Hur svårt kan det vara med Bankintyg?

Hej,

Försöker skaffa ett bankintyg till nystartat aktiebolag. Känns svårt att bli accepterat av bank. Redan provat SEB. Blev nekad. Vilka banker rekommenderar ni?

1 gillning

Jag skulle börja med den banken jag är privatkund hos men det kanske du gjorde? Angav de något skäl till varför du blev nekad? Själv har jag upprättat två bankintyg hos Swedbank och upplevde inte att det var några problem.

Vad menar du med nekad? Ett bankintyg till AB ska ju bara bara en bekräftelse på att du satt in aktiekapitalet. Så har du pengarna & är redo att sätta in dem bör det inte vara några bekymmer, särskilt om det är i en bank du annars har tjänster i (konto, bolån etc). Enda anledningen jag kan komma på för nekande är om banken inte är nöjd med KYC.

Min ansökan blev nekad hos SEB. Jag fick intyget hos bokio.se istället, funkar jättebra.

1 gillning

Blev nog nekad för att hen saknade kundkännedom som du säger, alternativt gillades inte affärsplanen/budget. De måste ju försäkra sig om att bolaget i fråga inte används för pengatvättning. Har man en relation till banken brukar de skita fullständigt i affärsplan/budget, utan precis som du säger, bara vilja tjäna pengar på en.

Nej är inte kund hos SEB. De gav inget skäl utan hänvisade mig till min egen bank. Jag vände mig till den bank jag är privatkund hos istället. Skickat in en ansökan om att bli företagskund. Väntar nu på svar.

1 gillning

Ja, precis det kan vara något sådant skäl. Jag är inte kund hos de. Hade ingen aning om att det var så viktigt att vara kund hos de sen innan :laughing:

Ok, blir man företagskund hos Bokio då eller? Går det att byta efteråt?

Jag blev “typ” nekad av Swedbank.

Jag hade varit kund hela mitt liv och jobbade som anställd konsult. Hade gjort det i 7 år och ville köra vidare med eget bolag. Kunde visa att jag hade pengar på bankem klara att föra över samt kontrakt att jobba med från dag ett i bolaget.

Men de insisterade på att jag skulle gå till Nyföretagarcentrum och skriva affärsplan osv… Idioter…

Jag ringde Danskebank och fick direkt ett konto att betala in kapitalet på och få mitt bankintyg, inget krångel.

2 gillningar

Tänker starta ett bolag inom kort, men jag tänker inte ha nån affärsplan … och jag tänker inte gå till Nyföretagarcentrum :sweat_smile:

Får se hur det går

1 gillning

-Sälja timmar som konsult
-Konsultförmedling
-Affärsförmedling

Klar med affärsplanen :grin:

2 gillningar

Det är ett symptom på de svenska storbankernas oligopolställning.

När jag skulle starta bolag för ca tre år sedan så blev jag nekad av både SEB och Swedbank för att jag inte var privatkund där, de sa rakt ut att det var anledningen. Eftersom jag sedan lång tid tillbaka gör allt jag kan för att undvika storbankerna (Har ICA-banken för lönekonto) så sökte jag vidare, ICA har ej företagstjänster.

Till saken hör ju också att för att starta AB via verksamt.se så måste banken ha en specifik digital anslutning för att kunna lämna bankintyg elektroniskt. Inte många ”nisch-banker” hade det då iaf. Troligtvis inte så många nu heller.

Lyckades till slut övertala Länsförsäkringar Bank att få bli företagskund där trots att jag ej hade privata engagemang hos dem. Krävdes dock övertalning och tjat från min sida för att få bli en betalande kund även där :roll_eyes:

Hoppas på att nya aktörer som faktiskt vill ha kunder, till skillnad från storbankerna (ex. Lunar) kommer in med smidiga lösningar framöver.

2 gillningar

Tack för alla svar! Nu har jag fått bankintyget. Det är bara att vänta på Bolagsverket nu😃

2 gillningar

Vilken bank blev det?

1 gillning

Korslänkning till en annan relevant tråd.