Hej!
Jag vill starta ett aktiebolag där jag vill börja sälja tekniska konsulttjänster.
I början tänkte jag driva bolaget lite vid sidan om min heltidsanställning och sen skulle jag vilja öka aktiviteten så småningom när jag fått bra kontakt med kunder och fått lite fäste på marknaden.
När jag ansökte hos en större bank om enbart ett rörelsekonto (kostnadsfritt) för att sätta in aktiekapitalet (vilket krävs för att kunna få genom ansökan om uppstart hos verksamt.se) så blev ja ombett att skicka in affärsplan, budget samt ifylld kundkännedomblankett.
Jag skrev en gedigen affärsplan för att jag ändå ville ha det för mig själv och gjorde en budget för de förstsa två åren. Min budget var noll hela första året då jag tänkte att första året kommer jag behöva marknasföra mig själv lite och att jag inte räknade med några uppdrag. Andra året antog jag lite omsättning från de första uppdragen jag eventuellt kommer att få.
Trots att blev jag nekad rörelsekontot av banken pga. de kände att de inte fullt förstod syftet med kontot när jag ändå bara skulle ha noll omsättning första året. Därmed var deras “kundkännedomkravet” inte uppfyllt. De sa att ja skulle hellre kommer till dem när de första uppdragen närmar sig och sen grunda ABn.
Utöver det angav jag i kundkännedomblanketten att jag kommer eventuellt att ha utlandsbetalningar och insättningar då jag kanske kommer att ha utländska kunder och leverantörer en gång framöver. Det tyckte de var flummigt, men det måste det ju vara eftersom jag i nuläget inte vet om jag någonsin kommer att ha sånna betalningar men jag måste ju håller mig möjligheten fri till det.
Jag tycker det är lite märkligt att banken lägger sig i när jag välja att grunda bolaget. Det är ju i sig inte förbjudet att grunda och sen ha som mål att först göra omsättning andra året. Jag vill ju dessutom få ett skydd för namnet på företaget så tidigt som möjligt. Utöver det är det bra att börja spara in “gränsbeloppet” för utdelningar som man någon gång kan ta ut från AB.
Är det någon fler som har liknande upplevelser? Är alla banker så kinkiga nuförtiden pga strängare regler kring att förstå syftet med kontot (penningtvättlagen etc.)? Borde jag försöka vid nästa bank? Eller borde jag helt enkelt vänta med grundandet som banken rekommenderade?
När jag för flera år sen starta firma så va de bara öppna ett företagskonto… Va inga frågar om någe…
För den delen va de enskild firma å ingen kredit heller…
Bankerna är rätt kinkiga nuförtiden men jag kan ju hålla med om att en omsättning på noll verkar underligt.
Utländska inbetalningar tycker dom kanske är lite skumt men utländska utbetalningar får man ju räkna med - motiveras med exempelvis datorprogram och industriförnödenheter. Sätt ett lågt belopp på det där.
Tack för tipset!
Men vad jag inte riktigt förstå är ju också den där osäkerhetsaspekten. Jag skulle ju kunna ange vad som helst i omsättning i min budget. Sen kan det ju alltid bli annorlunda än tänkt. Vad händer då? Får jag då problem för att omsättningen var för liten?
Här kommer jag nu skriva något som jag förmodligen kommer att få skit / kritik för.
Jag har under hösten hjälpt ett par andra forum medlemmar att starta företag och råkat ut för dessa frågor från banker och myndigheter. Är man ovan så blir man lätt osäker och man skriver hellre något försiktigt och väldigt utförligt.
Jag har som har startat 7 bolag har en lite annan attityd till det hela och tänker så här (något överdrivet och tillspetsat):
Banker och myndigheter ska inte ha någon åsikt om din verksamhet. Hur ska de bedöma om din verksamhet är rimlig eller inte? Det ingår ju inte deras arbetsbeskrivning. Min bank tyckte initialt att “influencer” det är väl inget man kan tjäna pengar på…
Således - se det utifrån deras perspektiv. De behöver ett underlag som de kan visa upp när de blir granskade. De är mest ute efter att “cover-my-ass” som de kan visa upp att de har gjort sitt jobb.
Således - skriv vad de vill höra inom ramen för vad som är sant (ljug inte).
När man tänker som ovan, så kan man skriva väldigt kort och ändå få godkänt. En forum medlem som fick frågan av banken om affärsplan skrev flera sidor. Jag kortade ner den till typ 1 mening per fråga. Det handlar lite om att gå in med en “big dog”-attityd och berätta snarare än att fråga.
Exempel. Jag fick följande frågor vid ett tillfälle från revisorn för RikaTillsammans:
Ytterligare frågor vid planering:
Vad är bolagets mål och strategier?
Investeringsplaner?
Hur ser branschen ut?
Konkurrenssituationen?
Man hade på riktigt kunna skriva en uppsats om varje fråga. Men utifrån ovanstående attityd, jag visste var revisorn kom från och varför han frågade så svarade jag:
Visa svaren som jag skickade och fick godkänt
Vad är bolagets mål och strategier?
Försörja mig och min fru Caroline som arbetar i bolaget.
Investeringsplaner?
Nope.
Hur ser branschen ut?
Vet inte hur jag ska svara på denna fråga. Känner ingen direkt branschtillhörighet.
Konkurrenssituationen?
Störst i Sverige enligt SvD.
Ange vad du tror och vad som är sannolikt. Sedan är det inget som du har något ansvar för gentemot varken bank eller myndighet. Sedan uppdaterar du dem efterhand om det finns behov för det (SKV räknar t.ex. preliminärskatt utifrån dina siffror).
Storslagna affärsplaner och budgetar är ett spel för kostymer som vill känna sig viktiga. Det är i min mening två väldigt flytande och rörliga hittepån som kan ändras varje dag beroende på marknad, efterfrågan och nya idéer.
Haha, håller helt och hållet med. Skulle tillägga att det ofta görs av personer som är mer företagare i teorin än i praktiken. Minns min mentors kommentar när jag ville skriva en affärsplan och delta i en tävling (venture cup):
Ska vi tjäna pengar genom att vinna tävlingar eller genom att skapa värde för kunder?
Var liksom slutdiskuterat då.
PS. För övrigt anser jag att både affärsplan och marknadsplan bör rymmas på max 0.5 - 1 A4-sida. Affärsidén ska dessutom alltid innehålla en svordom.
Väl formulerat av både dig och din mentor! Teoretiska företagare är ordet. Upplever att det är en sådan sak som man inser med erfarenhet.
Många som startar bolag tror man behöver en gedigen affärsplan med tillhörande budget och gör gärna en stor grej av det. Tror dessvärre att en detaljerad plan och budget kan lägga krokben för en snarare än underlätta för att man försöker få verkligheten att passa sin plan snarare än att anpassa sig efter verkligheten.
När banker och myndigheter frågar efter en plan så får man spela med i deras viktigpetter-lek och ha med sig att verkligheten är annorlunda.
Ja, ett bolag är en juridisk person och kan ingå avtal fritt med såväl andra juridiska som fysiska personer. Det finns inget som hindrar att man har konton i flera banker, i flera länder osv.
Vad tacksam jag blev att läsa alla era kommentarer och råd!
Jo jag känner igen mig i begreppet “teoretisk företagare”, haha. Jag är forskare och har tyvärr en tendens att glida av till det teoretiska. Därför tyckte jag också det var lite kul att skriva affärsplan och kavla ut mina idéer. Jag har dock också en ganska pragmatisk sida och det var därför värdefullt att höra era råd kring att inte ta det allt för noggrant med dessa dokument. Jag håller helt med att företagandet ska egentligen vara flexibelt och kontinuerligt anpassa sig till vad kunden just nu behöver. Kul att höra din pragmatism Jan!
Det låter alldeles vettigt att se det från bankens sida och fråga sig vad de egentligen vill höra. I grunden kan man nästan se banken också som nån slags “kund” som ska bli nöjd. Däremot har jag fortfarande lite svårt för att de ska tycka till för mycket om verksamheten. Man är ju beroende av dem för att kunna starta upp. I mitt fall ringde de nu igen och sa att de gärna välkomnar mig när det närmar sig att jag kommer ha uppdrag mot kund. Lite konstigt tycker jag när jag ändå bara ska betala in pengar till ett konto. Jag vill ju inte ha något lån eller andra saker som orsakar dem en risk.
Tack! Jo jag har sett det också. Det kostar dock en del att köpa lagerbolag från dem. Dessutom vill jag gärna gå genom hela processen själv en gång för att lära mig.
ons 23 nov. 2022 16:39
Hej,
Tack för att du har väntat, vi kan tyvärr inte vara dig behjälplig med ett konto för insättning av aktiekapital och därmed inte heller ordna med det bankintyg du efterfrågar.