Hyra ut bilen privat via t.e.x GoMore/Snappcar?

Hej!

Jag skulle vilja höra lite tankar kring att vara uthyrare på sajter så som www.gomore.se och www.snappcar.se och om någon här gör det?

Det är relativt nya tjänster som alltså mot en cirka 20%-ig avgift på intäkterna låter en hyra ut sin bil inklusive helförsäkring på daglig basis. De flesta bilar ligger runt 300-400 kr men har man en nyare/exklusivare bil verkar man kunna få den uthyrd till cirka 1 000 kr/dagen.

Själv har jag nästan det perfekta objektet att hyra ut tänker jag: En 2008 års Toyota värd cirka 50K som jag inte jobbpendlar med och därmed inte är beroende av. Jag vill bara att mina utgifter för transport ska gå plus minus noll gentemot kollektivtrafik eller gå med vinst :slight_smile:

Inkomsterna beskattas med 30% kapitalvinstskatt efter man dragit av värdeminskning om 9 kr/milen på hyresintäkten vilket nog stämmer ganska bra på min gamla bil: Skattefrågor - GoMore (SE)

Så; Har någon gjort detta? Eller anser ni att det är för mycket potentiellt strul för inkomsten?

1 gillning

Om du inte jobbpendlar, hur skulle kalkylen vara för att sälja den och istället använda hyrbil vid behov?

1 gillning

Har bollat med tanken men problemet med hyrbil är väl att dagshyran blir mycket dyr i det fallet för få mil körda.

Mitt körmönster är sådant att jag ungefär varannan vecka är borta 2 dagar över fredag → söndag. Det blir då en hyra på minst 1 000 kr för en sådan tripp vilket är strax över de fasta kostnaderna jag har för bilen på en månad.

Sedan ska det ju sägas att jag skulle kunna åka kollektivt också men precis som med mycket annat i livet känner jag ändå att bil är något jag vill ha. Det är inte bara oändligt mycket mer komfortabelt att resa med bil jämfört med kollektivtrafik utan det sparar också tid och sinnesro. Samt att man ändå kan spara en hel del pengar genom att storhandla, köpa skrymmande begagnade varor på kort varsel o.s.v.

Men vi snackar alltså cirka 300-400 mil om året som jag kör :slight_smile:

2 gillningar

Jag har testat hyra (inte hyra ut) via GoMore ett par gånger och tycker att det är jättesmidigt. Har hyrt både Tesla och budbil.

1 gillning

Jag har försökt hyra ut min bil via Snappcar. Jag fick ett antal förfrågningar men det blev aldrig någon uthyrning. Har lagt ner det hela för tillfället men skulle kunna ta upp det på nytt.

Ur ett uthyrarperspektiv fungerar Snappcar bra när man bor i Stockholms innerstad eller andra platser där kostnaden för boendeparkering är hög. Det är också tydligt att Snappcars strategi handlar om att växa i den nischen. Jag har kommit med en lång rad förslag som skulle gynna uthyrning i förorter men inte fått något större gehör.

I miljöer där nästan alla har bil är efterfrågan på uthyrning mer begränsad. För den som har en bil med särskilda egenskaper kan det fungera. Att konkurrera med lågt pris fungerar i praktiken inte.