En sidointäkt som gör stor skillnad behöver inte vara stor

Väldigt intressant med Helium, skickade över mina uppgifter så får vi se :slight_smile: på kartan så är min “ruta” tom, men med närliggande ruta fylld, så om jag förstår principen så bör läget vara någorlunda intressant :slight_smile:

1 gillning

Hur mycket i runda slängar får man betalt som frilansskribent? Förstår att det skiljer på ämne och var det publiceras, men går det få en hint?

1 gillning

Väldigt svårt att säga då jag var okvalificerad och väldigt ung. Mina uppdrag var ju också nyheter vilket går relativt snabbt när man är inne i det. Kanske 1 timme per artikel i medel och med lite vana runt 45 min.

Anställda journalister 18-24 tjänar tydligen runt 30K över lag: Lönestatistik – Hur mycket tjänar...? och jag kan väl säga som så att det i praktiken var något under det om man räknar det i timlön :slight_smile:

Men det är just det som är det knepiga… Vilka typer av texter man skriver och hur mycket tid man faktiskt lägger ner för att få en artikel publicerad och klar. Inklusive forskning, korrekturläsning, avstämning med redaktionen o.s.v.

1 gillning

Hur är det med styrelsearbete i föreningar, ex BRFer? Vad är forumets erfarenhet kring det?

3 gillningar

Det är faktiskt (ibland) ett bra exempel på något som ger mycket betalt för få timmar. Smart!

Allt för ofta i startups är det dock obetalt eller lågt betalt för ganska mycket jobb, haha. Och i stora bolag kan det vara ett heltidsjobb.
Men i vissa fall kan nog ett styrelseuppdrag vara en perfekt extrainkomst.

Min upplevelse (anekdotisk) är dock tyvärr att de flesta styrelseuppdrag är obetalda. Sedan är det ofta mycket ansvar, mycket jobb, det händer lite mellan styrelsemötena och därmed tveksamt värde. Trodde ett tag att det kunde vara en karriär… :man_facepalming:

5 gillningar

Att sitta i styrelser är dock förenat med vissa risker så det gäller att vara uppmärksam så att man inte hamnar i en situation där det kan bli aktuellt med företrädaransvar.

Att sitta i styrelsen för ett välskött bolag med ordnade finanser är ju en helt annan sak än en i en startup som blöder pengar och har osäker finansiering.

1 gillning

Det varierar, som så mycket annat. Min största enskilda försäljningen av en bild på Shutterstock har varit omkring $22.50. Annars brukar enskilda försäljningar var för lägre belopp än så, oftast mellan $0.10-$2.50. Vissa bilder har sålts omkring 100 gånger redan på ett år, så dessa har aggregatet genererat bra intäkter.

Allt beror så mycket på varje enskild bilds värde ur ett bildbankssammanhang, dvs att det finns något klart syfte med bilden som kan användas redaktionellt. Har exempelvis sett att New York Fed har använt en av mina bilder om LIBOR transition.

Kul! Låter som att du ha lovande möjligheter i sådana fall. Håller tummarna!

2 gillningar

I en BRF är min erfarenhet att det är mycket arbete och lågt arvode (i alla fall i min nystartade BRF). Jag la minst tio timmar i veckan för ett mediokert arvode.

4 gillningar

Hur ser marknaden ut för att bokföra eller liknande ekonomiska tjänster ut idag? Med tanke på alla enkla grymma program som ex fortnox, bookio mfl. Kanske de flesta som hade behövt 3-4timmars hjälp i månaden löser det själva idag?

1 gillning

De flesta jag känner som driver små AB bokför löpande själv när det gäller enkla återkommande konteringar, men tar hjälp då och då när något mer komplicerat uppstår. Och alla tar hjälp med bokslut. Där finns det så mycket att hålla koll på.

Att sälja lösa timmar för att assistera de som bokför 80% på egen hand och tar hjälp med de sista 20% kan nog vara lönsamt. Särskilt för att många större byråer inte alltid är lika intresserade när det bara rör sig om få timmar.

Jag betalar 1250 kr / h ex moms till min redovisningsbyrå när jag behöver några lösa timmars hjälp, och det tror jag är ganska billigt.

1 gillning

Läste denna tråden då jag behöver tips. Kommer efter nyår ha en beläggning på 60-70%. Har jobbat med att förbättra lönsamheten i ett bolag sedan 2019 men släpper det nu vid årsskiftet och har då enbart ekonomiuppgifter.

Låter inte 1250 kr/h rätt mycket? Vad är det de hjälper dig med då?

Jag har lagt mig på 720 kr/h, har universitetsutbildning plus flera års erfarenhet både av redovisning, företagsledning och av att öka lönsamhet.

Det är standardtaxan för redovisningskonsulter på Ludvig & Co i min stad. (tidigare LRF Konsult)
Det kan vara alla möjliga frågor, t ex hur man borde periodisera något, hur man ska kontera något ovanligt eller assistans med bokslut.

Det är möjligt att man kan få lägre pris om de ska göra något massivt jobb, men för några lösa timmar är det 1250. Tror som sagt att Ludvig är bland de billigare också av de mer etablerade.

Till del kan nog de ta lite extra av att vara en stor, etablerad aktör som folk litar på, men tycker du ska prova att höja till 1250, eller i vart fall 950, för nya kunder. Och införa en stegring av befintliga med en hundring kanske efter nyår?

Tar man hälften så mycket betalt för en tjänst kan det kanske vara enklare att sälja, men du måste sälja (och jobba) dubbelt så mycket för samma intäkt.

Sist jag betalade hos Ludvig (i början på året) tror jag att det var 990 kr / h.

1250 låter högt i mina öron men möjligt att det ligger där på sina håll.

En kompis har precis tagit hjälp i storgöteborg och han betalade 800 kr/h.

Hmmm, låter som att jag borde förhandla om min taxa!

1 gillning

Jag lekte lite med tanken om att köpa en bättre begagnad minigrävare för ca 100-150000 kr och sen hyra ut den till privatpersoner.

Den normala taxan ligger på runt 1300 kr + moms per dygn, och kanske 2500 kr för en helg fredag em-söndag kväll.

Kunde inte hitta någon ekonomi i detta om man räknar in vad slitagedelar kostar, samt att privatpersoner generellt inte är så snälla mot grejorna som en professionell operatör. Lägg därtill tiden jag får lägga ner för att leverera ut maskinen (några hundringar i förtjänst). För mycket jobb, med för liten förtjänst.

/H

Men du har en minigrävare! :sunglasses:

2 gillningar

I början av vårt sparande boostade jag med flertalet extrainkomster.

• Jag hyrde ut bilen via Snappcar.
  • Hyrde ut verktyg via Hygglo. Ett skåp med kombinationslås så jag slapp passa tider gjorde det smidigt.
  • Mysteryshopping via Betterbusiness.se. Roligast och mest välbetalda är biluppdragen. Vi har dock ätit gott gratis och jag har fått min TBE vaccination (1200 kr tutti gratis via det).
  • Jag utnyttjade casbackerbjudanden till max. Elabonnemanget byttes ofta och jag kunde då casha in 300-600 kr skattefritt per byte.
  • Vi rensade och sålde massor via Tradera, Blocket och Sellpy.
  • Jag skrev content via Topcontent.com. Gav inte jättemycket men man lär sig om SEO.
  • Jag skapade en nischsida där jag bloggade och sålde via affiliatelänkar.

Andra tips:

• Passa hundar via Rover.com. Bra pengar men tyvärr allergiker.
  • Valarbetare. Kyrkoval, riksdagsval och olika kommunval ger bra pengar för en dags insats.
  • Hyra ut huset, stugan etc är en no brainer om man kan.

Har samlat tipsen på min blogg här.

12 gillningar

Idrottsdommare, du får hyfsat betalt och gratis träning på köpet. Är man sportintresserad som jag är det också väldigt kul. Kräver dock att man är trygg i sig själv och har pondus samt kan ta snabba beslut.

Jag har själv bara erfarenhet som fotbollsdomare men antar att övriga sporter har någon form av ersättning.

Skulle tro att en betydande del av mitt sparande (innan jag fick jobb) har kommit från domaravoden. Började som 13åring och det här har varit min nionde säsong, som dock blir min sista i en överskådlig framtid. Tycker fortfarande att spelandet är roligare än dömandet och har märkt att kroppen inte längre pallar att dubblera vid 22års ålder😅

I Stockholm (och jag tror även resten av landet) råder det domarbirst så är man någorlunda vettig så finns det många uppdrag att få. Här ligger arvodet omkring 500-700kr per seniormatch och det är utan att ha gjort någon större domarkarriär. Kommer man högre upp i seriesystemet blir kraven och arvodet högre.

3 gillningar

När det gäller redovisningstjänster som flera sysslar med vid sidan av. Finns det plattformar där företag X “söker 5tim redovisning i veckan” eller liknande? Eller hur har ni hittat era klienter?

2 gillningar