Glöm inte bort angående konsultfirma: Förutom de konsultande timmarna så är det mycket arbete med administrationen för ditt företag. (Bokföring, sälj, ev hemsida, “vaktmästeri”, IT-fix osv). Fundera på hur det ev påverkar tiden med barnen, alt undvik konsultuppdrag på heltid.
Tack! Mycket värdefulla reflektioner från er alla, uppskattar erbjudandena om att bolla detta - idag sa jag upp mig.
Min chef var minst sagt överraskad men fullt stöttande vilket kändes väldigt bra, var känslosamt att säga upp sig efter så många år på samma ställe. Gjorde behjärtansvärda försök att försöka erbjuda förändringar etc men eftersom det är just uppgifterna jag är trött på fanns det inte mycket att göra. Nu efter samtalet (som varade 30-40 minuter) så känns det mest tomt men med en spänning.
Nu väntar max 3 månaders uppsägningstid, lät som att det går att få kortare men behöver göra en väldigt elegant exit för att inte bränna några broar för framtiden.
I morgon har jag ett par inbokade möten med personer som jag vet har rekryteringsbehov. Om nu börsen kan låta bli att krascha tills jag landat i detta så skulle det vara uppskattat ![]()
Jag köper in bokföringen, värt varenda krona.
@trimmy Jo det var lite det jag ville peka på - bokföring etc är uppgifter som ska göras, om man istället köper in dem så får man ju jobba extra timmar för att betala för tjänsten, så det blir samma grej. Ville bara påpeka att man inte ska glömma detta i sin planering/budget.
Tack, detta är något jag saknar erfarenhet av. Min fru har viss erfarenhet av det och har uttryckt intresse för att supporta med den biten, risken är dock att hon kommer kräva väldigt hög kompensation.. ![]()
Jag tror du har svaret och har tänkt tanken tillräckligt starkt för att motivera dig att byta miljö.
Då har du tillräcklig lönsamhet antar jag?
Trivs man inte i sin miljö skulle jag inte tveka att byta den.
Du har allt att vinna då!
Som enmanskonsult är nog bokföringen det minsta man behöver bry sig om. Har varit enmanskonsult nu i 9 år och tagit hjälp av en kompis som är revisor typ 2 timmar och sedan dess rullar det på. Blir inte många verifikationer per år. Faktura ut/in och lite annat smått som mobil, försäkring mm klarar alla av med lite hjälp av AI eller bekanta i början. Ingen ide enligt mig att köpa in den tjänsten som oftast är onödigt dyrt. Använder mig av Bokio vilket funkat bra och är enkelt.