En sidointäkt som gör stor skillnad behöver inte vara stor

Hej kompisar!

Jag har läst igenom tråden Alla tjänar inte 45 000kr i månaden… som på mindre än ett dygn samlat 147 inlägg. Spännande tråd som skapat många tankar. Då det pågått lite parallella diskussioner i den tråden skapar jag den här för att diskutera just det här med att öka intäkterna istället för att minska utgifterna.

En av diskussionerna i tråden handlade om att vissa känner en hets att starta företag som man inte alls är bekväm med. Jag förstår verkligen er som inte drivit bolag och tycker att det låter orimligt att bara säga upp sig och starta nästa iZettle. Men det bekymrar mig att så många helt stängt dörren till sidointäkter. Så jag vill göra ett försök att öppna dörren lite, med förhoppning att inte skapa mer press kring frågan utan istället försöka avdramatisera det hela.

Det är lätt att man tänker om jag inte kan tjäna mer på att starta eget än vad jag gör på mitt vanliga jobb så är det inte värt det. Men tänk istället såhär:

• Hur mycket sparar jag idag per månad?
  • Skulle jag kunna skapa en sidointäkt som motsvarar vad jag sparar per månad?

Exempel
Du tjänar brutto: 33k (median)
Du tjänar netto: 25k
Du har en sparkvot på 10% = du sparar 2500 kr / månad

Istället för att tänka att du måste skapa ett revolutionerande företag, tänk bara: kan jag skapa ett värde åt någon som är värt mitt sparande gånger två? (gånger två för att täcka löneskatter)

Kan jag, med en liten tidsinsats (några få timmar per månad), skapa ett värde för någon annan som de är villiga att betala 5000 kr för?

5000 kr kanske låter som ett stort belopp att få privatpersoner att betala dig för någon timmes arbete. Jag skulle rekommendera att fokusera på företag. Hur kan jag skapa ett värde av 5000 kr för ett företag?
Det är betydligt enklare. Företag kan resonera att din tjänst hjälper dem att tjäna mer pengar och motivera det på det sättet. Och det behöver inte vara direkt, t ex att du direkt säljer in kunder till dem, utan det kan också vara en tjänst som förbättrar deras anställdas mående och på sikt gör att de lätt tjänar in dessa 5k, t ex genom att inte tappa svårrekryterade medarbetare.

Är du inte bekväm med att driva AB? Bli inte stressad över det utan fakturera via Frilans Finans eller CoolCompany. Här är ett exempel från kalkylatorn på Frilans Finans startsida:

Det fina med en sidointäkt är att den går direkt in i sparandet. Straight to bottom line! Ditt boende är redan betalt av din vanliga lön. Maten är redan betald, bilen…allt. Det är det som gör även en liten sidointäkt så betydelsefull.

Du behöver inte dubbla din inkomst för att dubbla ditt sparande. Utan det räcker att öka din inkomst med ett belopp motsvarande ditt nuvarande sparande för att dubbla ditt sparande.

Och om du redan sparar 10k per månad och “bara” lyckas generera 2500 extra per månad är det ändå +25%. Lägg in det i en ränta-på-ränta-kalkylator. Det gör skillnad.

Hoppas det här kan sänka trösklarna för dig som inte känner dig bekväm med tanken på att starta eget.
Det behöver inte vara så dramatiskt. Någon timme per månad, någon faktura per månad genom typ Frilans Finans. Och även små belopp som går rakt in i sparandet gör stor skillnad.

31 gillningar

Fint sammanfattat. Håller med och du lägger fram det som Caroline och Jan tagit upp flera gånger. Framförallt på sista tiden.
Och som många påpekar. Skapa mer än en inkomst.

Och det är ju oxå en resa som Caroline och Jan är inne på. Man måste tänka annorlunda. Se möjligheterna och göra slag i saken. Där är nog det svåra.

Matten i dina exempel är enkel. 2500 kr extra är najs as fuck. Men hur ”skapar” man dem? Hur får man idéen? Där är vi nog många med mig fastnar. Inte i räknandet.

7 gillningar

Ja det låter bra på pappret men saknar exempel från folk som gör det. Om det nu är så enkelt, varför finns det inte fler i forumet som berättar om sin resa? Jag har då aldrig sett någon tyvärr. Den enda jag kommer på var en granne jag hade tidigare som snickrade fågelholkar och sålde. Men han la rätt många timmar per holk som han sålde för en hundring.

3 gillningar

Jag har konsultat som utomstående utvärderare av kodprojekt. Främst projekt som drivs av svenska företag, men med utvecklare i Asien. En gång per kvartal vill de få assistans att utvärdera hur utvecklingen går från en utomstående utvecklare. Då förbereder jag mig ca en timme, sitter med på ett möte som är en timme och kommer sedan med lite synpunkter.

De värderar att få en utomståendes blick högt fastän det bara handlar om 2-3 h / kvartal. Istället för att ta betalt per timme kan du då ta betalt för tjänsten i sig. Prata inte timmar, prata nytta. Säg “teknisk utvärdering: 15k” inte “sitta med på möte: 5k / h”…det låter dyrt.

Nu när restriktionerna är över och folk börjar strömma till företagskonferenser har jag och några vänner pratat med de stora konferenscentren runt oss och erbjuder team building aktiviteter som konferenscentret kan erbjuda.
Företagen bokar då hos konferenscentret och aktiviteten läggs på deras konferensfaktura. Sen fakturerar vi konferenscentret 90% av beloppet.

Det är absolut det som är det svåra. Och det går ju inte alltid bara att göra det någon annan gör, för vi är ju alla olika i vad vi gillar att göra och vad vi är duktiga på.

Det viktiga är nog att börja tänka kring vad man själv tycker är kul och sen fundera från kundens perspektiv…hur kan det här paketeras så att det är självklart för kunden att köpa detta?

Alla är lite extra insatta / duktiga i något man tycker om tänker jag. Börja där.

En vän som älskar däck och fälgar började erbjuda hjälp att beställa de bästa däcken för sportiga bilar mot en fast konsultationsavgift. Han jobbar främst med det kvällar en månad på våren, men ger ett bra tillskott.

Det viktiga när det gäller sidoinkomster är att hitta något som inte tar för mycket tid i anspråk från dig. Fundera inte på nästa iZettle utan fundera på mindre tjänster där din expertis / engagemang kan stå högt i pris hos någon.

2 gillningar

Jag har svårt att relatera till dessa exempel som du ger utifrån mitt perspektiv som “vanlig knegare”. Hade jag kunnat fakturera 5000kr för hur man gör exempelvis min arbetsplats bättre och effektivare så hade jag gjort det. Problemet är att jag i dagsläget gör det helt gratis men i de flesta fall så är det ingen som vill lyssna. Att jag därför skulle tjäna pengar på det känns orealistiskt. Jag tror att de skulle skratta åt mig om jag gick in på en annan arbetsplats likt min egen och sa “Öeh, duh! Jag har erfarenhet av vanligt arbete här är en lista på saker du kan göra för att allt ska bli bättre här är fakturan hejdå”. Hur faktiska konsulter kan tjäna pengar är för mig en gåta. Återigen ur mitt perspektiv, förstår att många här på forumet konsultar och således fattar grejen men de få erfarenheter på konsulting jag har är negativa.

Nu tog jag ditt specifika exempel, men jag har ingen aning hur jag kan fakturera 5000kr till något företag vad jag än gör. Ja förstårs om man bortser från att hyra in mig som vanlig knegare då och arbeta tillräckligt många timmar för att komma upp i 5000kr.

Detta håller jag verkligen med om och är något som man kanske inte alltid tänker på. Den sista intjänade kronan är mycket mer värd än den första i och med att den första går till fasta utgifter. Vill dock tillägga att för min del ser jag ingen möjlighet att tjäna några större pengar (ens tusenlappar) på ett tidseffektivt sätt på “företagande” jämfört med det jag får när jag jobbar övertid på mitt vanliga knegarjobb där jag får 1.5ggr lönen per övertidstimme.

Den enda poängen som jag kan se med företagande för mig är om jag kan få en dålig timpenning på något intresse jag har som jag utför bara för att det är kul, men då pratar vi snarare hundralappar. Detta är dock något som jag har funderingar på efter jag uppnått någon form av FIRE. Jag understryker dock att jag varken kan eller vill tjäna mycket pengar på det. Mitt intresse jag tänker på är för övrigt träslöjderi.

Poängen med mitt inlägg är inte att jag inte håller med trådskaparen och dess resonemang, men jag vill ändå lägga fram perspektivet att det fortsatt är svårt för många att tjäna pengar på företagande på ett vettigt sätt i deras livssituation, inklusive min egen. Ger ändå kudos till trådskaparen för hehe “konkreta tips råd och inspiration o.s.v :wink:

6 gillningar

Absolut, förstår verkligen vad du menar. Jag vill bara få folk att börja fundera: vad är jag bättre än snittet på, som inte behöver ta lång tid och som kan skapa värde för någon annan?

Låt tanken stanna kvar med dig och reflektera ibland. Tror sånt här måste få växa på en länge.

Olika veckor kan man spåna kring olika fält av idéer. Den här veckan tycker jag du kan börja tänka kring fältet “assistans över videomöte”. Allt fler har blivit bekväma med videomöten nu under corona.
Kan någon vilja betala för videolektioner kring träsnideri? Kanske en skola utan träslöjdssal på plats? Vissa åker ju bara iväg en vecka per år för att de inte har en riktig träslöjdssal.

Eller fokusera på FIRE-folk som vill lära sig en meningsfull konstform att fylla all tid man råkat få utan att veta vad man ska göra med. Antingen live videomöten eller förinspelade som kan säljas som paket?
Eller det kanske finns något annat än träsnideri som du blivit duktig på via jobbet.

Det viktiga är inte att komma på direkt vad man kan göra, utan börja tänka i de banorna och låta de tankarna guppa länge utan att avvisas.

Övertid är såklart ett alternativ. Jag tror det är möjligt att få en sidoinkomst att generera mer per timme än sitt daytime job, men även om det bara är samma kan man ju bli för trött på sitt vanliga jobb. Kul att kunna växla till något annat då någon timme ibland!

2 gillningar

I mitt framtida hem kommer jag ha ett gym i en friggebod på tomten, i den lilla ort där vi kommer bo bor det endast tusen personer, finns inget gym där. Mitt gym kommer vara ett rack, stång, vikter och eventuellt lite kettlebells etc… funderar seriöst på om man skulle kunna låta folk lösa “medlemsskap” billigt och därmed få en liten sidointäkt som TS skriver om i denna tråd. Måste fundera på hur man skulle kunna göra dock :smiley: Är nog inte intresserad av att agera PT då jag varken har utbildning eller lust med det.

7 gillningar

Wow, sjukt smart! Det är ju utrustning du ändå tänker köpa, men som kan nyttjas av andra den tid du inte använder de.

Fundera på att sätta på ett digitalt kodlås, typ Yale, på dörren, så kan du skapa en pin-kod per medlem och sen lätt inaktivera en kod om någon slutar betala. En övervakningskamera också så är det där ett självspelande piano!

Extremt bra timlön också eftersom det bara kräver lite tid för att administrera betalda medlemskap och pinkoder.

Fick mig att tänka på en annan vän med många konstiga verktyg som hyr ut de via Hygglo. Tycker din idé låter ännu smartare dock, för du behöver inte möta upp någon X gånger i månaden.

3 gillningar

Se över försäkringsbiten ordentligt också, det finns mycket att göra sig illa på i ett gym.

4 gillningar

Haha ja, idén är verkligen bara i mitt huvud… inte pratat med sambon om hur detta skulle fungera. Men nog finns det kanske någon sorts potential i detta, måste bara fundera på hur man skulle kunna få det att fungera praktiskt. Kanske får ställe friggeboden relativt nära infarten till huset så att man inte har massa folk som kommer och går på tomten :sweat_smile:

2 gillningar

Sjukt intressant idé! Vi har en lokal där företaget har träningsutrustning (löpband, crosstrainer, stakmaskin, roddmaskin, träningscykel) mattor etc. Eftersom vi är få anställda så är den ju extremt lågt utnyttjad.

Måste undersöka vilken slags ansvarsförsäkring (om någon) som krävs för att upplåta utrustning för egenträning.

Kanske kunde dra in kostnadtäckning för uppvärmning etc för lokalen om inte annat. :slight_smile:

1 gillning

Själv kan jag tipsa om två konkreta sidoinkomster som inte ens kräver enskild firma/AB om man vill komma igång snabbt och har intresset/möjligheten.

1. Frilans som t.e.x skribent.

Kanske är det någon hobby du håller på med eller något ämne du är riktigt insatt i? I mitt fall var det rätt straight forward då jag hade ett (ohälsosamt :sweat_smile:) stort engagemang på SweClockers. Det resulterade i att jag sköt från höften och sökte ett frilansjobb under studietiden när det annonserades. Det visade sig vara jättekul trots att jag inte hade någon bakgrund inom journalistik alls!

Jag fakturerade via tidigare nämnda Frilans Finans och det fungerade jättebra!

2. Privat biluthyrning

Se min tråd om t.e.x GoMore.

Det här är svårare att räkna hem om man servar bilen på verkstad och risken är lite högre om man har en nyare bil. Men jag har en hobbymekaniker till farsa med garage att meka i och tillräckligt självförtroende att laga enklare saker med billiga reservdelar från Tyskland. Då blir det snabbt pengar på det :slight_smile:

Dessutom gillar jag idén om att låta bilen som annars står still 99% av tiden få arbeta lite! Såhär långt har jag gått med vinst på det och fått många trevliga interaktioner på köpet! Senast för ett par timmar sedan lämnade jag över bilen till några franska utbytesstudenter för en svensk road trip!

3 gillningar

Det här har stor potential tycker jag spontant!

Det finns gott om overhead att kapa från stora gymkedjor som måste ha stora lokaler, personal, organisation och allt runtomkring! Jag vet att jag själv och många andra i min umgängeskrets är mycket snåla med gymavgifter och att bara kapa en hundring eller två från etablerade kedjor skulle säkerligen inbringa kunder!

Snälla gör en tråd om det blir av någon gång :slight_smile:

1 gillning

Här är några exempel på saker jag känner till att folk gjort som sidoinkomster utan att ha gjort det till företag.

• Finsnickeri - en kompis som är programmerare men har snickeri som hobby.

• Uthyrning av parkeringsplats på tomten (villa i stan)

• guidade turer i Köpenhamn på okända ölställen

• föreläsningar på ett särskilt ämne

• kurs i drejning

• coaching

• laga olika typer av mat och sålde på jobbet

• hyra ut via airbnb

• hyra ut verktyg

• frilans via upwork / fiverr

• köpa hus med två lägenheter och hyra ut den ena och bo i den andra

• göra om garage till boende / attefallshus på tomten

• köpt massagemöbel och hyrt ut den

• försäljning på provision

• köpt gamla saker på blocket och renoverat dem och sålt dem igen.

• blogg / Instagram inom olika nischer

• föreläsning

Fyller på listan efterhand.

Tricket (enligt mig) är att:

1. Utgå från något man tycker är så kul att man gör det redan idag utan att få / ta betalt.

2. Ställa sig frågan (och bära den med sig ett tag samt be om hjälp): vem skulle kunna tänka sig betala för det här? Vem hade haft glädje av det här?

Sedan handlar det om att den emotionella utmaningen är större än den konkreta.

7 gillningar

Det finns en tråd med företagsidéer för den som behöver inspiration:

2 gillningar

Bli god man. Det är stor brist i många kommuner. Du hjälper en människa i en utsatt situation och får upptäcka vilken välsignelse det är även för dig.

Ersättningen är blygsam, ca 700-750 kr/mån efter skatt (ej vid statlig skatt), men arbetsinsatsen är ganska begränsad när du väl kommit igång. Inte många timmar per månad.

3 gillningar

Ja, vet att man dessutom kan vara det åt flera.

Bidrar med ett par sysslor som jag själv håller på med vid sidan om, som ännu inte nämnts i särskilt stor utsträckning redan. Sysslar också en del med försäljning av tjänster via Fiverr med viss framgång och håller igång en blogg.

1. Säljer foton på t.ex. Shutterstock
Bildbanksfoton (stock photos) är en underbar passiv inkomst i min värld. Man tar en bild och laddar upp den en gång, vartefter den fortsätter att generera intäkter för evigt utan att det kräver extra arbete. Handlar dock om att bygga upp ett bibliotek av bilder som har ett värde för potentiella köpare för att det ska kunna bli en sidoinkomst att räkna med. Men det passar mig då jag tycker om knäppa bilder i alla fall, så det känns inte som ett arbete. På många sidor, däribland Shutterstock, kan man lätt komma igång med en smartphone.

2. Hostar en Hotspot på “Helium”-nätverket genom Galiot.io
The Helium Network är ett slags “low power, long range IoT”-nätverk som hjälper IoT-prylar att kopplas upp mot nätet. Det kan handla om elsparkcyklar, sensorer för väder, GPS-trackers för husdjur, etc. som behöver kommunicera med nätet med hjälp av sändare/mottagare. Jag hostar en sådan mottagare i vardagsrumsfönstret som sänder och tar emot data, och för det får man en cut av krediterna som uppkopplingen kostar för prylarna. Beroende på var man bor, hur högt man kan ha antennen samt hur många andra värdar som finns runtomkring, kan man tjäna någon tusenlapp i månaden utan någon egentlig tidsuppoffring. Elförbrukningen för den lilla routern man använder är så försumbar att det knappt påverkar elräkningen alls, då den är uppbyggd på en Raspberry Pi-dator. Läs mer på Helium.com för hur det funkar och hur man kommer igång. Detta är särskilt lukrativt om man inte bor mitt i en storstad där det redan finns många mottagare, så kika på denna karta om det kan funka för dig. Ett väldigt enkelt sätt att komma igång är att anmäla sig hos Malmöföretaget Galiot.io så skickar de en gratis hotspot och sköter administrativa saker. Annars kostar en sådan hotspot omkring 3 000 kr vad jag sett med lång leveranstid om man vill köra på egen hand.

17 gillningar

Kräng hobbyrelaterade grejer på Blocket, Tradera, Ebay etc. Det genererar inte alltid massor, men det kan bekosta de egna utgifterna för hobbyn och därmed ändå ingå i privatekonomin. Många som pysslar med bilar eller möbler gör så. I mitt fall är det skivorna som inte kostar mig något då jag alltid har ögonen öppna efter fynd jag vet andra är villiga att betala för.

Poängen även här är att det ju är ett område man redan kan och redan lägger tid på.

1 gillning

Hur ser ersättningen ut från Shutterstock? Hur mycket kan en bild generera, för dig?