dessutom ingen avgift för själva kontot och betaltjänsterna.

Angående utlandsbetalningar så skickar vi en del pengar mellan Sverige och USA. Jag rekommenderar någon av OFX eller transferwise. Vanliga banker kommer att erbjuda sämre växlingskurser och högre administrativa avgifter. Vi har testat Handelsbanken för att både skicka och ta emot och det fungerar bra men jag har gjort betalningarna via min kontaktperson och inte via internetbanken.

Inom EU,

### Avgifter

Enligt en bestämmelse som enbart gäller gränsöverskridande betalningar ska avgiften för de betalningarna vara desamma som avgiften för en motsvarande betalning inom landet i samma bank.

Ska man skicka utanför EU finns det en bra jämnförelse site,

1 gillning