Hej kompisar!
Jag har läst igenom tråden Alla tjänar inte 45 000kr i månaden… som på mindre än ett dygn samlat 147 inlägg. Spännande tråd som skapat många tankar. Då det pågått lite parallella diskussioner i den tråden skapar jag den här för att diskutera just det här med att öka intäkterna istället för att minska utgifterna.
En av diskussionerna i tråden handlade om att vissa känner en hets att starta företag som man inte alls är bekväm med. Jag förstår verkligen er som inte drivit bolag och tycker att det låter orimligt att bara säga upp sig och starta nästa iZettle. Men det bekymrar mig att så många helt stängt dörren till sidointäkter. Så jag vill göra ett försök att öppna dörren lite, med förhoppning att inte skapa mer press kring frågan utan istället försöka avdramatisera det hela.
Det är lätt att man tänker om jag inte kan tjäna mer på att starta eget än vad jag gör på mitt vanliga jobb så är det inte värt det. Men tänk istället såhär:
- Hur mycket sparar jag idag per månad?
- Skulle jag kunna skapa en sidointäkt som motsvarar vad jag sparar per månad?
Exempel
Du tjänar brutto: 33k (median)
Du tjänar netto: 25k
Du har en sparkvot på 10% = du sparar 2500 kr / månad
Istället för att tänka att du måste skapa ett revolutionerande företag, tänk bara: kan jag skapa ett värde åt någon som är värt mitt sparande gånger två? (gånger två för att täcka löneskatter)
Kan jag, med en liten tidsinsats (några få timmar per månad), skapa ett värde för någon annan som de är villiga att betala 5000 kr för?
5000 kr kanske låter som ett stort belopp att få privatpersoner att betala dig för någon timmes arbete. Jag skulle rekommendera att fokusera på företag. Hur kan jag skapa ett värde av 5000 kr för ett företag?
Det är betydligt enklare. Företag kan resonera att din tjänst hjälper dem att tjäna mer pengar och motivera det på det sättet. Och det behöver inte vara direkt, t ex att du direkt säljer in kunder till dem, utan det kan också vara en tjänst som förbättrar deras anställdas mående och på sikt gör att de lätt tjänar in dessa 5k, t ex genom att inte tappa svårrekryterade medarbetare.
Är du inte bekväm med att driva AB? Bli inte stressad över det utan fakturera via Frilans Finans eller CoolCompany. Här är ett exempel från kalkylatorn på Frilans Finans startsida:
Det fina med en sidointäkt är att den går direkt in i sparandet. Straight to bottom line! Ditt boende är redan betalt av din vanliga lön. Maten är redan betald, bilen…allt. Det är det som gör även en liten sidointäkt så betydelsefull.
Du behöver inte dubbla din inkomst för att dubbla ditt sparande. Utan det räcker att öka din inkomst med ett belopp motsvarande ditt nuvarande sparande för att dubbla ditt sparande.
Och om du redan sparar 10k per månad och “bara” lyckas generera 2500 extra per månad är det ändå +25%. Lägg in det i en ränta-på-ränta-kalkylator. Det gör skillnad.
Hoppas det här kan sänka trösklarna för dig som inte känner dig bekväm med tanken på att starta eget.
Det behöver inte vara så dramatiskt. Någon timme per månad, någon faktura per månad genom typ Frilans Finans. Och även små belopp som går rakt in i sparandet gör stor skillnad.