Hej alla,
Jag skulle verkligen uppskatta lite kloka perspektiv från er som tänkt mycket kring ekonomi, frihet och livsval. Jag står just nu vid ett vägval som inte i första hand handlar om pengar utan om hur jag vill använda min tid men där ekonomin såklart spelar en avgörande roll.
Kort om läget:
- Jag är cirka 40 år, gift, två barn, tjänar cirka 55kkr per mån efter skatt.
- Min fru jobbar och drar in ca 40 000 kr/mån efter skatt.
- Vi har en investeringsportfölj på ca 11 mkr (ISK).
- Vi har ett buffertkonto på 250 000 kr avsedd för kommande semestrar/upplevelser etc.
*Vi äger bostad med bolån. **Belåningsgrad på fastigheten är ca 75%, lån 4,5mkr. Lite studielån men inga andra lån på bilar etc.
Rent ekonomiskt är vi alltså ganska trygga, även om vi inte är “klara” i FIRE-bemärkelse.
Problemet:
Jag är extremt less på mitt jobb, det är ingen ny känsla utan något som accelererat över cirka 2 års tid och nu börjar kännas ohållbart. Jag sover dåligt, söndagar är det mikroångest för att helgen är slut.
Jag är inte stressad eller utbränd, utan uttråkad. Det är mycket governance, styrgruppsmöten, PowerPoint och fina ord, väldigt lite konkret värdeskapande. Jag har haft perioder tidigare där jag levererat riktiga lösningar som ingen annan haft kompetens att göra och då trivdes jag. Nu känns det mest tomt, och motivationen är i princip borta. Till och med tre månader till (vilket vore min uppsägningstid) i samma miljö känns tungt.
Jag vill inte tillbaka till den här typen av arbete igen. Det enda jag egentligen kan tänka mig sakna är den månatliga lönen som trillar in “automatiskt”.
Alternativen jag väger:
- Säga upp mig och satsa på konsultande/uppdragsbaserat arbete, jag har dialoger igång men inget startdatum eller påskrivet ännu. Sannolikt kan jag fakturera cirka 1100 kr per timme ex moms för den typen av uppdrag jag är intresserad av.
- Säga upp mig utan uppdrag klart och ta en mellanfas:
- träna mer
- gå mer
- lägga tid på intressen och andra verkliga, jordnära saker.
- hämta och lämna barnen varje dag.
- Vänta kvar i nuvarande jobb tills något är helt klart, trots att det mentalt tär.
Det finns en fallback: jag bedömer att jag relativt sannolikt skulle kunna få en anställning igen (men på en sämre betald position, dock med uppgifter jag bedömner som roligare) om allt skulle skita sig men det kan ta tid, och villkoren kommer inte vara något jag kan diktera (förutom startdatum kanske). Jag är otroligt fri i dagsläget, ingen bryr sig om jag kommer vid 9 och går vid lunch, detta är dock en frihet jag inte gläds över i dagsläget (kanske man gör först när den är borta?).
Jag bedömer att jag kan hantera ovisshet kring inkomst i en ganska lång tid, (kanske något år?) innan det blir mentalt ekonomiskt jobbigt, men frågan är hur klokt det är att utsätta sig för den mentala stressen. Störtdyker börsen samtidigt lär det bli ännu jobbigare.
Min egen ambivalens:
- Å ena sidan: med våra siffror känns det nästan löjligt att sitta kvar och må dåligt “för säkerhets skull”.
- Å andra sidan: det är psykologiskt jobbigt att släppa ett stabilt kassaflöde innan något nytt är etablerat, särskilt i en volatil marknad.
Mina frågor till er:
- Är jag onödigt försiktig givet vår ekonomiska situation?
- Hade ni i mitt läge:
- väntat tills uppdrag är klart även om det tar tid?
- eller sagt upp er och skapat utrymme först?
- Hur har ni som lämnat trygga jobb hanterat:
- rädslan för oregelbundna inkomster?
- mellanfasen innan nästa kapitel satt sig?
- Finns det något viktigt perspektiv jag missar här ekonomiskt eller mentalt?
Alla tankar, erfarenheter och “så här gjorde jag”-berättelser tas tacksamt emot.
Jag vill fatta ett genomtänkt beslut inte ett panikbeslut, men heller inte fastna i ett liv som redan mentalt är avslutat.. Inser att det kan uppfattas som ett lyxproblem och i många aspekter är det ju objektivt så men för mig personligen så tär det väldigt och behöver göra något åt situationen.
Tack på förhand ![]()